Gå til innhold

Vannkjøling for Intel Core i5-3570k


Hazelhart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Custom loop er at du kjøper slange, pumpe, vann osv og monterer det selv. Det står mellom det og ferdigfylt vannkjøling. Den ferdigfylte skal bare monteres og trenger ikke vedlikehold.

 

Hvis du har plass til en 2x 140mm radiator, så er NZXT Kraken X60 det beste foreløpig. Har du plass til 2x 120mm vifter, så går du for Corsair H100i. Hvis du kun har plass til en 120/140mm radiator, så anbefaler jeg Corsair H80i. Alle disse er ferdigfylte vannkjølinger.

Lenke til kommentar

Hvis du har plass til en 2x 140mm radiator, så er NZXT Kraken X60 det beste foreløpig. Har du plass til 2x 120mm vifter, så går du for Corsair H100i. Hvis du kun har plass til en 120/140mm radiator, så anbefaler jeg Corsair H80i. Alle disse er ferdigfylte vannkjølinger.

 

Hei. Jeg slenger meg på denne tråden ettersom jeg er i samme båt som TS her.

Hva er egentlig forskjellen på Corsair H80 og H80i?

 

Og er det noe vanskelig å bygge en Custom loop?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg slenger meg på denne tråden ettersom jeg er i samme båt som TS her.

Hva er egentlig forskjellen på Corsair H80 og H80i?

 

Og er det noe vanskelig å bygge en Custom loop?

 

H80i har et par litt enklere løsninger for monteringen, og bruker litt bedre vifter. Du får også noe som heter Corsair Link. Det er en software som gjør at du kan samle informasjon om PC-kompenentene dine hvis du har flere deler fra Corsair (de leverer kabinetter, strømforsyninger, kjølere, RAM, SSD, headset, mus... så å si alt PC-en består av bortsett fra CPU og skjermkort). Du kan altså lett gå inn for eksempel sjekke og endre viftehastighetene, og du kan sette opp ulike kjølingsprofiler, slik at viftene vil automatisk gå fortere når du kommer til en viss temperatur.

 

Men stort sett er det egentlig veldig liten forskjell mellom H80 og H80i. Hvis du har en H80 fra før, så bytter du den ikke ut med en H80i for å få 2-3 grader forskjell. Men hvis du har tenkt å skaffe deg ny CPU-kjøler nå, så skaffer du deg H80i.

 

Ingenting er vanskelig når du kan det :p Det finnes mange videoer og guides på nettet om hvordan du monterer vannkjøling. Det kommer nok til å ta litt tid første gang, men jeg tror absolutt du klarer det. Men vannkjøling handler ikke bare om førstegangsmonteringen. Lar du PC-en stå en god stund (f.eks. en lang sommerferie), så får du alger og dritt i slangen. Det krever mye mer vedlikehold enn andre typer kjøling. Koster også en del mer. 2-3k trenger du for en bra loop. Og hvis du har maks uflaks og søler på et skjermkort til 3000, så kommer ingen til å gi deg garanti for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

H80i har et par litt enklere løsninger for monteringen, og bruker litt bedre vifter. Du får også noe som heter Corsair Link. Det er en software som gjør at du kan samle informasjon om PC-kompenentene dine hvis du har flere deler fra Corsair (de leverer kabinetter, strømforsyninger, kjølere, RAM, SSD, headset, mus... så å si alt PC-en består av bortsett fra CPU og skjermkort). Du kan altså lett gå inn for eksempel sjekke og endre viftehastighetene, og du kan sette opp ulike kjølingsprofiler, slik at viftene vil automatisk gå fortere når du kommer til en viss temperatur.

 

Men stort sett er det egentlig veldig liten forskjell mellom H80 og H80i. Hvis du har en H80 fra før, så bytter du den ikke ut med en H80i for å få 2-3 grader forskjell. Men hvis du har tenkt å skaffe deg ny CPU-kjøler nå, så skaffer du deg H80i.

 

Ingenting er vanskelig når du kan det :p Det finnes mange videoer og guides på nettet om hvordan du monterer vannkjøling. Det kommer nok til å ta litt tid første gang, men jeg tror absolutt du klarer det. Men vannkjøling handler ikke bare om førstegangsmonteringen. Lar du PC-en stå en god stund (f.eks. en lang sommerferie), så får du alger og dritt i slangen. Det krever mye mer vedlikehold enn andre typer kjøling. Koster også en del mer. 2-3k trenger du for en bra loop. Og hvis du har maks uflaks og søler på et skjermkort til 3000, så kommer ingen til å gi deg garanti for det.

 

Fint svar. Da er det bare det da, hvor mye bedre er et Custom Loop i forhold til Corsair H80i?

Når det er så mye dyrere og krever en del vedlikehold så må det jo være en grunn til det (annet enn at det er et personlig preg ved det og at det kan ser bedre ut. :)

Lenke til kommentar

Hvis man kun ser på pris vs. ytelse er custom vannkjøling en ganske dårlig deal. De fleste som driver aktivt med vannkjøling har et lidenskapelig forhold til det så det blir en hobby. Dette er ikke noe man slenger inn i maskinen og glemmer. Det krever omsorg og kjærlighet :D Lavere støynivå og temperaturer er jo også en del av det, ihvertfall for mitt vedkommende.

 

Vedlikehold er litt hipp som happ egentlig. Det kan godt gå bortimot et år mellom hver gang man behøver bytte væske, men personlig liker jeg å holde et lite øye med det på jevnlig basis.

 

Hvor mye bedre enn H80? Med tilstrekkelig radiatorareal vil du nok kunne se 5-10C lavere temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bytte vifter på en H80i gjøres ved at du ikke monterer de medfølgende viftene og heller monterer noen andre. ;)

Men det skal godt gjøres å få bedre kjøling enn det de medfølgende viftene tilbyr.

Eneste grunnen for å skifte viftene må være pga. støy.

Monterte inn H80i på min 2500K @ 4,4 nå før helgen og monterte da Noctua NF-F12 vifter.

Ikke akkurat billig, men er etter min mening de eneste viftene som er verdt å montere på en H80i/H100i.

Om du vil spare noen kroner så ville jeg montert kjøleren med de medfølgende viftene og sett om støyen plager deg før innkjøp av nye vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...