Gå til innhold

[Løst] Server plassert på kryploft ?


Jdronnen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har flyttet i nytt hus og vurderer å plassere fil-/backup-serveren min på kryploftet mitt.

 

Har målt temperaturen der oppe, den ligger på en ca +2' grader der på dagen, og ser at min. tempen i løpet av natten har vært nede i -1.5' grader. Dette er jo bare supert mtp. kjøling for serveren min :)

 

Men! ->

 

Er det noen som ser noen andre problemer med dette mtp. kulde, kondens etc.

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det panner på taket? bare papp kanskje? hvilken farge? svart?

 

det kan bli veeeldigt varmt her oppe om sommeren med sol som steiker rett på ett svart tak med papp/shingel...

 

Hmm, det har jeg ikke tenkt over egentlig. Men jeg bor i Ålesund, svært sjelden vi har så kanon bra vær med høye temperaturer , hehe :) . Mer bekymret for kulden. :wee:

Lenke til kommentar

Hmm, det har jeg ikke tenkt over egentlig. Men jeg bor i Ålesund, svært sjelden vi har så kanon bra vær med høye temperaturer , hehe :) . Mer bekymret for kulden. :wee:

 

jeg har min i kjellern. Må bare være bra at den har det kaldt! klart her på østlandet så er det ca 16 minus idag.. men på sommeren så er det ikke aktivitet på den forten her i form av pc server greier.. nesten.. men fin temp i kjelleren uasett!

 

tror det går greit og ha den på loftet alså!

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Harddisker trives ikke i kaldt vær. Ideell temp ligger på 35-45c. Disker har faktisk en AFT (Average Failure Rate) på 2% i 35-45c området, nede på 25c har denne steget til 4%, 20c på 8% og 15c på 10%. Tallene er fra tester og analyser foretatt av Google.

 

Ut i fra det og om trenden forplanter seg nedover så vil en temperatur på ca 2c mene en AFR på ca 20%

 

Se her: http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/research.google.com/en//archive/disk_failures.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Valgte å bare sette servern inne i ett klesskap/walk in skap på gjesterommet. Har en som var taktekker før, som mente at svingingene i temperatur på et kryploft er veldig store. Type -2 til 3 grader på vinter og opp til +30 på sommertider.

 

Så da valgte jeg bare å holde meg til vanlig romtemperatur. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...