Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke formatert Acer laptop


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har en Acer TravelMate jeg fikk med windows vista. Er dritlei Vista og kunne tenkt meg å installere XP. Men når jeg setter i windows xp cd-en og restarter, og velger å boote fra cd, får jeg en blue screen. Det står noe slikt som:

 

"Det er oppdaget et problem, og windows avsluttet for å hindre skade på maskinen. "

 

Så står det at jeg skal utføre virussjekk og fjerne nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere (har ikke installerte noe).

 

Står også at jeg skal kjøre CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen og "*** stop: 0x0000007B blabla"

 

Dette sier meg ingenting. Håper noen her har tips for å få formatert maskinen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Acer TravelMate jeg fikk med windows vista. Er dritlei Vista og kunne tenkt meg å installere XP. Men når jeg setter i windows xp cd-en og restarter, og velger å boote fra cd, får jeg en blue screen. Det står noe slikt som:

 

"Det er oppdaget et problem, og windows avsluttet for å hindre skade på maskinen. "

 

Så står det at jeg skal utføre virussjekk og fjerne nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere (har ikke installerte noe).

 

Står også at jeg skal kjøre CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen og "*** stop: 0x0000007B blabla"

 

Dette sier meg ingenting. Håper noen her har tips for å få formatert maskinen :)

 

du får sikkert bluescreen på grunn av manglende ACHI driver til din HDD. start Aceren i Bios og sjå om du kan finne noko om IDE eller SATA mode... bytt SATA til IDE emulering. IDE er standard støtte for i XP men i mange Vista installasjoner er ACHI mode brukt og dermed vil ikke XP finne hdden din.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

1. Tror PC-en er for gammel til å kjøre windows 7? Kjøpte uansett den versjonen som kun kan brukes på 1 maskin. Vil bare ha noe enkelt og basic, derfor jeg tenker xp.

 

2. Bør kanskje si at pc-kunnskapene mine er minimale på dette området. Så alt dette med slipstream og bios er bare gresk for meg. Jeg skal nå prøve å gå inn i bios og se om jeg klarer å snuble over de rette innstillingene. :)

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...