Gå til innhold

Gaming-pc Selvbygg 9000


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lagde en tråd om ny pc tidligere, men det ble ikke noe av. Det var også en ferdig fra komplett, men det er jo mye bedre med selvbygg. Får hjelp av en venn til å bygge, så det er bra :)

 

Pcen skal ikke koste mer enn 9000,- Gjerne litt under. Og beklager hvis jeg stiller litt tåpelige spørsmål, men det er bedre med for mange spørsmål enn for få!

 

Kabinett: Har tenkt meg fractal define r4. Er denne verdt det? Og hvordan blir det med lydutganger osv?

 

Hovedkort: Her vet jeg ikke..

 

Prosessor: Har tenkt meg en Intel i5 3570k. Eller burde jeg ha noe annet?

 

Minne: Dette kan jeg nesten ingenting om. Men 8GB burde holde det.

 

Skjermkort: Her blir det nok xfx sin versjon av 7970-kortet.

Strømforsyning: Her vet jeg heller ikke. Burde i hvertfall ha 600w, siden det er mulig at jeg setter i crossfire i senere tid...

 

OS: Windows 8, det billigste. Hvilken? (Hvordan innstallerer jeg det egenltig? cd?)

 

SSD/HDD: Jeg vil veldig gjerne ha en SSD. Hvilken er å foretrekke? Trenger ikke noe særlig mer enn 120GB egentlig da jeg bare bare skal bruke den til spill

CD-rom: Hvordan gjør jeg det?

 

Skjerm: Denne skal ikke med i prisen til pcen, men jeg vil gjerne ha forslag her også. Det må være en 27", og trenger ikke høyere oppløsning enn 1080p.

 

Annet: Keyboard, mus, høytaler osv. trenger jeg ikke denne gang. Jeg enten har, eller skal kjøpe ved siden av.

 

Overklokke og crossfire: Begge disse er en mulighet. Kommer kanskje til å gjøre begge deler, men får se.

 

Pcen kommer nesten bare til å bli brukt til spill. Har en laptop som jeg bruker ellers, men den er ikke bra til spill. Spiller spill som far cry 3, Battlefield 3, ArmA 2 (DayZ), og lignende spill. Vil gjerne spille disse på ultra i tillegg.

 

 

Takker for svar på forhånd :)

Endret av EveryGameGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På dette budsjettet kan det være at du må gjøre visse prioriteringer. Du bør gå for et rimelig hovedkort, billigste 8GB 1600MHz RAM, rimelig CPU-kjøler om du ønsker en mer stillegående enn standardkjøler, 1TB harddisk og ikke 2TB. Jeg har et oppsett med nesten dine krav, sløyf det som ikke passer :)Prisjakt gir deg oversikten

 

NetonNet kjører tilbud med fri frakt, 1TB Seagate disk til 499 er veldig greit priset.

 

Jeg anbefaler deg å gå for en gull- eller platinaspesifisert PSU . Ifølge Tomshardware er Antec Earthwatts veldig god til prisen.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Skal se litt mer på det. Og jeg vet at jeg må prioritere litt. Det du sa, var egentlig det jeg tenkte på også. Og det er ikke nødvendig med 2 TB bare til gaming. Jeg skal jo som sagt bare bruke det på spill.

 

Og bare for å nevne det. Det hadde vært greit om de fleste av bestillingene var på èn, maks 2 sider. Det er ikke jeg som bestiller, og vedkommende blir veldig stresset av slikt. Jeg orker ikke å ta hvorfor, siden slik er det bare.

Endret av EveryGameGamer
Lenke til kommentar

Hei fin kommentar i den andre tråden btw. :)

 

Vedrørende skjermkort så er de alle bygget på "samme" lest. Det som skiller de er som oftest støy og viftekapasitet. I tillegg er en del fabrikk-klokket. Vedrærende merker så har jeg hatt de fleste; EVGA, ASUS, PowerColor, Zotac og nå Gigabyte. Alle har levert bra og den jeg har nå leverer flott. GTX 460 (beste kjøp en gang!) som jeg har fra Gigabyte drar spill fortsatt meget bra

 

Vel dette handler ikke om GTX 460 og jeg synes denne HD 7970 virker bra virker bra på tester. Ellers så er det vel også mulig å velge GTX 670 (den her relativt rimelig med et par spill i tillegg og overklokket!); som ikke er lett å skille fra HD 7970. Går du opp til GTX 680 så vet du at du har et bedre kort.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Hvilken tråd mener du?

