Gå til innhold

Hvordan spise nok og riktig.


Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 27 år. Jeg er 178 cm høy, og 61 kg. Jeg har akkurart kommet igang med vektløftning igjen etter en pause. Jeg trener 3 ganger i uka, 1 dag skuldre, bryst og mage, 1 dag armer og rygg og 1 dag bein.

Utenom dette så har jeg en jobb hvor jeg går mye, og jeg har hund, så jeg går en del tur på fritiden og.

I utgangspunktet skulle jeg bare trene for å få mer energi og litt større muskler/strammere kropp, men nå har jeg bestemt meg for å gå inn for å gjøre litt mer ut av det. Jeg har kuttet mye ned på sukkerinntaket, og spiser mye mindre potetgull o.l. enn jeg gjorde før. Men etter å ha lest litt rundt på nettet, så skjønner jeg at jeg mest sannsynlig spiser for lite i forhold til hvor mye jeg forbrenner, og at utfordringa mi kommer til å bli å spise nok og riktig.

I følge noen sider jeg var inne på, så forbrenner jeg ca 2200 kalorier i gjennomsnnitt per dag, også tror jeg at jeg spiser ca 1700-1800 kalorier til vanlig. :/

 

Så da lurer jeg på hva jeg trygt kan spise mye av?

Og kan man være litt forsiktig med karbohydrater selv om man trener, eller bør man da ha i deg mye karbohydrater? (Jeg har tidligere prøvd å holde meg litt unna stivelse av andre grunner, og stivelse og karbohydrater er vel stort sett det samme.)

Og hva slags type mat med karbohydrater i er best å spise? Hva bør en holde seg unna?

Vaniljekesam har blitt en erstatter for is. Er det noe jeg kan spise mye av, eller burde jeg begrense det?

Hva er best å spise før og etter trening?

 

Og bør man ligge på et overskudd av kalorier når man er slank fra før, og skal bygge muskler?

Endret av jma_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan spise stort sett hva du vil. Gode proteinkilder med litt karbohydrater er alltid en vinner. Jeg liker sjokolademelk, nøtter og kyllingkjøttdeig veldig godt. Til kjøttdeigen har jeg gjerne ris og tomatsaus, evt en god gryterett. Ellers spiser jeg stort sett det alle andre spiser i litt større mengder.

Lenke til kommentar

Holde seg unna sukker og hvete er det viktigste. Dette er de to tingene som ødelegger flest menneskers helse for tiden. Unngår du kunstige lettmargariner og bruker ekte smør, er du på vei mot et utmerket kosthold som kroppen din vil takke deg for. Spis grønnsaker hver dag, så er du i mål med det optimale kosthold. Naurlig kjøtt og fisk er godt for kroppen, og salat i stedet for poteter er en god regel. Rett etter trening er det lurt å innta proteiner for å unngå å forbrenne muskelmasse, og en proteinshake er smart dersom du ikke skal spise vanlig mat innen første timen etter treningen. Men vanlig mat er alltid best.

Lenke til kommentar

Jeg spiser mye mindre sukker enn tidligere, og prøver også å begrense hveteinntaket, selv om jeg ikke tror Jeg vil kutte det helt ut. Grønnsaker spiser jeg en god del av, og jeg har alltid likt ordentlig smør best :D

jeg tror jeg er på rett vei, nå er det vel bare å smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar

Ville bare si hallo jma, hilsen IW :p *vinke*

 

Hvis du tenker karbohydrater som i hvitt brød/pasta/sukker og lignende så ja, spis mindre av det.

De karbohydratene som er i grønnsaker ville jeg ikke bekymret meg for. Liker du grønnsaker så er det bare å spise i vei :) Kroppen har så mye bedre nytte av det enn f. eks sukker og pasta.

 

Det tar litt tid å bygge muskler, men stå på :) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...