Gå til innhold

Ny HTPC med openelec/XBMC - Tips og triks


Anbefalte innlegg

Har startet prosjekteringen av ny HTPC/Mediacentersak og har så langt valgt ut følgende komponenter til maskinen. Maskinen skal ikke brukes til gaming.

Som dere kan se av listen har jeg ikke valgt ut noe skjermkort eller PSU.

 

Skjermkort: Planen er å kjøre openelec på boksen, og av den grunn alene vil jeg velge Nvidia skjermkort, da Amd + Linux bare har gitt meg hodepine ved tidligere anledninger.

 

PSU: Vil Streacom sin lille 150 watter holde til dette oppsettet? Tips til andre PSU tas i mot.

 

Generelle tips og konstruktiv kritikk til dette oppsettet tas selvfølgelig i mot med åpne armer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

150W burde holde i massevis med det du har satt opp.

 

Sikker på at hovedkortet passer i kabinettet? Formfaktoren er riktignok mini-, men Streacom-kabinettene har en tendens til å kjøre varmeledere der det er høye komponenter på hovedkortet. Sjekk om du kan bruke en heatpipe riser (tilgjengelig også på Komplett der du kjøper resten), alternativt må du ned i størrelse på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Sikker på at hovedkortet passer i kabinettet?

Takk for svar. :)

Den tanken har slått meg og jeg har gjort et par kjappe søk på nettet uten særlig hell så langt. (Dårlige google-skills når klokka kryper mot 02.30 :p )

Jeg kommer ikke til å handle noe før jeg er sikkert på at alt vil passe. Hovedkortet er ikke et "must", men msata-porten fristet litt. Men jeg ser jo at det er mer enn nok "plass" i kabinettet til å kjøre en vanlig SSD. Sikkert noe bedre ytelse med vanlig SSD også?

Lenke til kommentar

mSATA er vel bare SATA 3.0, tror jeg. Ikke at det bør spille stor rolle i en HTPC..

 

Og Nvidia er definitivt veien å gå, ja. Har et vifteløst GT430 i min HTPC, og det spiller alt jeg kaster på det uten å hikke (inkl. "rå" BluRays som jeg har rippet og puttet inn i en mkv-container uten reencode). Nye generasjoner er sannsynligvis enda bedre.

Lenke til kommentar

mSATA er vel bare SATA 3.0, tror jeg. Ikke at det bør spille stor rolle i en HTPC..

 

Og Nvidia er definitivt veien å gå, ja. Har et vifteløst GT430 i min HTPC, og det spiller alt jeg kaster på det uten å hikke (inkl. "rå" BluRays som jeg har rippet og puttet inn i en mkv-container uten reencode). Nye generasjoner er sannsynligvis enda bedre.

 

mSATA virkere å operere på SATA 2.0 standarden ja, men som du sier er ikke dette av særlig betydning i en denne boxen.

 

Regner med at et GT610 eller GT620 vil duge i lange bananer?

Jeg kikket litt på dette i går kveld, men skulle gjerne hatt en passivt kjølt utgave.

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Den tanken har slått meg og jeg har gjort et par kjappe søk på nettet uten særlig hell så langt. (Dårlige google-skills når klokka kryper mot 02.30 :p )

 

Jeg sjekket for deg. Det ser ut som om FC8 er designet litt annerledes enn de andre kabinettene til Streacom. Jeg fant denne linken som viser et FC8-kabinett med samme hovedkort som du har på listen din, så da burde det fungere greit da:

 

Hovedkortet er ikke et "must", men msata-porten fristet litt. Men jeg ser jo at det er mer enn nok "plass" i kabinettet til å kjøre en vanlig SSD. Sikkert noe bedre ytelse med vanlig SSD også?

 

Ytelse på SSD-en antar jeg egentlig er uvesentlig for ditt bruk. Hovedpoenget er vel at disken er lydløs og strømgjerrig, og akkurat der passer jo SSD veldig bra.

 

Ellers antar jeg at du ikke legger opp til lagring direkte i enheten, men heller strømmer over lokalnettet (en NAS eller annen server?)

