Gå til innhold

Sniktitt: HTC One


Anbefalte innlegg

Leirdueredet har noen misforståelser i argumentasjonen sin. For det første bruker Nokia 808 Pureview digital zoom og zoomfunksjonen går ut over støynivået fordi man bruker et effektivt mindre sensorareal. Jeg liker selv Pureview fordi det har stor sensor, ikke fordi det har vanvittig mange piksler (selv med svært god optikk yter ikke optikken rettferdighet til sensoren). Færre piksler hadde vært en fordel for hastighet og strømforbruk, men jeg synes HTC går for langt i motsatt retning. Mange piksler gir mer behagelig fordeling av støyen, men Nokia Pureview har tatt litt for mye møllers tran.

 

Ser jeg uttalte meg litt dårlig her... Du har helt rett i att 808 også har "digital" zoom, pga det er ikke noen opptikk som gjør zoom`n, men noen vanlig digital zoom mht kvalitet er det uansett ikke..

Det pureview teknologien gjør er att når man zoomer så "skjærer" den eks 5MPX utsnitt utav den store bildebrikken, kvaliteten blir lavere enn når man ikke zoomer (pga pixelbinning da reduseres), men kvaliteten er fremdeles god og dette gjør att zoom er noe som faktisk fungerer veldig bra på 808, i motsetning til "vanlig" digital zoom som blir en "grøt" uten like ved zooming. Grunnen til att dette er mulig er pga den store bildebrikken Nokia bruker. En klar begrensning ved dette er att zoom ikke kan brukes når bilder tas med full oppløsning (34 eller 38MPX) men det sier seg nesten selv....

Denne "vanlige" digitale zoom`n som de fleste mobiler har er den jeg mener burde vært bannlyst for lengst, den er ikke godt for noe, men mest til irritasjon når bildene sees etterpå....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten kommentar: Dere er klar over at Nokia Lumia 920 allerede har en tilsvarende funksjon for bl.a. fjerning av linselus i bildet? Dette er m.a.o. ikke noe nytt.. :)

One ser forøvrig svært så lekker ut. Skulle jeg måtte bytte fra Windows Phone, hadde denne havnet svært høyt på listen over kandidater!

Lenke til kommentar
Du har helt rett i att 808 også har "digital" zoom

Hermetegn brukes når man skriver noe man ikke mener. Nokia 808 Pureview har digital zoom, ikke "digital" zoom.

 

, pga det er ikke noen opptikk som gjør zoom`n, men noen vanlig digital zoom mht kvalitet er det uansett ikke..

Spørs hva du legger i ordet vanlig. Den gjør jo det samme som de fleste andre kameraer med digital zoom. (Noen kameraer oppskalerer i tillegg, men langt i fra alle). Det som gjør Nokia 808 Pureview unik med tanke på kvalitet er sensorstørrelsen og optikken, ikke hvordan den digitale zoomfunksjonen fungerer. Digital zoom kan være nyttig uansett telefonkamera, men Pureview har bedre nytte av det enn andre hovedsaklig på grunn av optikk, brikkestørrels og antall megapiksler. Nytten er større på grunn av større zoom-spenn før kvaliteten blir for dårlig.

 

Digital zoom burde ikke vært bannlyst, men produsentene kunne nok begrenset maks digital zoom ved 2-3x på de fleste telefonkameraer og noe mer på 808 Pureview.

 

Det er uansett en fin trend at kvaliteten på telefonkameraer øker. De har jammen blitt gode nr 2.kameraer etter hvert. Godt nok for daglig privat bruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hermetegn brukes når man skriver noe man ikke mener. Nokia 808 Pureview har digital zoom, ikke "digital" zoom.

 

 

Spørs hva du legger i ordet vanlig. Den gjør jo det samme som de fleste andre kameraer med digital zoom. (Noen kameraer oppskalerer i tillegg, men langt i fra alle). Det som gjør Nokia 808 Pureview unik med tanke på kvalitet er sensorstørrelsen og optikken, ikke hvordan den digitale zoomfunksjonen fungerer. Digital zoom kan være nyttig uansett telefonkamera, men Pureview har bedre nytte av det enn andre hovedsaklig på grunn av optikk, brikkestørrels og antall megapiksler. Nytten er større på grunn av større zoom-spenn før kvaliteten blir for dårlig.

 

Digital zoom burde ikke vært bannlyst, men produsentene kunne nok begrenset maks digital zoom ved 2-3x på de fleste telefonkameraer og noe mer på 808 Pureview.

