Gå til innhold

Usikker på hva som er ødelagt


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp fra noen med teknisk innsikt her.

Min Asus UX32VD fikk sølt kaffe på seg av en kamerat.

Et tynt lag kaffe lå over hele tastaturet, hentet fort papir og tørket samt snudde den opp ned for å få kaffen ut fra hovedkortet(forhåpentligvis) Desverre var jeg litt sen i å dra ut laderen og nå vil den ikke lade. Datmaskinen fungerer akkurat som før det er bare at den ikke vil ta lading. Testet med en annen universallader og fikk ikke strøm der heller :( Spørsmålet mitt er da altså hva som er ødelagt? Batteriet? Hovedkortet? Eller noe annet?

 

Ble litt langt, men håper noen her har erfaring og vil hjelpe.

Før noen poengterer har jeg sjekket på garantien, men CDON ville ikke reparere. Vet det var dumt å bestille fra de, men får se på det som dyrekjøpt erfaring :(

 

Har fått et beløp fra forsikring så jeg har skaffet meg en dårlig men godkjent pc til bruk på skolen så med andre ord er det ikke noe stress og jeg kan gjøre hva som helst med ultrabooken uten å risikere noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tatt ut batteriet og sørget for at alt er tørt der? Gjerne demonter tastatur og deksler (bakside) og la maskinen tørke i dager/uker.

 

Denne typen skade dekkes ikke av vanlig garanti, så om du hadde kjøpt fra andre enn CDON hadde ikke spilt noen rolle.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Har tatt ut batteriet og testet om det er feilkilden, noe det ikke var, dermed tror jeg det mest sannsynlige er "mottakeren" av strøm. Vet ikke navnet på delen, mener i alle fall den som du plugger laderen i. Tipper (uten alt for mye innsikt) at det har skjedd en kortslutning, men er som sagt ikke helt sikker.

Derfor lurer jeg på hvor vanskelig det er å montere ny del + hvilket utstyr man trenger, eventuelt om det er noen som kan reparere mot betaling?

Lenke til kommentar

Hvis delen er festet med en kontakt til hovedkortet, så kan du kanskje finne en slik på eBay. Er den loddet fast er det verre. Da må kanskje hele hovedkortet må byttes, hvis du ikke finner noen som har utstyr til slikt arbeid.

 

Søk etter "UX32VD Motherboard" på eBay. Både hovedkort og reparasjonsmuligheter dukker opp i søket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter gjentatte forsøk og ingen resultater la jeg ultrabooken i hyllen og to den ikke opp igjen før nå. Til min store overraskelse lyste lampen på laderen oransje noe den ikke hadde gjort siden uhellet. Jeg startet den og alt fungerte! Alle tastene, nettverkskortet, høytalerne, touchpaden alt fungerer, men viktigst av alt lades batteriet!

 

Håper nå at dette ikke var et midlertidig mirakel og jeg regner med at maskinen blir litt tregere enn før, men det er bedre enn ingenting.

 

Lurer på om kaffe uten noe tilsetninger gjør noe særlig skade på komponenter på lang sikt, men bare tiden vil vise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...