Gå til innhold

Planen fremover


Rurushu

Anbefalte innlegg

Jeg går første året på siviløkonomstudiet, men har funnet ut at dette ikke er noe for meg. Matten i økonomifagene var vanskeligere enn jeg hadde trodd (økonomistyring, finans, mattematikk) og jeg har helt mistet motivasjonen til å jobbe videre med studiet. Har bestemt meg for å fullføre første året og stå i alle fag (har C snitt atm), men er usikker på veien videre, så kanskje dere kunne ha hjulpet meg?

 

Rettsvitenskap

Jeg vurderer rettsvitenskap fordi jeg synes juss er veldig spennende, hadde både rettslære 1 og 2 på videregående og fikk karakter 6 i begge. Har snitt til å komme inn på UiO (vår) med 50.2 poeng. Som sagt er motivasjonen total fraværende akkurat nå, mtp at jeg føler jeg har valgt feil studie (siviløkonom), og hovedbekymringen for rettsvitenskap er at jeg er klar over at det er veldig mye lesing og stort karakterpress. Grunnen er jo at det er 4-5 store advokatfirmaer i Oslo og det er stor konkurranse om disse, ofte må man A til B snitt med overkant av Aer for å få jobb her. Vet at jeg ikke vil være fornøyd med en juristjobb i kommunen, så går jeg rettsvitenskap må målet være å bli advokat.Har også lest at det er et studie som kanskje krever at du er litt mer moden, men tenker hvertfall at dette året har vist meg hvor annerledes videregående skole sammenlignet med høyere utdanning, slik at jeg kanskje står mer forberedt når jeg nå skal "velge studie på nytt".

 

Dette er dette eneste klare "valget" jeg ser akkurat nå og har allerede lagt inn en søknad til rettsvitnskap på samordna opptak.

 

Entrepenørskap

Vet ikke helt hvor dette passer inn mtp utdanning, men jeg har alltid hatt en entrepenør inni meg. Føler det blir litt for dumt å utdanne seg i f. eks entrepenørskap, men har alltid hatt lyst til å starte min egen bedrift. Har laget en eget nettside som jeg tjener noen tusen kroner på i måneden og utnyttet et marked der jeg så muligheter, selv om jeg ikke kan lage en nettside fra scratch bruker jeg folk rundt meg og (outsourcer) mye arbeid. Bruker analyseverktøy for å teste ut keywords, finner billige former for markedsøfring til nettsiden osv. Prøver stadig å tenke på nye muligheter jeg kan tjene penger på, noe jeg kan være først med, type import av varer til Norge for så å selge dem på min egen nettside.

 

Sånn, da har jeg ihvertfall gitt litt informasjon som kanskje gjør det lettere å hjelpe meg. Av andre ting jeg er veldig opptatt av er det fotografering, klassisk herremote og teknologi, elsker også å reise.

Endret av Rurushu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv surret mye, men valgte til slutt å satse på det jeg ville mest, selv om jeg var klar over at det ville bli grusomt tungt.

 

Jeg anbefaler at du gjør det samme: Gå for det du vil gjøre, uansett hva det er!

 

Drit i alt og alle som sier deg imot. Og ikke tenk på at ting sikkert bli vanskelige. Saken er at det meste ordner seg, når man setter seg ned og gir det et reelt forsøk.

 

Du skal jo ikke gjøre alt på en dag, men flere år..: Det er en reise, ikke en oppgave hvor svaret er alt som teller.

 

Edit: Og om det skulle gå på tverke har du ihvertfall forsøkt. Det er det som er det viktigste. Og når du vet med deg selv at du ikke kunne gjort det bedre angrer du ingenting.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Ikke prøv å tenke på studieløpet som førstemann til en master. Ta også i betraktning jobbmuligheter vs. interesser.

 

Har gått historie litt over et år nå selv. For all del, det er interessant, men jeg får ikke noen gode jobber som det.

 

Jeg vipper mellom rettsvitenskap og ingeniørstudier selv : )

Lenke til kommentar

 

Sånn, da har jeg ihvertfall gitt litt informasjon som kanskje gjør det lettere å hjelpe meg. Av andre ting jeg er veldig opptatt av er det fotografering, klassisk herremote og teknologi, elsker også å reise.

 

Det er nok veldig vanskelig å skaffe seg de virkelig prestisjetunge advokatjobbene, spesielt om du også har en geografisk begrensning til de store byene. Det er nok litt enklere i mindre byer dersom du er villig til å flytte på deg. Kjenner flere advokater hvor jeg bor (i Kristiansund), og tror nok det er vesentlig enklere her.

 

Jurist er i det hele tatt en veldig konkurranseutsatt yrke og det kan være vanskelig å få gode jobber. Tror det er mange som både jobber som saksbehandlere o.l. i det offentlige og andre "mindre interessante" jobber.

 

Entreprenørskap tror jeg nok er enklere. Det blir større og større fokus på nyskapning og oppstart av nye bedrifter. Kunnskap omkring dette blir derfor mer og mer aktuelt. Ser for meg at en rådgiverrolle inn mot prosjektledelse, innovasjon og entreprenørskap kunne vært en mulighet for din del. Men vil da også kreve en utdanning innen økonomi og administrasjon med spesialisering i entreprenørskap.

Lenke til kommentar

 

 

Det er nok veldig vanskelig å skaffe seg de virkelig prestisjetunge advokatjobbene, spesielt om du også har en geografisk begrensning til de store byene Det er nok litt enklere i mindre byer dersom du er villig til å flytte på deg. Kjenner flere advokater hvor jeg bor (i Kristiansund), og tror nok det er vesentlig enklere her.

 

Jurist er i det hele tatt en veldig konkurranseutsatt yrke og det kan være vanskelig å få gode jobber. Tror det er mange som både jobber som saksbehandlere o.l. i det offentlige og andre "mindre interessante" jobber.

 

Entreprenørskap tror jeg nok er enklere. Det blir større og større fokus på nyskapning og oppstart av nye bedrifter. Kunnskap omkring dette blir derfor mer og mer aktuelt. Ser for meg at en rådgiverrolle inn mot prosjektledelse, innovasjon og entreprenørskap kunne vært en mulighet for din del. Men vil da også kreve en utdanning innen økonomi og administrasjon med spesialisering i entreprenørskap.

 

 

Vel, bor i Strømmen så er kanskje lettere å bli advokat her? (Lillestrøm er 5min unna)

 

Har også tenkt tanken på å bytte over til eiendomsmegler studiet. Siden jeg da kan begynne rett på andre året og være ferdig med bacheloren om 2 år. Sett på fagområdene og de inneholder mye juss, som jeg liker, og jeg har alltid likt å selge og snakke med folk, så kan jo være noe for meg.

Endret av Rurushu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...