 

Det er uansett en fin trend at kvaliteten på telefonkameraer øker. De har jammen blitt gode nr 2.kameraer etter hvert. Godt nok for daglig privat bruk.

 

Hermetegn brukte jeg fordi prinsippet med digital zoom er forskjellig fra det de fleste andre mobiler har.

Kan forklare det kort:

 

På ett vanlig mobilkamera vil digital zoom si att man gjøre ett utsnitt/crop av eks. ett bilde på 5MPX, det gjør att man sitter igjen med kun en brøkdel av de bilde-data man hadde opprinnelig før man zoomet, det bildet man opprinnelig tok i 5MPX er kun ett utsnitt av det bildebrikken på 5MPX fanget opprinnelig.

Ved pureview (Nokia 808) fungerer det ikke på samme måte. Når man zoomer der vil zoom`n selv stoppe når bildebrikken fanger bildet i lik oppløsning som bildet er satt til å tas i (5MPX), dvs. input resolution = output resolution.

På 808 stopper zoom på 3X i 5MPX oppløsning, og ja jeg er klar over att det finnes app`s for å også "utvide" med zoom lenger enn dette til 808, men det er ikke å anbefale, da er man i samme situasjon som på andre mobiler (les veldig grumsete bilder)....

Bakdelen med å zoome på denne måten er som jeg nevnte att pureview effekten (pixelbinning) avtar gradvis etterhvert som man zoomer, ved full zoom (eks. 3x i 5MPX) vil man ikke ha noen pixelbinning effekt igjen.

 

Jeg er iallfall av den formening att vanlig digital zoom som er på mobiler burde vært bannlyst, jeg har sett så mange bra motiver, men med en kvalitet som ikke egner seg til noe desverre....

 

Er ellers enig i att mobilkamera idag er blitt veldig gode og holder fint for de fleste, og det er nok også grunnen til att kompaktkamera selges mindre og mindre idag...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Pen telefon. Slutt å whine over at den ligner andre telefoner. Det er jo funksjonaliteten som er det viktigste. Ja, i form ligner den iPhone5. Men de har ihvertfall brukt plassen under/iver skjermen til noe fornuftig. Baksiden er jo ikke i nærheten av lik.

 

Uansett, prisen. Den har allerede falt til 5400, og kommer til å ramle under 5000 iløpet av noen uker. Alltid sånn!

Lenke til kommentar

Hva er så galt med HTC? Sense er da et bedre brukergrensesnitt enn TouchWiz?

 

Jeg synes denne så riktig lekker ut, i alle fall i kontrast med Xperia Z på bildet. Det nye Sense-grensesnittet ser ut som en kombo av Android og WP7. Får se hvor "bloaty" det egentlig er.

 

Jeg er selv på utkikk etter ny telefon. Har lenge luktet på Sony Xperia Z og ZL. Spørs om ZL kommer til Norge. Har en trofast HTC Desire nå, men denne er særdeles treg, selv roootet med Cynaogenmod.

 

Får håpe HTC gjør comeback for deres egen del. Den Beats-avtalen svei vel i pengeboka og ga vel aldri den inntjeningen de hadde håpet på.

Lenke til kommentar
Hermetegn brukte jeg fordi prinsippet med digital zoom er forskjellig fra det de fleste andre mobiler har. Kan forklare det kort:

Da har du misforstått. Prinsippet er ikke forskjellig fra de fleste andre telefonkameraer. Du behøver heller ikke forklare det. Du vet godt fra tidligere diskusjoner at jeg vet godt hvordan 808 Pureview fungerer.

 

Hele forskjellen ligger i at 808 Pureview har mer å gå på (støymessig, optisk skarphet og piksler, i rekkefølgen fra viktigst til minst viktig). Det er ikke sånn at andre telefonkameraer gir crap bildekvalitet i det øyeblikk man går fra 1,0x til 1,1x digital zoom. På både 808 Pureview og andre telefonkameraer er det en gradvis forringing av kvaliteten.

 

Det er ikke så sort/hvitt som du fremstiller det. Bare det å dele inn telefomarkedet i to deler: 808 Pureview og alle andre, er mildt sagt søkt. Andre telefonkameraer spenner fra crap kvalitet på originalbildet til temmelig godt opp mot 808 Pureview. Sistnevnte er så vidt jeg vet fortsatt ledende på bildekvalitet, men det er ikke voldsomme forskjeller til nr 2, 3 osv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...