Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makro - keynesiansk multipliktormodell


Anbefalte innlegg

 

"Nedgangen i verdensøkonomien skaper pessimisme. Vis innenfor keynesiansk multiplikatormodell for åpen økonomi hvordan disse pessimistiske forventingene hos forbrukerne vil gi redusert nasjonalprodukt og sysselsetting."

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pessimisme fører til at folk blir redde for å bruke penger, mindre inntekter til bedrifter som kanskje må si opp folk. De som mister jobben bruket mindre penger og bedriftene går enda dårligere. Lavere BNP som igjen fører til lavere sysselsetting.

Lenke til kommentar

Ok. Som du sier fører pessimisme blant forbrukerne til at de vil bruke mindre penger. Da blir det mindre attraktivt for bedrifter å investere penger, så dette kan tolkes som en reduksjon av (eller det vi gjerne kaller et eksogent sjokk på) I.

 

Jeg regner med at du har et uttrykk for C a la C = cY der c er det vi kallet marginal konsumtilbøyelighet. Det at forbrukerne vil bruke mindre og spare mer kan i denne modellen beskrives som et negativt sjokk på c, altså at lille c reduseres.

 

Regn gjennom hva som skjer med disse endringene.

 

Hjalp dette?

Lenke til kommentar

Ok. Som du sier fører pessimisme blant forbrukerne til at de vil bruke mindre penger. Da blir det mindre attraktivt for bedrifter å investere penger, så dette kan tolkes som en reduksjon av (eller det vi gjerne kaller et eksogent sjokk på) I.

 

Jeg regner med at du har et uttrykk for C a la C = cY der c er det vi kallet marginal konsumtilbøyelighet. Det at forbrukerne vil bruke mindre og spare mer kan i denne modellen beskrives som et negativt sjokk på c, altså at lille c reduseres.

 

Regn gjennom hva som skjer med disse endringene.

 

Hjalp dette?

Når du skriver regn gjennom, hva mener du? Jeg har jo ikke oppgitt noen tall. Er det slik at jeg skal bestemme noen tall selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...