Gå til innhold

bygge pc eller kjøpe en ny?


Anbefalte innlegg

hei, jeg lurer på hva som er best; å bygge en pc selv eller kjøpe en ny.

jeg har allerede skjerm, mus og kabinett , men jeg føler at det som er i kabinettet er veldig utdatert.

prisen er rundt ca. 6000 - 8000 for en ny pc. er litt usikker på hva alle komponentene koster tilsammen så kom med forslag som går under denne prisklassen hvis mulig.

pc`en skal bli brukt til mye spilling f.eks Bf3, Farcry 3 Crysis 3 osv.

er litt usikker på om det er noen forskjell på kabinnetter. mitt kabinett er 14,5 cm høy og 15,5 cm bred. Er dette en Pc som kan bruke for sånne spill, med tanke på at noen komponenter er større en andre og sånt

 

håper du kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du bygger selv så er det lettere å tilpasse pcen til akkurat ditt bruk og tilpasse for fremtidige oppgraderinger.

MEN samtidig kan du komme over billige pakker i både deler og ferdigbygget, og dermed få mer for pengene.

 

Hvis du hadde klart å finne merke og modell på kabinettet ditt er det lettere å hjelpe deg :) (se under, foran ,bak og inni det)

Lenke til kommentar

Så du mener at jeg burde bare kjøpe en ny pc? Kan jeg ikke bare sette inn komponente i mitt gamle kabbinett?

 

Brosolok, anbefaler først og fremst at du sparer mye og får bedre komponenter om du bygger selv. (Det er ikke bedre å billigere å kjøpe ferdigbuilds/pcer). Anbefaler også å kjøpe på Dustinhome.no da du sparer veldig mye når du skal kjøpe mye komponenter samlet og frakten er uansett bare 99kr.

 

Til sist men ikke minst anbefaler deg å se gjennom andre artikkler som er ligndende ditt ønske.

Lenke til kommentar

Brosolok, anbefaler først og fremst at du sparer mye og får bedre komponenter om du bygger selv. (Det er ikke bedre å billigere å kjøpe ferdigbuilds/pcer). Anbefaler også å kjøpe på Dustinhome.no da du sparer veldig mye når du skal kjøpe mye komponenter samlet og frakten er uansett bare 99kr.

 

Til sist men ikke minst anbefaler deg å se gjennom andre artikkler som er ligndende ditt ønske.

 

men hva anbefaler du? har du et godt valg som går under/rundt 8000? det er jo også noen penger å spare på kabinett så lurte på om det var mulig å bare sette komponentene inn i kabinettet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Jeg ville helt klart bygget selv. Personlig finner jeg "ferdigbygget" elendige og overpriset i forhold til hva man kan få puttet i ved å bygge selv. Det beste er jo at man får en enda bedre og kan selv bestemme hva maskinen skal bestå av.

 

Lykke til!

 

Forresten, hvis du ikke har bygget en PC før vil jeg anbefale deg å være veldig forsiktig og lese bruksanvisningene som følger med godt. Hvis ikke, vet bare Gudene hva som kan skje.

Lenke til kommentar

Hei. Det jeg ville anbefalt er dette oppsettet. Det streifer akkuratt over 8000kr, (med frakt).

http://www.dustinhom...9f7f42c29b28fd9

 

Med dette oppsettet får du ganske mye ytelse for pengene. Har også inkludert en aftermarket kjøler som gir deg muligheten til å overklokke da prosessoren er en veldig venlig prosessor for overklokking og da vil du få en høy ytelse boost.

 

Har også lagt til en SSD da SSD burde vær standard for hver data da du får ekstrem OS ytelse om du har OS på den. Du trenger ikke mer en 60GB da du egentlig bare burde ha OS på den.

 

Skjermkortet er ett veldig kraftig skjermkort, men om du vil spare litt penger kan du gå ned til: http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/ om du ikke spiller all verdens spill. (Om du forstår hva jeg mener så kjører det BF3 smooth på rundt high).

 

Og om du aldri har bygd en PC før burde du se denne videoen da den kommer til å hjelpe deg ganske mye. Vil også nemne at det er veldig enkelt å bygge PC, du kan sammenligne det med ett puslespill, du har hovudkortet så setter du bare på resten av komponentene å skrur det sammen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls

 

edit: På dustinhome.no må du betale med VISA kort eller faktura, du kan ikke betale med oppkrav.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Terje k. Hvorfor anbefaler du en andregenerasjons i5 2500k når tredjegenrasjons i5 3570k koster 50,- mer?

