Gå til innhold

Er disse matvarene sunne?


Anbefalte innlegg

Har skrevet flere innlegg om at jeg ønsker å slank meg, da jeg bestemte meg for å starte stod vekten på 101kg og der vil jeg aldri tilbake, er nå nede i 91kg og føler jeg gjør det riktig :thumbs: blir glad for hver kilo jeg går ned og blir bare mer og mer motivert !! Det jeg derimot lurer på er visse matvarer jeg spiser, lurer på om de er sunne eller om jeg bør kutte det ut/erstatte det med noe annet, vil jo ned i vekt så fort som mulig, men sånn at jeg klarer å holde vekten nede selvsagt, så her kommer en liste med matvarer jeg lurer på:

 

Makrell i tomat

Leverpostei (kyllingpostei)

Kjøttdeig (eventuelt kyllingkjøttdeig)

Grove knekkebrød (rugsprø, husmann osv.)

Ketchup (sukkerfri), dette er vel ikke sunt, men klarer meg ikke uten

Pasta,ris,poteter (eventuelt fullkornspasta og ris) i moderate mengder

Tomatsuppe

Er det best å steke kjøtt i melange eller olje?

Skummetmelk

Havregrøt (laget med skummetmelk)

Hamburgerrygg, kyllingpålegg, kokt skinke

Ost (bruker dett veldig sjelden)

Potetstappe

 

Alt dette har jeg spist mens jeg har slanket meg, men i mengder som gjør at jeg passer på å ikke gå over 1400-1500 kalorier om dagen, tar gjerne imot tips om andre matvarer som er gode å bruke mens man slanker seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting er sunt hvis det blir for mye, men det finnes jo såklart sunn mat og mindre sunn mat. Det du ramser opp er sunt hvis du spiser moderate mengder av det i et variert kosthold. Ville selvsagt valgt fullkornspasta og fullkornsris framfor "vanlig". Det går fint å spise ketchup, med mindre du dynker maten med det. Oljer er som regel bedre å bruke enn melange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting er sunt hvis det blir for mye, men det finnes jo såklart sunn mat og mindre sunn mat. Det du ramser opp er sunt hvis du spiser moderate mengder av det i et variert kosthold. Ville selvsagt valgt fullkornspasta og fullkornsris framfor "vanlig". Det går fint å spise ketchup, med mindre du dynker maten med det. Oljer er som regel bedre å bruke enn melange.

Enig med light Blue.Bra svart
Lenke til kommentar

Har skrevet flere innlegg om at jeg ønsker å slank meg, da jeg bestemte meg for å starte stod vekten på 101kg og der vil jeg aldri tilbake, er nå nede i 91kg og føler jeg gjør det riktig :thumbs: blir glad for hver kilo jeg går ned og blir bare mer og mer motivert !! Det jeg derimot lurer på er visse matvarer jeg spiser, lurer på om de er sunne eller om jeg bør kutte det ut/erstatte det med noe annet, vil jo ned i vekt så fort som mulig, men sånn at jeg klarer å holde vekten nede selvsagt, så her kommer en liste med matvarer jeg lurer på:

 

Makrell i tomat

Leverpostei (kyllingpostei)

Kjøttdeig (eventuelt kyllingkjøttdeig)

Grove knekkebrød (rugsprø, husmann osv.)

Ketchup (sukkerfri), dette er vel ikke sunt, men klarer meg ikke uten

Pasta,ris,poteter (eventuelt fullkornspasta og ris) i moderate mengder

Tomatsuppe

Er det best å steke kjøtt i melange eller olje?

Skummetmelk

Havregrøt (laget med skummetmelk)

Hamburgerrygg, kyllingpålegg, kokt skinke

Ost (bruker dett veldig sjelden)

Potetstappe

 

Alt dette har jeg spist mens jeg har slanket meg, men i mengder som gjør at jeg passer på å ikke gå over 1400-1500 kalorier om dagen, tar gjerne imot tips om andre matvarer som er gode å bruke mens man slanker seg :)

 

Jeg steker i ekte smør eller rapsolje, det er de sunneste alternativene. Kunstig industriell margarin er usunt og skadelig.

 

Pasta er fetende og usunt og må modereres. Ris er et bedre alternativ da den ikke inneholder de skadelige fruktanene eller FODMAP'ene. (google it...)

 

Personlig mener jeg skummetmelk er usunt da de har fjernet det sunne og gunstige melkefettet. Men her strides de lærde da.

 

Ellers er tingenen du lister opp helt fine i et sunt og slankende kosthold. Jeg ville dog hatt et større innslag av grønnsaker som salat, kål, brokkoli, blomkål, squash, agurk, tomet, paprika, selleri, etc sammen med sunne naturlige fettkilder som avocado, kokos, smør og olivenolje.. Da vil du føle deg bedre i magen og holde deg mett lenger noe som helt naturlig senker kaloriinntaket uten at du trenger å sulte. Det er aldri slankende å gå rundt sulten, da reduserer kroppen forbrenningen automatisk.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det meste er her er godt besvart, men jeg kan (til tross for litt gammel tråd) slenge ut noen tanker...

 

-Karbonadedeig er det beste alternativet (men også det dyreste). Svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig er også bedre alternativer enn vanlig kjøttdeig, men aller best er karbonadedeig.

 

-Må du ha mye melk, så er skummet greit. Evt. ta litt helmelk innimellom. Styrk er også ett godt alternativ til skummet (bortsett fra prisen...).

 

-Stek i enten ordentlig smør eller kokosolje - aldri margarin!

 

-Poteter og hvit(!) ris er gode karbokilder, pasta derimot kan du likesågodt droppe. Prøv søtpoteter også!

 

 

Ellers tror jeg som sagt at det er gitt meget gode svar i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...