 

Du skriver heller ikke så mye om bruken, untatt "ingen gaming". Vurdert om en prosessor med HD4000 internt holder, så slipper du ekstra skjermkort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekket for deg. Det ser ut som om FC8 er designet litt annerledes enn de andre kabinettene til Streacom. Jeg fant denne linken som viser et FC8-kabinett med samme hovedkort som du har på listen din, så da burde det fungere greit da: http://vimeo.com/55241549

 

 

 

Ytelse på SSD-en antar jeg egentlig er uvesentlig for ditt bruk. Hovedpoenget er vel at disken er lydløs og strømgjerrig, og akkurat der passer jo SSD veldig bra.

 

Ellers antar jeg at du ikke legger opp til lagring direkte i enheten, men heller strømmer over lokalnettet (en NAS eller annen server?)

 

Du skriver heller ikke så mye om bruken, untatt "ingen gaming". Vurdert om en prosessor med HD4000 internt holder, så slipper du ekstra skjermkort?

 

Oi, se der ja! Takk for hjelpen! :)

Som du sier har ikke ytelsen noen særlig betydning i mitt tilfelle og jeg går absolutt for stillegående og strømgjerrig.

Jeg har gått vekk fra mSATA-saken uansett. Fant ut at jeg hadde en 120Gb Intel 330 series SSD liggende å "slenge" på kontoret, så den skal nok holde i lange bananer.

 

Kommer til å strømme alt over lokalnettet fra en Netgear ReadyNAS. SMB-protokoll fra XBMC fungerer gulle godt :)

Har ikke vurdert HD4000 i det hele tatt. Grunnen til at jeg går for et billig lavprofilkort fra Nvidia er så og si "out-of-box-støtte" i openelec/XBMC. Har ikke testet HD4000 løsningen selv, og valget er kun basert på løse rykter om dårlig støtte.

 

Etter endringene ser hardwarelisten sånn ut.

 

Jeg har helt sikkert ikke behov for en i5 3470T, men morro læll! :p

 

Edit: Litt ny info

Endret av Zero_Zun
Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe med en HTPC selv, ønsker å slippe PS3mediaserver av flere grunner:

- Krever encoding på server

- Opplever av og til problemer med noen filer

- Trege menyer

- Dårlige menyer (kan ikke få episodeinfo, markere som sett eller andre ting)

 

Ser derfor også på OpenElec eller andre enkle måter å kjøre XBMC på, men ser ikke helt vitsen med å gå så høyt opp i budsjett som det du har gjort her. Det kan selvsagt hende du har litt andre formål/ambisjoner enn meg men:

- Hvorfor 8gb minne?

- Hvorfor i5 prosessor?

- Hvorfor har du ikke valgt et rimeligere mITX hovedkort?

- Hvorfor så stor SSD? (regner med at du har det som skal streames et annet sted, så bør vel hovedsaklig bli kun OS på disken).

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en bitteliten Atom-sak med Nvidia ION og 2GB RAM, og den dro unna helt fint den. Ga bort den og byttet til en litt kraftigere løsning, og ikke minst større, som gjorde det lettere for meg å gjøre kjøleløsningen stille.

 

Prosessoren har lite/intet å si egentlig, min Q6600-prosessor (innmat arvet fra min gamle stasjonære) ligger på 3% belastning på én kjerne mens jeg spiller av 1080p i BluRay-bitrate med DTS-HD-lyd. (35GB fil, ~2 timer film). Bruker en 40GB SSD, som ikke er halvfull engang.

 

 

 

Skjermkortet (Nvidia GT430 i mitt tilfelle) gjør hele jobben.

Lenke til kommentar

Edit: Fikk ikke med meg at du har tenkt å bruke openelec. Jeg har ikke noe erfaring med Linux, så denne posten kan tas med en god klype salt. :)

 

Hvis du ikke skal bruke htpcen til å spille med, bør du virkelig unngå et dedikert skjermkort. Dette vil bare ta mer plass, skape mer varme og dermed støy, og ikke minst øke prisen. De nye prosessorene til AMD og Intel er mer enn kraftige nok til å spille av 1080p-materialer, på grunn av maskinvareaksellerasjon. Siden jeg er i ferd med å skaffe meg en htpc selv, tenkte jeg å tipse om denne lille saken som jeg synes virker veldig interessant:

http://www.prisjakt....t.php?p=1454526

 

Dette er praktisk talt en ultrabook, med en Ivy Bridge i3-cpu. Den er svært liten, støysvak og strømgjerrig. Likevel er den nesten overkill for 1080p og xbmc skal også fungere helt fint, selv med tyngre skins. Den kommer verken med minne eller harddisk, så totalprisen havner nok på nærmere 3000. Ikke så altfor avskrekkende etter min mening. Bare husk på at på grunn av formfaktoren bruker den SO-DIMM-minne og mSATA-harddisk.