 

For i5 2500k overklokker til omtrent like mye ytelse som i5 3570k gir om ikke mer, og han er på budsjett. Også var jeg ikke klar over at den bare ligger 50,- mer enn i5 2500k da jeg ikke giddet å sjekke om forskjellen var forandret.

 

Kilde: http://www.tomshardware.com/news/ivy-bridge-overclocking-high-temp,15512.html om du lurer.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Hei. Det jeg ville anbefalt er dette oppsettet. Det streifer akkuratt over 8000kr, (med frakt).

http://www.dustinhom...9f7f42c29b28fd9

 

Med dette oppsettet får du ganske mye ytelse for pengene. Har også inkludert en aftermarket kjøler som gir deg muligheten til å overklokke da prosessoren er en veldig venlig prosessor for overklokking og da vil du få en høy ytelse boost.

 

Har også lagt til en SSD da SSD burde vær standard for hver data da du får ekstrem OS ytelse om du har OS på den. Du trenger ikke mer en 60GB da du egentlig bare burde ha OS på den.

 

Skjermkortet er ett veldig kraftig skjermkort, men om du vil spare litt penger kan du gå ned til: http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/ om du ikke spiller all verdens spill. (Om du forstår hva jeg mener så kjører det BF3 smooth på rundt high).

 

Og om du aldri har bygd en PC før burde du se denne videoen da den kommer til å hjelpe deg ganske mye. Vil også nemne at det er veldig enkelt å bygge PC, du kan sammenligne det med ett puslespill, du har hovudkortet så setter du bare på resten av komponentene å skrur det sammen.

 

 

edit: På dustinhome.no må du betale med VISA kort eller faktura, du kan ikke betale med oppkrav.

 

Jeg ville definitivt ikke kjøpt forrige generasjons i5 når jeg heller kunne fått en i5 3570K som krever lavere klokk for å slå i5 2500K.

Og det skjermkortet ville jeg heller byttet i et Asus 660Ti . Bang for da bucks sier jeg bare.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Hvordan kan pcen bli utdatert når Hashwell kommer om han kjøper i5 2500k? Men ellers er jeg enig da han sikkert ikke har noe kunnskap innenfor overklokking da han er 14 år, men da kan han også droppe ut Hyper 212 Evo da han ikke får bruk for den. Også GTX660 TI kan vell sikkert være midt i mellom for han.

Lenke til kommentar

For i5 2500k overklokker til omtrent like mye ytelse som i5 3570k gir om ikke mer, og han er på budsjett. Også var jeg ikke klar over at den bare ligger 50,- mer enn i5 2500k da jeg ikke giddet å sjekke om forskjellen var forandret.

 

Kilde: http://www.tomshardw...temp,15512.html om du lurer.

 

Nå er ikke frekvensen det eneste man ser på når man velger CPU. Ivy Bridge bruker nyere teknologi (som innebærer at den f.eks støtter PCI-E 3.0) og den kan lett overklokkes. Kjører min 3570k @ 4,2 GHz og har fine temperaturer når jeg kjører Intel Burn Test.

 

Edit:

Hvordan kan pcen bli utdatert når Hashwell kommer om han kjøper i5 2500k? Men ellers er jeg enig da han sikkert ikke har noe kunnskap innenfor overklokking da han er 14 år, men da kan han også droppe ut Hyper 212 Evo da han ikke får bruk for den. Også GTX660 TI kan vell sikkert være midt i mellom for han.

 

Godt mulig han ikke skal overklokke nå, så kjøleren kan han droppe om han ikke føler for det. Vil uansett anbefale han å kjøpe en CPU med ulåst multiplikator, så er evt. det eneste han trenger før han skal overklokke en skikkelig kjøler. Anbefaler som sagt i5 3570k.

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Hvordan kan pcen bli utdatert når Hashwell kommer om han kjøper i5 2500k? Men ellers er jeg enig da han sikkert ikke har noe kunnskap innenfor overklokking da han er 14 år, men da kan han også droppe ut Hyper 212 Evo da han ikke får bruk for den. Også GTX660 TI kan vell sikkert være midt i mellom for han.

 

Joda, den blir det. It's just a matter of time, my friend.

Han har nok ikke bruk for den kjøleren nei dersom han ikke skal gjøre noe særlig OC. Ville heller anbefalt Noctua DH-14 eller H100 ettersom at da kan han i det minste ta den opp noen hakk.

Og glemte å si som MFleksnes skrev at 3570K har 3.0 support, noe som ikke 2500K har fordi som sagt at det er forrige generasjons i5 som mister noe av det den nye har.

 

Jeg er forresten 14 og har stor kunnskap innen overklokking, just sayin'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...