Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bygge min aller første PC etter flere år med gaming på middelmådige laptoper og konsoller. Budsjettet er altså på ca. 8k, og jeg kommer til å kjøpe delene om 2-3 uker når jeg får lønna mi. Jeg kan ikke så mye om det å bygge en PC akkurat nå, men det kan da ikke være så vanskelig.. ;)

 

Pcen vil hovedsakelig bli brukt til gaming i spill som BF3, DayZ, FC3, Skyrim, CS:GO og Shogun 2.

 

Skjerm, mus, tastatur osv. er ikke med i budsjettet. Jeg tenker også at jeg dropper å kjøpe SSD akkurat nå, ettersom jeg kan kjøpe en senere. Det samme gjelder tredjepartskjøler til CPU. Jeg fikk også et dvd-rom av en venn, så det trengs heller ikke.

 

Jeg har laget en handleliste, men kom gjerne med forslag til forbedringer. Jeg kan ganske lite om hardware.

 

post-206391-0-28885600-1358959483_thumb.png

 

Passer alle delene sammen? Grunnen til at jeg har valgt det hovedkortet er at det har innebygd Wifi. Jeg kan evt. gå for et oppsett med et annet hovedkort, men da må et nettverkskort inngå i budsjettet.

 

EDIT: Jeg har kjøpt Sapphire 7970 Ghz og P8Z77-V ettersom de var på tilbud på Komplett.

Endret av Madr1dista
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tenkte faktisk å gå for et Sapphire 7970 Ghz + P8Z77-V til henholdsvis 2995 og 1090 kr på Komplett.no denne uka, og så kjøpe resten på Dustinhome.no senere. Gigabyte 7970 + det samme hovedkortet på Dustin koster 4163 kr til sammen, altså 80 kr mer enn Ghz-oppsettet fra Komplett.

 

Hva syns dere?

Endret av Madr1dista
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt Sapphire 7970 Ghz 3 GB + ASUS P8Z77-V fra Komplett til 4085 kr. Begynte å bli redd da jeg så at antallet 7970 Ghz på lager bare sank, så jeg måtte slå til. :)

 

Resten skal kjøpes på Dustinhome.no ettersom jeg har studentrabatt og fri frakt der. Kom gjerne med flere forslag til PSU, RAM osv, folkens!

Endret av Madr1dista
Lenke til kommentar

Hvilke av disse minnebrikkene er best? Tenkte å kanskje slenge på den minnebrikka fra Komplett hvis jeg skal handle Ghz + hovedkort derfra.

 

http://www.komplett....aspx?sku=770161

 

http://www.dustinhom...0mhz-cl9-2x4gb/

Ifølge spesifikasjonene er Corsair Vengance best da disse kjører med lavere CAS Latency (CL9 vs CL10) enn brikkene fra Kingston. Lurt av deg å kjøpe LP (low profile) brikker dersom du en gang i fremtiden skal oppgradere CPU kjøler til f.eks Noctua D-14.

 

Holder det ikke med en god 650w til dette oppsettet?

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Den holder i massevis for dette oppsettet. 600W burde også holde. Ellers er ikke strømboks en dum ting å investere i dersom du har noen tanker om SLI/Crossfire i fremtiden. Har du ikke det, så holder denne i massevis. Dersom budsjettet er stramt, er det ikke verdens undergang å gå ned til et billigere alternativ.

 

Ellers ser oppsettet ditt fint ut. ;)

Endret av MFleksnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den holder i massevis for dette oppsettet. 600W burde også holde. Ellers er ikke strømboks en dum ting å investere i dersom du har noen tanker om SLI/Crossfire i fremtiden. Har du ikke det, så holder denne i massevis. Dersom budsjettet er stramt, er det ikke verdens undergang å gå ned til et billigere alternativ. Ellers ser oppsettet ditt fint ut. ;)

 

Takk for svar! Har ingen planer om å kjøre CF i framtiden, så jeg tror jeg går for en 650W med mindre jeg finner en 750W på tilbud.

 

jeg ville kjøpt nvidia

 

Vel, nå har jeg bestilt et Sapphire 7970 Ghz 3 GB Vapor-X. Utifra det jeg har sett så får man mer ytelse/kr med et AMD-skjermkort, hvertfall når man ser på 7970 vs 680.

Endret av Madr1dista
Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp en brukeranmeldelse av hovedkortet jeg kjøpte, og personen skrev: "God men når jeg fikk denne så var det helt utdattert i bios. visstu du har en Ivy core processor så må du oppdatere den selv, noe som kan være veldig veldig farlig visst du ikke vet hva du gjør"

 

Er det vanskelig? Har hørt noe om at jeg må ha en sandy bridge-cpu for å oppgradere den før jeg kan sette inn en ivy bridge. Stemmer dette? Da må jeg nok benytte angrefristen..

 

EDIT: Nvm, jeg fant ut at man kan oppdatere BIOS med BIOS Flashback, altså uten cpu med en USB.

Endret av Madr1dista
Lenke til kommentar

Du har kjøpt asus p8z77-v hk?

Så lenge du kjører dette hk med 3570/3770 CPU da skulle det jo strengt tatt ikke være nødvendig med bios flash sånn egentlig.

 

Og CX strømforsyning, jaja, jeg ville ikke nøyd meg med mindre enn HX, men er nå samma for meg, CX psuene har litt sånn der så som så kvalitet, men de funker jo.

Hadde heller valgt den HX650 som du selv linket til, men om du ikke skal bestille akkurat nå så kan du jo vente til helga å se om noe kommer på "tilbud" der.

Men velger du HX650 så er det "bare" 170kr opp til HX750, men du bestemmer jo selv.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...