 

Ulempen er at det er en nokså proprietær løsning, så det er veldig begrenset med oppgraderingsmuligheter her. Den mangler også USB 3.0, noe som sikkert kan være en ulempe for enkelte.

Endret av Madrigal
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal bruke htpcen til å spille med, bør du virkelig unngå et dedikert skjermkort.

 

Hadde det vært meningen å bruke Windows på den, hadde jeg nok vært enig med deg. På linux er situasjonen derimot en annen:

  • Intel - funker kanskje, med litt tweaks går det nok å få det til å funke tilfredsstillende.
  • AMD - driveren er bare ikke der. På mitt HD6950 hakker video i vindu - youtube, VLC, you name it - med den offisielle driveren. Fullskjerm er bare å glemme.
  • NVidia - Virker i 95% av tilfellene ut av boksen, ellers er det minimalt med tweaking som skal til.

Sånn sett har man jo ikke her så mange andre reelle valg.

 

(Jeg har brukt alt for mye tid av livet mitt til å prøve å tweake meg rundt dårlige drivere, så til tross for at den ikke er open source, så applauderer jeg Nvidia for å faktisk lage em driver som fungerer.)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Edit: Fikk ikke med meg at du har tenkt å bruke openelec. Jeg har ikke noe erfaring med Linux, så denne posten kan tas med en god klype salt. :)

 

Hvis du ikke skal bruke htpcen til å spille med, bør du virkelig unngå et dedikert skjermkort. Dette vil bare ta mer plass, skape mer varme og dermed støy, og ikke minst øke prisen. De nye prosessorene til AMD og Intel er mer enn kraftige nok til å spille av 1080p-materialer, på grunn av maskinvareaksellerasjon. Siden jeg er i ferd med å skaffe meg en htpc selv, tenkte jeg å tipse om denne lille saken som jeg synes virker veldig interessant:

http://www.prisjakt....t.php?p=1454526

 

Dette er praktisk talt en ultrabook, med en Ivy Bridge i3-cpu. Den er svært liten, støysvak og strømgjerrig. Likevel er den nesten overkill for 1080p og xbmc skal også fungere helt fint, selv med tyngre skins. Den kommer verken med minne eller harddisk, så totalprisen havner nok på nærmere 3000. Ikke så altfor avskrekkende etter min mening. Bare husk på at på grunn av formfaktoren bruker den SO-DIMM-minne og mSATA-harddisk.

 

Ulempen er at det er en nokså proprietær løsning, så det er veldig begrenset med oppgraderingsmuligheter her. Den mangler også USB 3.0, noe som sikkert kan være en ulempe for enkelte.

 

Takk for tips!

 

Jeg har lest hele denne tråden: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=140534 og der får den masse skryt hele veien. Fungerer like bra med OpenElec som med Win7/8, eneste er at den kan se ut til å ha litt problemer med XBMXBuntu. Ser an økonomien litt, men det er mye mulig at dette blir boksen jeg velger :)

Lenke til kommentar

Det er ikke anbefalt å bruke et diskret grafikkort i dette kabinettet. Selv om grafikkortet er uten vifter så er det ingen kontakt mellom kjøleløsningen til kabinettet og grafikkortet for å transportere varmen ut av kabinettet. Jeg ville absolutt vurdert å droppe det med mindre du har spesielle krav som går ut over vanlig HTPC-bruk.

 

Forøvrig ser hovedkortet ut til å ha perfekt layout til dette kabinettet.

Endret av nilsga
Lenke til kommentar

Regner med at du snakker om Intel-maskinen. Det er ikke engang mulig å installere et grafikkort i denne, så du har helt rett i at det ikke er anbefalt å gjøre det. :)

 

Som sagt tidligere er oppgraderingsmulighetene nærmest ikkeeksisterende, så NUCen må man ta som den er. Fordelen er jo at det har blitt mulig å lage en fullverdig pc i et så lite kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...