Gå til innhold

Styrekonsoll, låst til produsent?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Styrekonsoll har ikke noe med motorprodusent og gjøre den er laget av båtprodusenten, men skal du sette inn en ny gear/gas-hendel kan det hende at boltmønstret ikke passer om hverandre og du må bore nye skruehull, styringen er standard og passer over uten problemer samt hullmønstret som motoren skrues fast til på akterspeilet.

Enkelte av de nye motorfabrikantene "kinesiske/italienske" som har dukket opp de siste årene kan ha litt annet hullmønster og er ikke helt standard på det meste.

 

Stort sett så passer alt en motorprodusent har i sitt motorprogram om hverandre innen sitt motorsegment når det gjelder tilkobling.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker på selve tilkoblingen i motoren. Jeg benytter samme jolle og gas-hendel.

 

Vil det si at jeg bør holde meg til Mercury siden dette sannsynligvis vil passe? Er snakk om ca 10 år gamle motorer. Jeg har en 15HK og ønsker en 25HK, og tenker da å benytte den styrekonsollen og gas-hendelen jeg har.

 

Er det stor jobb dersom jeg kjøper en 25HK som ikke har vært tilkoblet gas-hendel/styrekonsoll?

Lenke til kommentar

Selve kablene kan være forskjellige, det er 3 standartyper og endel flere eldre utgaver, du får ombyggingkabler/sett men tror det er eklere og bytte alt av deler hvis du bytter til et annet motorfabrikant.

 

Når det gjelder Mercury skal det være samme type kabler opptil 30hk hvis jeg ikke husker feil, men du har standard og generasjon 2 kabel så du må sjekke om den du har er gen.2 eller ikke.

 

Du kan selvsjekke på telmo.no om det er samme kable eller ikke, bare finne motoren du har og motoren du ønsker å kjøpe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er plankekjøring hvis man ikke har ti tommeltotter :)

 

Du må sjekke at du har riktig tilkoblinger i motoren og gear/gashendelen, tar du med deg de gamle wirene til Maritim og benevnelsen på den nye motoren burde de kunne fikse det.

 

Hvis det er elektrisk i tillegg blir det mere styr og få dette til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...