Gå til innhold

Hva er problemet?


Anbefalte innlegg

Det er godt jeg bor innen rimelig kjøreavstand, føler jeg må få sett dette med egne øyne.

Jeg måtte jo søke opp dette stedet. Kritikken er hard sett fra et politisk ståsted. Det finnes kanskje mer "nyttige" ting å bruke 50mill på enn dette. Men det gjør fortsatt ikke kunsten uinteressant :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det er hyggelig å ha fått kontakt med deg, og jeg skal respondere på resten av forrige post fra deg, men da tror jeg at jeg skriver på pm. Har erfart at når jeg man beveger seg for mye inn i det som oppfattes som mystisk/sprituelt/åndelig/religiøst osv. så er det gjerne noen "masekråker" som fatter interesse for det, og begynner å stille alle mulige rare spørsmål, eller kommer med rene avivisninger, og drar dermed ned energinivå og fokus.

 

Angående dette meget kostbare "meditasjonssenteret" som våre politikere uforvarende har stelt i stand for oss alle, tror jeg det for dems del er et biprodukt, og det gjør neppe saken bedre for dem som ansvarlig bevilgende. Bare det å tenke seg til at politikerne lager et sted som folk kan dra til for å stille sitt eget sinn, og dermed føle seg bedre, uten at noen tjener penger på "hyggen" ... nei, det kan nok være vanskelig å forklare for alle typer skattebetalere

 

Når det er sagt, så finnes det mange brukbare steder ute i guds frie, som ikke koster annet enn litt svette for å nå, og her er bilde av ett flott sted oppe i det høie nord, som jeg bruker aktivt

Bildet er fra noe som kalles "Bukkekjerka" (Andøy i Nordland Fylke), og er ett sted som har blitt benyttet av ulike søkende, opp gjennom tidene

 

Bukkekjerka er en formasjon der

naturen har bygd naturlig alter

og prekestol. På grunn av den

spesielle atmosfæren som

etableres her mellom tinder og

storhav, holdes det årlig én

friluftsgudstjeneste som trekker

folk fra hele distriktet. Det har

også vært foretatt vigsler her.

Men navnet bukkekjerka har

faktisk ingenting med kirke å

gjøre. Bohki er et samisk ord for

trangt sted, ei kløft. Og giergie

er det samiske ordet for stein.

Slike navn gir ofte gale

tolkninger som igjen gir opphav til sagn. Her het det at bukkene (som ble

tolket som drauger) en gang i år året dukket opp for å holde gudstjeneste –

altså ei «bukkekirke».

Utvilsomt har dette vært et hellig sted, der folk ofret til gudene.

Det var særlig særlig kveite som ble brukt som offergaver. Men så har

altså kristendommen og kirka overtatt, og gitt Bukkekjerka et skinn av en

kristen helligdom.

Først på 1900 tallet var Børvågen et forholdsvis ”betydelig” fiskevær. Her

var det utror av mange båter med mannskap fra bl.a Stave, Skogvoll og Nordmela. Fiskerne

hadde egne buer de overnattet i. Rundt 1920 ble virksomheten i Børvågen lagt ned og fra nå

av ble det mer og mer utror fra Nordmela.

556872_10151300666876426_646919970_n.jpg59707_10151300670916426_903317184_n.jpg

Lenke til kommentar

Det er hyggelig å ha fått kontakt med deg, og jeg skal respondere på resten av forrige post fra deg, men da tror jeg at jeg skriver på pm. Har erfart at når jeg man beveger seg for mye inn i det som oppfattes som mystisk/sprituelt/åndelig/religiøst osv. så er det gjerne noen "masekråker" som fatter interesse for det, og begynner å stille alle mulige rare spørsmål, eller kommer med rene avivisninger, og drar dermed ned energinivå og fokus.

 

Angående dette meget kostbare "meditasjonssenteret" som våre politikere uforvarende har stelt i stand for oss alle, tror jeg det for dems del er et biprodukt, og det gjør neppe saken bedre for dem som ansvarlig bevilgende. Bare det å tenke seg til at politikerne lager et sted som folk kan dra til for å stille sitt eget sinn, og dermed føle seg bedre, uten at noen tjener penger på "hyggen" ... nei, det kan nok være vanskelig å forklare for alle typer skattebetalere

 

Når det er sagt, så finnes det mange brukbare steder ute i guds frie, som ikke koster annet enn litt svette for å nå, og her er bilde av ett flott sted oppe i det høie nord, som jeg bruker aktivt

Bildet er fra noe som kalles "Bukkekjerka" (Andøy i Nordland Fylke), og er ett sted som har blitt benyttet av ulike søkende, opp gjennom tidene

 

 

556872_10151300666876426_646919970_n.jpg59707_10151300670916426_903317184_n.jpg

Takk det samme. Det ser jeg veldig fram i mot, og sitter her med følelsen av å være både litt flau, ydmyk og takknemlig for at du i det hele tatt tar deg bryet.

 

Jeg sitter å ser på bildene i forrige post, spesielt det ene som du poengterte ut. Jeg skal tenke litt mer over det. For mye kreativitet og tankestrømmer over tid gjør at hodet mitt får en "tørr" periode, en slags automatisk pause/timeout som avtar etter et par dager hehe. Det er slik jeg fungerer.

Jeg finner det mange ganger svært synd at tanker og hjerneaktivitet ikke forbrenner kalorier, da hadde jeg kunnet spise veldig mye sjokolade til tider :green:

 

Flotte bilder. Det finnes så mange fantastiske steder der ute.

Det er et sted som nærmest har blitt "hellig" for meg, og det er "preikestolen" ved lysefjorden. Det jeg føler når jeg er der oppe, ja, det er sannelig ikke godt å beskrive. Jeg har vært der 3 ganger tidligere, den ene gangen overnattet jeg der (inntil fjellveggen og ikke på "tuppen" vel og merke) Det forandret meg drastisk på flere måter.

Jeg skal kanskje tilbake dit i påsken, gleder meg. Anbefales på det sterkeste (lurt å holde et øye med værmeldingen)alone_on_preikestolen.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takk igjen, og nå tar jeg en wai til deg - og når det gjelder forespørsel knyttet til det spesielle motivet, kan du bare la det modnes sakte ... jeg har det ikke for travelt, og det er andre ting vi kan snakke om i mens. Selv har jeg også en liten periode hvor jeg kun snakker med deg her på forumet, nettopp fordi jeg blir litt uttørket av å involvere meg i alt mulig mellom himmel og jord, og går dermed bort fra egne prinsipper om å la det meste fare, for så å være skjerpet nok til å få med meg det som er viktig og ekte.

 

snakkes

 

:)

wai_01.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...