Gå til innhold

Mikrofon som ikke krever mic boost? Og XLR->6.3mm jack mulig?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et Asus Xonar STX og bruker en generisk billig mikrofon festet på headsettet mitt. Dette ønsker jeg å gjøre noe med, siden Xonar-kortene har tendens til å fange opp eletrisk interferens fra grafikkortet eller et eller annet slik, som gir en kontinuerlig høy susing/spraking som kun høres ved å ha på mic boost.

Så da åpner spørsmålet seg, finnes det mikrofoner som ikke krever mic boost? Hverken jeg eller noen kompiser har kunnet bruke en mikrofon på PC uten boost, men til felles så har alle brukt billige mikrofoner, så det er relativt lite å gå på der.

 

Når jeg ser etter mikrofoner, så finner jeg varierende antall. Først de billige 3.5 mm jack, som jeg ikke ønsker. Litt høyere opp i pris ligger USB-mikrofonene, noe jeg ikke ønsker, og enda høyere finner en diverse kameramikrofoner og slikt, som ikke egner seg å ha på en pult.

Så har en også mikrofoner med en slik "XLR"-inngang, som ikke sier meg så mye, annet enn at det ikke passer inn i en jack-plug. Men jeg har også sett at det finnes overganger, og lurer på om det er mulig å bruke i mitt lydkort.

 

 

Så for å summere: Finnes det en mikrofon som kan levere godt nok signal uten å måtte bruke mic boost? Og er det mulig å ha en XLR-mic og bruke en enkel XLR-jack overgang for å koble inn i lydkortet mitt?

Ønsker bare en mikrofon som gir god (ikke bare god nok) lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som regel.

 

Mikrofon teknologien i PC lydkort har ikke utvikklet seg noe særlig. Noen år tilbake kjøpte jeg et ca.1000 Kr microfon som gikk til jack, denne hadde eget av/på knapp med batterihus. Var et slikt mic de bruker på TV o.l. Den var vel det beste jeg har noen gang benyttet...før jeg fikk USB mic.

 

Pengene til lydkort gå til nettopp lyd oppleveøsen, ikke mic.

 

Men hvis du er alvorlig, og ønsker "proff" mic. Bør du se på disse: http://bluemic.com/

Her har du sikkelig greier, og som du ser, tilbyr de kun USB for desktop/PC. Ellers blir det jack for sikkelig studio koblinger/jacks oppsett.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Hmm, ser den.

Ser av USB-mikrofoner at 800 ser ut som en "ideal" pris for en solid mic (som kommer til å vare en stund).

Men bare eplehuset som selger blue microphone i Norge fra hva jeg kan se, og da innbiller jeg meg at jeg betaler for mye :wee: .

Det optimale ville vært en mikrofon som en kan finne på 4sound, eller, om ikke overpriset på eplehuset siden disse to butikkene er å finne her jeg bor.

 

Så for den prisen, finner jeg Samson C01U (er vel uten stativ tror jeg) eller disse Blue sine mikrofoner på eplehuset.

Så, om prisen på eplehuset ikke er for ille for mikrofonene, så blir det nok enten Blue Snowball eller Yeti (den så mer proff ut :wee: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...