Gå til innhold

Hva skal jeg investere i?


ggree

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt på Internett angående ulike investeringsalternativer. Jeg har planer om å investere kort, på rundt 6-12 måneder. Jeg har noen korte spørsmål om hva de ulike er for noe, og hvilken som gir størst avkastning/lavest risiko:

  1. Sertifikater
    Hvordan fungerer egentlig prosessen med obligasjoner? Hva tjener man på, og hvor høy avkastning vil man normalt få? Er ute etter lav risiko, så jeg har sett på statskasseveksler. Kan man betale hva som helst for slike obligasjoner? Hva mener dere?
  2. Opsjoner
    Jeg forstår prosessen, men har aldri prøvd det ut. Hvor stor avkastning vil man normalt kunne få? Hvor mye koster normalt slike opsjoner?
  3. Binære opsjoner
    Jeg har lest at enkelte anser dette som gambling? Men, er det ikke i prinsippet akkurat det samme som med vanlige aksjer, der man trader? Man investerer i de aksjene man tror vil stige, men får en mye større gevinst på opp mot 70 %(?).
  4. CFD
    Hva er egentlig forskjellen mellom CFD og vanlig aksjer, utenom at man slipper kurtasjen?

Hva ville dere investert i? Kunne du kommet med et eksempel til hver av typene? Er ute etter å forstå det grunnleggende. Er altså ute etter alternative investeringsformer enn aksjer, valuta og fysiske varer.

Endret av ggree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tidshorisont på 6-12 måneder, lav risikoprofil og ingen kunnskap innen finans burde du holde deg unna det meste av det du nevner over. Det mest aktuelle for deg er banksparing og/eller pengemarkedsfond.

 

Jeg forstår skepsisen. Dette er kun ment som et prøveprosjekt. Investeringsbeløpet skal være veldig lavt, og er ment for å tapes. Dette er kun ment for å prøve meg frem og få en bedre forståelse av hvordan investeringer fungerer i praksis. Større beløp skal jeg ikke ut med før om et par års tid - da jeg føler meg trygg.

 

Har lest meg litt opp på sertifikater/obligasjoner. Kan virke som om dette er ment for større bedrifter? Hvordan fungerer en tillitsmann i praksis? Er dette noe man må hyre på egenhånd? Regner da med at man må ut med store summer i obligasjonsmarkedet for å tjene mye?

Lenke til kommentar

Jeg må også få frem at investeringsprosjektet ikke skal skje nå med en gang. Skal også lese meg mye opp om hvordan prisene i obligasjonsmarkedet påvirkes osv før jeg starter. Har allerede startet med dette. Hadde bare vært greit med en starthjelp i forståelsen av den praktiske prosessen.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Har lest meg litt opp på sertifikater/obligasjoner. Kan virke som om dette er ment for større bedrifter? Hvordan fungerer en tillitsmann i praksis? Er dette noe man må hyre på egenhånd? Regner da med at man må ut med store summer i obligasjonsmarkedet for å tjene mye?

 

Hvis du tenker på vanlige obligasjonslån, er obligasjoner andeler i et pengelån.

 

For at du skal vite hva dette er for noe: Obligasjonslån er noe bedrifter bruker for å innhente kapital de trenger i virksomheten. Å ta opp obligasjonslån er et alternativ til å ta opp banklån eller å gjennomføre emisjon. Det er ofte tale om milliarder i lånebeløp.

 

Det fiffige med denne type lån er at en ubestemt krets av långivere har andeler (obligasjoner) i lånet. Dvs. at selskapet skylder penger til en lang rekke personer. Disse kan selge og kjøpe obligasjonene i markedet. For at det ikke skal være et salig rot med så mange kreditorer, administreres lånet gjennom en tillitsmann. Tillitsmannen er en mellommann mellom alle obligasjonseierne og selskapet, som gjør at disse ikke trenger å forholde seg til hverandre direkte. Og nei, den enkelte obligasjonseier har ikke sin personlige tillitsmann. Vanligvis brukes Norsk Tillitsmann ASA.

 

Obligasjonseierne får renter. Iallfall så lenge selskapet klarer å betale tilbake. Obligasjonslån har veltet flere store selskaper: PetroMena ASA og Thule Drilling ASA lyder kanskje kjent.

 

Hvordan det er rent praktisk for en småinvestor å investere i obligasjoner, aner jeg ikke.

 

---

 

Hvis du har råd til å tape pengene dine, du er spillelysten og har lyst på litt spenning, kan du jo kjøpe noen aksjer. Så kan du følge med på hvordan det går med selskapene du har satt penger i. Men det er litt av et lykkespill.

 

Hvis du derimot vil gjøre det kjedelige og fornuftige, plasserer du pengene på bankkonto, helst BSU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del personer investerer kortsiktig i råvaremarkeder (såkalte futures-kontrakter) - men da skal man ha god info, eller egen oljekilde...

 

Og nei, jeg kjenner ingen norske som gjør det - og jeg vet heller ikke hva som er typiske størrelser på sånne kontrakter, eller om de evt. deles opp i andeler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...