Gå til innhold

[Løst] Problemer med lagg i Final Cut Pro, MackBook Pro


Anbefalte innlegg

Heisan. Kan vel starte med dette:

 

Mack BookPro

OSX 10.8.2 Mountain Lion

2,9 GHz Intel Core i7

 

Intel HD Graphics 4000 512 mb

750 Gb SATA-disk hvorav jeg har 500 gb ledig diskplass.

 

Så til saken!! ;-)

 

Er det noen her inne som har erfaring med videoredigering i Final Cut Pro x?

 

I begynnelsen var jeg igrunn skeptisk til å bruke så mye penger på en app til å redigere film på MAC. Jeg har en starsjoner PC, som er en kraftplugg, designet med formålet å kunne redigere film, som jeg å bruker mye.

 

Men etter hvert ble jeg overbevist, å skaffet meg dette programmet på MAC'en min. Og jeg ble igrunn ikke skuffet. Programet fungerer veldig bra, og jeg har redigert diverse filmer.

 

Filformatet jeg bruker er MP4 filer, og kamerautstyret som jeg bruker mest er GoPro Hero 3 - Black edition. Jeg filmer stort sett i 1080 HD.

 

Som nevnt, har programmet fungert knirkefritt. Men nå de siste dagene har det begynt å skjære seg helt. Det startet i det små, med litt lagging i klipp som jeg legger ned på storylinen. Og dette har eskalert de siste dagene.

 

Så kan jeg legge ut et klipp der, og det lagger konstant (under playoff på Full Screen). Det har blitt helt håpløst å drive på med noen form for redigering.

 

Når man inporterer klipp i programet, og legger dette videre ned på storylinen, så kan man åpne et vindu som heter background tasks. Og her er det diverse oppgaver som Programvaren må gjøre med klippet før man kan spille det av. Jeg venter her, til alt er i 100% (complete). Men fremdeles så lagger det som faen.

 

Jeg har lest litt rundt på nettet, for å prøve å finne en løsning, og har sett mange tips, som å ha en ekstern hardisk som man inporterer fra, og legger ferdig redigerte klipp på etc.

 

Men det jeg ikke skjønner er at programet har fungert greit i en måned, men så skal det plutselig bare begynne å tulle seg helt.

 

Jeg har også prøvd å slette alle filene som har kommet inn i FCP mappen i Finder - video. Men dette har heller ikke hjulpet. (det virker som om at FCP lagrer noe ekstremt med back-up filer)

 

Er det noe jeg kan ha oversett her som gjør at programmet presterer så dårlig som det gjør nå?

 

Det skal nevnes at jeg har forholdvis lite erfaring med MAC, da jeg har vert fast pc-bruker i mange år.. Så det er mulig at det er en filleting som jeg overser her. Men det er ekstremt plagsomt å invistere over 2000 kr for et program, som ikke fungerer.

 

Jeg har og - såklart, skjønt at systemet til MAC'en min setter begrensninger til hvor mange effekter jeg kan bruke etc. Men som nevnt, så har FCP fungert helt fint tidligere. Det er bare nå de siste dagene at det har sklidd ut.

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette, hadde vert konge om det er noen der ute som har erfaring med FCP og Mac...

 

Hilsen

 

Lettere Frustrert FCP bruker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Har du sjekket at det ikke bare er Final Cut som jobber med f.eks å transcode filene i bakgrunnen samtidig som du prøver å spille av / klippe? Husk også å huke av for å jobbe med proxy-filer, det gjør ting mye kjappere på små maskiner som Macbook Pro.

 

Prøv også å ikke ha alt for mange events/projects på samme disk, men flytt prosjekter du er ferdig med over til en ekstern disk et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sjekket at det ikke bare er Final Cut som jobber med f.eks å transcode filene i bakgrunnen samtidig som du prøver å spille av / klippe? Husk også å huke av for å jobbe med proxy-filer, det gjør ting mye kjappere på små maskiner som Macbook Pro.

 

Prøv også å ikke ha alt for mange events/projects på samme disk, men flytt prosjekter du er ferdig med over til en ekstern disk et sted.

 

Takk takk!

 

Mye bra, er en del ting av det du skriver som jeg allerede har gjort, + at jeg jobber med alle prosjekter fra en ekstern hardisk med USB3, programmet fungerer masse bedre etter at jeg har gjort disse tiltakene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...