Gå til innhold

Arca Swiss plater - en 'standard' med flere avvik?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg skikkelig kulehode (Arca Swiss Z1 DP) og bestilte med en stk all-purpose plate som jeg pr i dag har satt på kamerahuset, i alle fall så langt. Men jeg vil trenge flere, ikke minste til de objektivene som har egen fot. Så roter jeg rundt på nettet og lurer på hvordan velge rett plate.. eller L-brakett.

 

Jeg kan selvsagt gå for originalvaren, koster noe, men jeg vet at det er mange andre alternativer. Spørsmålet er hva som duger og ikke minst om det er noe som ikke duger. F.eks. Ebay-noname kontra Branded (Markins; Wimberley, Acratech, Arca Swiss, RRS, Benro,...) ?

 

Er det varianter av Arca Swiss som ikke passer overens? F.eks. ser jeg at RRS har fordypninger mens Arca Swiss har tapper i hodet - begge for å forhindre at platene sklir sideveis ut av hodet ved at platene har kanter eller dype bolter.

 

post-5746-0-18912900-1360272966_thumb.jpgpost-5746-0-57056400-1360272972_thumb.jpg

 

Arca Swiss Z1 hodet mitt har i tillegg mulighet for 2 platebredder. Classic standard og en smalere "Monoball fix"...

 

post-5746-0-90296900-1360272978_thumb.jpgpost-5746-0-00398500-1360272986_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av de tingene jeg la merke til da jeg prøvde å lese meg opp var at det kan være små nyanser på platene.

 

Jeg valgte bort hurtiglås og satset på skruelås av to årsaker. Skruelås skal være lettere å operere med hansker, og hurtiglås må gjerne trimmes inn spesifikk mot en plate med eget hjul. Benytter en plater av forskjellige fabrikanter kan en risikere at trimmingen ikke helt stemmer overens mellom platene.

 

post-5746-0-36752800-1360608076_thumb.jpg

 

Har bestillt meg et par sett fra Ebay, bl.a. NoName til 1/10 av prisen av tilsvarende fra Arca Swiss. Vil tro at disse er gode nok. Tappene inne i holderen på Z1-hodet er nok jokeren om de passer direkte eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...