Gå til innhold

Vi vil ha digre TV-er


Anbefalte innlegg

Ser noen er nygjerrig på prosjektor her.

 

Selv bruker jeg en prosjektor i en stueløsning. Jeg vil egentlig si at dette ikke er en fullt optimal løsning, da et lampelys vil påvirke refleksjonen fra overflaten. Det vil si at om du vil se film og ha virkelig mørke farger, må det være så godt som helt mørkt. Om du har personer som går gjennom stuen og er avhengig av lys kan det være travelt for begge parter. Om du derimot er en filmentustiast og du har et dedikert filmrom, så skal du selvsakt ikke velge en TV da de fordelene en TV kan ha i en stue har ikke har noen form for fordel når det gjelder filmavspilling i et lys-lukket rom. Faktisk er en TV en dårlig investing for filmavspilling da TVer som regel er 50/60/70/100hertz. Har du en 120hertz TV går dette opp med 24bps, da kildebildet varer nøyaktig 5 bildevekslinger på TVen (24*5=120). - Men på en 60hertz TV varer kildebildet 2 bildevekslinger, 3 bildevekslinger, 2 bildevekslinger, 3 bildevekslinger. Du får aldri et virkelig glatt bilde og virkelig lyd-sync. Dette gjøres i selve TVen via en funksjon som gjør at kildebildet blir avspilt raskere eller saktere for å kunne synkronisere det opp så du ikke mister brøkdeler av varigheten av hvert bilde sendt fra kilden, men uansett så får du en ujevt bildevarighet da bildets hastighet økes med 4% for å kunne gjøre dette.

 

Mer kan lese bl.a her http://en.wikipedia.org/wiki/Three-two_pull_down

 

Nå har jeg et prosjektorbilde på omtrent 115" diagonalt. På dagtid må sollyset totalt isoleres med vinduene og husene i leiligheten blir slått av. Dette er ikke et problem for meg da jeg aldri bruker prosjektoren til noe annet enn film. Jeg har også en lang stue og jeg vil ikke ha en sofa eller stol midt på gulvet i stuen fordi TVen for liten til å kunne brukes på langavstand. Dessuten, en 1080p TV på 115" må man ut med over 100 000kr for i dag, fremfor en prosjektor som går for 5000kr og oppover. Jeg har i tillegg fått sett en 90" TV og jeg synes bildet slet VELDIG med interlacing og jeg ble fullstendig kvalm av å se på det over kort tid. Om du vil ha et stort bilde er det ingen tvil fra min side at prosjektor er veien å gå. Når det er sakt, vil jeg i tillegg si en familiestue-løsning er nok en prosjektor ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...