Gå til innhold

Raid 5 array forsvunnet, ødelagt kontroller?


Anbefalte innlegg

Hei

Etter en planlagt restart av maskinen får jeg spørsmål om jeg vil initialisere 4 disker. Skrur av maskinen og sjekker raid kontrolleren under oppstart. Der står det svart på hvit at mine 4 3TB disker har status "FREE" og kan assignes til et raid array. Finnes det en måte å få satt sammen raidet på igjen, eller er løpet kjørt? Har ikke kritiske filer her, men fortsatt kjedelig å miste så mye data.

Er forberedt på at raidet er long gone, men hadde vært greit å finne ut av hva som i så fall må byttes ut.

 

Ut i fra de veldig basic valgmulighetene jeg finner i menyen aner jeg ikke mye håp..

 

Menyoppsettet er som følger:

 

Devices:

  • Disk Verify
  • Low Level Format

Raid:

  • Create Array
  • Delete Array
  • Wipe Out Disk
  • Spare Management

 

 

HK: Asus Z8NA-D6

http://www.asus.com/...station/Z8NAD6/

Raid Kontroller: Asus PIKE 6480

http://www.asus.com/...tion/PIKE_6480/

 

Gi gjerne beskjed hvis dere trenger mer informasjon!

post-11760-0-79048100-1362152734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, har ikke tatt kontakt med Asus. Kjøpte kontrolleren brukt på ebay så ikke sikkert de er så behjelpelige heller. Samme problem har oppstått en gang før også, men da fikk jeg en BSOD under en gigantisk filoverføring (4TB) så tenkte ikke så mye over det. Får vel enten skaffe en billig kontroller som klarer JBOD "raid", eller en ordentlig HW raid5 kontroller ser det ut til..

Lenke til kommentar

Nei, har ikke tatt kontakt med Asus. Kjøpte kontrolleren brukt på ebay så ikke sikkert de er så behjelpelige heller.

Det skader aldri å gi det et forsøk. Jeg tror Asus kommer til å hjelpe deg. Send dem en mail med et godt beskrevet problem, hvilke modell du har, og hvilke firmware på kontroller og disker.

 

Med mindre det ikke er viktige data?

 

Ellers anbefaler jeg Areca kontrollere med BBU, hvis du har råd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...