Gå til innhold

Oppgradere/kjøpe ny maskin til ordinær bruk (+ bilderedigering)


Anbefalte innlegg

Er på tanken om å oppgradere maskinen min som ble kjøpt i 2009. Eneste oppgradering gjort underveis er å sette inn SSD og vanlige harddisker i raid.

Det utstyret jeg har som jeg regner med kan være med videre er:

 

 

Kabinett: Lian Li PC-V1100BPLUSII (støydempet)

HDD 1: Western Digital Caviar Green 750 GB

HDD 2: Samsung SpinPoint F4EG 2TB

Strømforsyning: MIST, 650W, avtagbare kabler (rev. 4)

Optisk drev

 

Så det jeg trenger er:

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Prosessor: Intel Core i5-3570

Internminne:Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 32GB CL10

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 650 1GB PhysX CUDA

SSD: Intel 335 SSD 240GB

 

 

Vil strømforsynina holde? Hva synes dere om oppsettet? Noe som burde byttes? Hva skal jeg velge av skjermkort?

 

Jeg kommer ikke til å spille noe særlig. Hvis det blir, så blir det "gamle klassikere" som Counter Strike 1.6/Source, Battlefield 2, Command & Conquer/Red Alert. Det tyngste blir nok bildebehandling av raw-filer og muligen noe videoredigering, men det er ikke noe om trengs å ta høyde for, da det blir veldig sjelden og kun av enkleste sort.

Endret av notus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyningen er tilstrekkelig, forutsatt at den fremdeles er pålitelig. (den kan svikte om to-tre år, så vær forberedt på det)

 

Jeg ville satt inn et ASUS GeForce GTX 650 1GB PhysX CUDA, som skal takle tung bilde- og videoredigering.

 

Hvis du jobber med store videoprosjekter eller store bilder ville jeg satt inn mer minne. Det fine med rikelig minne er at maskinen da vil bruke rundt 8-10 GB eller mer til IO-cache, som er langt raskere enn noen SSD. Derfor bør du beregne minst 8GB mer enn hva du tror du trenger.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har oppdatert førsteposten noe nå.

Vil maskina bruke endel av ram'en automatisk til IO-cache, eller trengs det noe for å få det til å fungere?

Nei det er automatisk så sant det er rikelig med RAM, den fjernes derimot hvis minnet trengs til annet bruk. Windows har støttet dette siden minimum Windows 95, men det er spesielt fra Vista og nyere at det fungerer mer effektivt. Du husker kanskje panikken da Vista kom om "minneforbruk"? Størrelsen på cachen vil variere under bruk, og hvis du f.eks. åpner data som ligger sekvensielt på en disk eller SSD så vil operativsystemet prøve å gjette på det neste du vil trenge og ha dette klart i RAM. Hvis du åpner en stor fil, lukker den og åpner den igjen så vil du ofte se at den åpnes raskere den andre gangen, det er isåfall pga. cache ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...