Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp til ny gaming PC, 7000-8000 kr.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tenkt å kjøpe meg en ny PC, prislappen kan ligge på 7-8000.

 

Hva skal maskinen brukes til? Gaming.

Prisantydning: 7000-8000.

Skal maskinen overklokkes?: Nei, helst ikke.

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?: Har lyst på Intel prosessor.

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc: Jeg trenger ikke: Skjerm, tastatur, mus og høytalere.

 

Spill jeg skal spille: Går nok mye i GW2, Borderlands 2, Far Cry 3 og slike spill.

 

Kan godt bygge selv, det bryr jeg meg ikke om.

Kom med forslag! Enten du setter opp en liste med deler eller om du finner en ferdigbygd som skal funke fint, så er det bra. :)

Endret av Sverdvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har satt opp et oppsett som koster 8500kr på Dustin Home. Det kan lett gjøres billigere, men dette gir deg mer for pengene i mine øyne enn dersom du skulle gå ned i pris, og i mine øyne vil det faktisk lønne seg å gå opp en 500kr til i pris så du får en 256GB SSD. 128GB fylles veldig fort opp. Jeg har selv rundt 500GB SSD lagring i min maskin og ønsker stadig mer.

 

Dersom du vil ned i pris er det første jeg ville gjord å dumpe skjermkortet for et 7950 som er ca 1000 billigere. Du ender dog opp med en del lavere ytelse, da det kortet jeg har satt opp er et fabrikk klokket 7970 på 1100MHz core som er en betydelig overklokk.

 

Grunnen til at PSUen er oversized er rett og slett at det er den eneste ZT modellen som var på lager. Dersom jeg husker riktig er dette en av de bedre PSUene du kan velge, og spesielt for pengene. Den utkonkurerer mer eller mindre alt i samme prisklasse, og er den eneste PSUen fra OCZ jeg vil anbefale på nåværende tidspunkt. Fordelen er selvsagt at du har nok futt dersom du skulle ønske å sette inn et ekstra grafikkort i ettertid, selv om du da bør vurdere en variant av 7970/7950 med annen kjøleløsning, eventuelt 2slot variant av GTX 670.

 

Siden du ikke har planer om å overklokke har jeg spart penger på HK og på en prosessor med låst multiplikator. Det vil yte like bra som en dyrere kombinasjon med ulåst prosessor, men dersom du skulle få lyst til å overklokke i fremtiden så egner ingen av disse delene seg til det du bør være klar over at du gir ifra deg muligheten til senere å relativt enkelt gi prosessoren en drastisk ytelsesøkning.

 

Oppsumeringsvis vil jeg annbefale deg at du tar en ekstra vurdering hvorvidt du kan tenke deg at du muligens vil overklokke i fremtiden, samtidig som jeg vil anbefale en større SSD.

Dersom du mener du ikke trenger mer plass eller muligheten til å overklokke er dette det jeg ville valgt.

 

Dersom du ombestemmer deg vil jeg sterkt anbefale å bytte HK og CPU, samt legge til en CPU kjøler for å holde varmen i sjakk.

 

I såfall vil disse delene passe helt fint med resten:

 

HK

http://www.dustinhome.no/product/5010625173/gigabyte-ga-z77x-ud3h-z77-s-1155-atx-ivy/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

CPU

http://www.dustinhome.no/product/5010622176/intel-core-i5-3570k-3-4ghz-6mb-s-1155-ivy/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

 

Kjøler

http://www.dustinhome.no/product/5010617488/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-1155-1366-2011-blue/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

 

Lykke til!

 

post-84679-0-71765500-1360535337_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her er en grei ca 8000 kr pc:

 

http://www.komplett....D6-559B3913CB59

 

Den summerer til 7.694kr - mangler Operativ System / skjerm / tastatur / mus.

 

Asus P8-Z77-LX (har alt du trenger + crossfire støtte og 2x Pci ex 16)

HD7950 Gigabyte WF3

I5 3570K

Crucial Ballistix 8 Gb 1600mhz 8-8-8-24

120 Gb Kingston Hyper X SSD (555/510 R/W)

500 Gb Seagate Barracuda 7200rpm (obs 1 TB utgaven koster bare litt mer!).

Corsair Carbide 200R kabinett

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Her er en grei ca 8000 kr pc:

 

http://www.komplett....D6-559B3913CB59

 

Den summerer til 7.694kr - mangler Operativ System / skjerm / tastatur / mus.