 

On-topic: har egentlig mest lyst på 7970-kortet. Men er det da så mye bedre med nVidia da? Je vil også bruke minst mulig penger, men fortsatt kjøre spill veldig bra. Kan du begrunne litt mer om hvorfor jeg skal endre mening til å ha nVidia isteden:p?

 

Har sett en del på gtx--korta, men det blir litt dyrt med de bedre. Amd er generelt billigere.

Lenke til kommentar

Ja det HD 7970 jeg linket til synes som et bra kjøp. Jeg anbefaler ikke Nvidia fremfor AMD sine; i grunnen driter jeg i merke generelt. Jeg prøver å finne best buy. Tilfeldigvis har jeg Intel og Nvidia nå, men har hatt AMD og har bare godt å si om det.

 

Du spurte om CD-rom; det er lurt fortsatt å kjøpe en DVD-brenner selv om du for eksempel kan laste Windows fra en minnepenn el.

 

SSD er Kingston Hyper, Intel og Samsung relativt safe kjøp. Knalldyrt å kjøpe 500 gb+. Anbefales å kjøpe en 120 GB som du legger Windows på. Utenom det har du vanlig harddisk så stor du trenger.

Lenke til kommentar

Prosessor: AMD FX 8350 piledrive. Den yter det du vil forvente. Du kan god kjøpe en Noctuca kjøler NH-D14, men da kan du få konflikt med ram som har store kjøle ribbs, med mindre du kjøper et CM kabinett som har bulte sidepanel.

 

Hovedkort: Asus Sabertooth 990FX Revision 2 det har PCI Gen 3. De fleste hovedkort har støtte for Crossfire, men ikke alle hovedkort produsenter har betalt SLI licens. Dette kortet har begge deler.

 

Strømforsyning: Corsair AX eller AXi de er det lett å få kjøpt sleevede kabler til og de har 7 års fabrikk garanti :)

 

Vifter: Notuca, og bare Notuca

 

Kabinett: CM Scout 2 eller Storm trooper, eller NZXT sitt 810 er nok de som er lettest å kable i. I tilleg har du corsai 650/600T og 800/900

 

Skjerm: Finn en ips skjerm utgitt senest i 2012 dersom du ikke skal spille, skal du spille finn en TN skjerm med rask responstid

 

SSD: Intel 520, Kingstone Hyper X, OCZ Vertex eller Vector

 

Keyboard: Skaff et med mekaniske taster eller bakgrunns-belysning om du foretrekker det.

 

Mus: er du venstrehendt Razer Taipan, ellers har CM en billig en til rundt 400kr

 

Grafikkort: 670 eller 660ti/7870 - Du kan kjøre crossfire/sli om du skulle trenge mer ytelse. Du vil ikke trenge kraftigere kort for 1080p, men skal du utover full HD ville jeg vurdert 7970, 680 4GB ram, 690 eller 7990

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Vebb har da mange gode poenger, men han kunne kanskje begrunnet valget av AMD/FX-8350?

 

Forresten, hvis man kun vil anbefale Noctua er jeg fristet til å tro at man ikke har prøvd stort ;) Noctua er gode greier det, men det finnes mange gode alternativer som heller ikke koster en liten formue. Personlig liker jeg faktisk fargen på Noctua-viftene, men dette er også et ankepunkt hos mange.

Lenke til kommentar
Vebb har da mange gode poenger, men han kunne kanskje begrunnet valget av AMD/FX-8350? Forresten, hvis man kun vil anbefale Noctua er jeg fristet til å tro at man ikke har prøvd stort ;) Noctua er gode greier det, men det finnes mange gode alternativer som heller ikke koster en liten formue. Personlig liker jeg faktisk fargen på Noctua-viftene, men dette er også et ankepunkt hos mange.

 

Hvorfor han vil velge FX-8350 er litt uforståelig når en FX-8320 er samme chippen, men med lavere factory overclock og lavere pris.

