Gå til innhold

Hvor mange statsbudsjetter?


Anbefalte innlegg

Du har rett, jeg inkluderte privat gjeld med min statistikk, hvor vi nå er på 142% av GDP, mens statens utestående gjeld er på drøyt 50% av GDP, eller tilsvarende 30% av oljefondet.

 

Skulle derimot en finanskrise oppstå, hvor vi får behov for fondet, vil det; som nevnt tidligere, sannsynligvis ikke ha samme verdi som i dag.

 

Slik jeg forstår det, ville vi blitt ganske hardt økonomisk rammet av en ny finanskrise, vi også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett, jeg inkluderte privat gjeld med min statistikk, hvor vi nå er på 142% av GDP, mens statens utestående gjeld er på drøyt 50% av GDP, eller tilsvarende 30% av oljefondet.

 

Skulle derimot en finanskrise oppstå, hvor vi får behov for fondet, vil det; som nevnt tidligere, sannsynligvis ikke ha samme verdi som i dag.

 

Slik jeg forstår det, ville vi blitt ganske hardt økonomisk rammet av en ny finanskrise, vi også.

 

Ingen kan vite hva fremtiden vil bringe, men Norge er nok det landet i Europa som ligger best an med tanke på en ny finanskrise, muligens sammen med Sveits og Luxembourg (tipping fra min side litt sent på en onsdagskveld).

Lenke til kommentar

Vi kan alltids håpe. Må selvfølgelig huske at vi i dag seiler på inntekter fra råvare-eksport.

Skulle inntektene fra dette forsvinne, er blir statsbudsjettet vårt fort blodrødt.

 

Når vi da må nedbetale statsgjelden grunnet lavere GDP, vet jeg ikke hvor lenge vi ville klart å opprettholde velferdsstaten.

 

Og utfra hva jeg har sett i Europa så langt, blir det fort opprør når man reduserer velferden.

Lenke til kommentar

Vi kan alltids håpe. Må selvfølgelig huske at vi i dag seiler på inntekter fra råvare-eksport.

Skulle inntektene fra dette forsvinne, er blir statsbudsjettet vårt fort blodrødt.

 

Når vi da må nedbetale statsgjelden grunnet lavere GDP, vet jeg ikke hvor lenge vi ville klart å opprettholde velferdsstaten.

 

Og utfra hva jeg har sett i Europa så langt, blir det fort opprør når man reduserer velferden.

 

Dette har du nok helt rett i, om 15-30 år (umulig å vite når oljen tar slutt) må vi ned i levestandard eller finne på noe veldig lurt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette har du nok helt rett i, om 15-30 år (umulig å vite når oljen tar slutt) må vi ned i levestandard eller finne på noe veldig lurt.

 

Hvis man måler standarden på å leve kun ut fra bruttonasjonalproduktet, så kan det nok stemme, men hvis man inkluderer kvalitet på selv livet man lever, så kan faktisk den standarden øke ved nedgangen i pengeressursene. Kanskje det er sånn at når verden har nådd sine grenser for individuelle standarder basert på pengemakt, og må lete etter verdier på ett annet sted (i selve mennesket), så blir prosjektet som Bhutan holder på med (brutto nasjonal lykke), kanskje den mest bærekraftige veien for sivilisasjonenes overlevelse.

Lenke til kommentar

Dette har du nok helt rett i, om 15-30 år (umulig å vite når oljen tar slutt) må vi ned i levestandard eller finne på noe veldig lurt.

 

Oljen vil fortsatt vare i en god stund til, den største trusselen mot norsk oljesektor er enten at prisene faller drastisk eller at ny teknologi utkonkurrerer oljen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...