 

Asus P8-Z77-LX (har alt du trenger + crossfire støtte og 2x Pci ex 16)

HD7950 Gigabyte WF3

I5 3570K

Crucial Ballistix 8 Gb 1600mhz 8-8-8-24

120 Gb Kingston Hyper X SSD (555/510 R/W)

500 Gb Seagate Barracuda 7200rpm (obs 1 TB utgaven koster bare litt mer!).

Corsair Carbide 200R kabinett

Takktakk, men kommer 7950 til å kjøre DayZ og slike spill i rundt 60fps?

Lenke til kommentar

det tar Bf3 i 60 fps average 1920x1080 high/ultra settings.

 

Du får sikkert 40-60 fps i Dayz også avhengig av instillinger.

 

Worst case så får du kjøpe et til :p

 

Google litt rundt HD 7950 + game tittel, se hva du finner.

Går sikkert knall. :)

Tror faktisk jeg kjøper denne neste uke, tusen takk for hjelpa!

Endret av Sverdvs
Lenke til kommentar

Bytt ihvertfall ut PSU hvis du går for oppsettet på Komplett. CoolerMaster GX er nærmest for søppel å regne. Jeg ville like greit gått for oppsettet hos Dustin. Bedre SSD, bedre PSU og i det hele tatt lavere priser, stort sett ihvertfall. Du kan jo bare bytte ut 7970 med et 7950 for å spare en tusenlapp. HD7950 er uansett mer enn bra nok for en god opplevelse i de aller fleste spill.

 

Vær klar over at DayZ er dårlig optimalisert, men jeg tror det vil kjøre tilfredsstillende på dette oppsettet.

Lenke til kommentar

Bytt ihvertfall ut PSU hvis du går for oppsettet på Komplett. CoolerMaster GX er nærmest for søppel å regne. Jeg ville like greit gått for oppsettet hos Dustin. Bedre SSD, bedre PSU og i det hele tatt lavere priser, stort sett ihvertfall. Du kan jo bare bytte ut 7970 med et 7950 for å spare en tusenlapp. HD7950 er uansett mer enn bra nok for en god opplevelse i de aller fleste spill.

 

Vær klar over at DayZ er dårlig optimalisert, men jeg tror det vil kjøre tilfredsstillende på dette oppsettet.

Takker for svar.

Da får jeg se på den ja, får bytte ut 7970 me 7950.

Vet ikke hvilken som passer, gjør alle 7950 det? :p

 

Er noob..

Lenke til kommentar

Hverken K model eller z77 HK har noen verdi om du ikke skal overklokke.

 

Alle 7950 vil passe.

 

Edit: Og SSD er natt og dag forskjell når det kommer til responsen i windows generelt. Det ligger mye mer i det enn noen sekunder i wundows startup.

d er sant, men så var d den autooverklokk knappen da:p

 

sant d og, men ikkje så mye at d er verdt å nedprioritere ein anna komponent i GAMEpc. du får ikkje mye utbytte av ssd i spill!

Lenke til kommentar

Ja, det er vel ganske sant..

Får fjerne den SSD'en, kanskje kjøpe en annen dag.

 

Har noen link til den lista fra dustin? Fikk bare opp et bilde. :)

 

EDIT: Satt den opp selv med de delene, og ser dårlige anmeldelser på den PSU'en.

 

Noen forslag?

Endret av Sverdvs
Lenke til kommentar

Hvor mye kan du bruke på PSU? Dette er ikke noe det lønner seg å være gnien på, men det betyr ikke at du må ut med flere tusen. Du får en fin PSU til 7-800kr. Til et oppsett som ditt er 550W mitt i blinken. 750W hvis du vil ha mulighet for CrossfireX/to skjermkort.

 

Antec Earthwatts EA550 er en god PSU til en OK pris. 80+ Platinum effektivitetsrangering medfører som regel også at den er støysvak. Hvis du heller vil ta sikte på en modulær PSU er NZXT Hale 90 550W et veldig godt valg. Corsair TX550M er også en god og modulær forsyning, men den kan ikke måle seg med de to førstnevnte ihht. effektivitet. I praksis betyr det dog ikke mye for deg sett bort fra at det går med litt mere strøm og antageligvis et noe høyere støynivå.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...