 

Personlig har jeg en FX-8320 med en Noctua NH-D14 som jeg er svært fornøyd med. Kjøpte den litt pga lojalitet mot amd og det at jeg mener vi er tjent med at amd holder seg flytende, men mest pga pris og ytelse.

 

Det var rett og slett billigere enn en 3570K, yter like mye eller bedre i gode multicore/threaded programmer og den yter *nok* i programmer slik som spill som ikke klarer å utnytte alle 8 kjernene.

 

Så langt har jeg kun blitt CPU bottlenecked i 1 spill; planetside2 og her blir foreløpig ALLE med et noen lunde decent gpu kort cpu bottlenecked. Det morsomme er at jeg får like god fps som de som har 3570K's (major software issues med den game enginen).

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

hva ligger du på når det gjelder FPS i PS2? vurderer nemlig FX-8320/8350 i et budsjettbuild der hundrelappene teller :)

 

Med OC til 4.53 Ghz ligger jeg aldri under 35 fps, normalt 40-50 fps. Men de har major issues med performance og cpu utilization.

 

Det er mulig jeg ligger under de tallene over med GU2 patchen de rollet ut, har ikke spillt siden før den patchen og mange rapporterte enda dårligere fps på forumet etter den.

 

Jeg spiller med 1920x1080 all settings high utenom shadows= low.

 

CPU load = 30-40% Gpu load = 60%, in game viser at jeg er CPU limited.

 

Da jeg hadde en phenom II X4 på 3.6Ghz var load ca 60% og også CPU limited.

 

Problemet ligger i at en av threadene /arb oppgavene CPU'en kjører er så jævla stor i forhold til de andre at hele prosessen blir forsinket da core 2-8 må vente på core 1 til å fullføre oppgaven.

 

Men ikke bruk PS2 som en basis for din vurdering av ny CPU. Det er det ENESTE spillet jeg blir cpu bottlenecked og det gjør også alle med 3570K's.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Hei. Har tenkt meg litt om nå. Jeg har funnet ut noen deler jeg vil ha, og kommer da opp med en ny liste. Men hadde vært fint om noen fant et oppsett fra dustinhome/komplett.no eller noe til meg, da jeg er elendig til å lage selv. Og da hadde det også vært bra om noen tok med alt som er nevnt nedenfor, eventuelt noe jeg mangler.

 

Kabinett: Har tenkt meg fractal define r4. Hvis det blir for liten plass, eventuelt neo annet til en billig pris med gode kjølemetoder.

 

Hovedkort: Er ikke sikker, men det må ha minst 3 usb-innganger, og helst 2 lydutganger.

 

Prosessor: Intel i5 3570k

 

Minne: En med 8 GB. Helst noe ikke altfor dyrt

 

Skjermkort: Jeg tror jeg går for 670 allikevel. Hvilken manufactor? Helst ikke den dyreste, da jeg må innom et budsjett..

 

Strømforsyning: Her vet jeg heller ikke. Burde i hvertfall ha 600w, siden det er mulig at jeg setter i SLi.

 

OS: Den billigste med win 8

 

SSD/HDD: Jeg vil ha en SSD i hvertfall. Ikke mer enn 500 GB er nødvendig. Gjerne litt mindre og, da pcen bare skal brukes til spill ^^

 

CD-rom: Den billigste. Kommer ikke til å bruke det noe særlig...

 

Skjerm: Denne må ha HDMI-utgang. Må jeg ha lydutgang på den da, eller funker det å bruke utgangene fra pcen? Og den trenger ikke høyere oppløsning enn 1080p. Kan være en mulighet om den er billig. Helst en 27"

 

Annet: Keyboard, mus, høytaler osv. trenger jeg ikke denne gang. Jeg

enten har, eller skal kjøpe ved siden av.

 

Overklokke og SLi/CrossFire: Begge disse er en mulighet. Kommer kanskje til å gjøre begge deler, men får se.

 

Pcen kommer nesten bare til å bli brukt til spill. Har en laptop som jeg bruker ellers, men den er ikke bra til spill. Spiller spill som far cry 3, Battlefield 3, ArmA 2 (DayZ), og lignende spill. Vil gjerne spille disse på ultra i tillegg.

 

Og et spørsmål. Hvordan blir det med wifi?

 

Budsjett denne gangen blir rundt 10 laken.

Endret av EveryGameGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...