Gå til innhold

H100i høyfrekvent støy


TheIne

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For en uke tilbake bygget jeg min første PC og alt har sett ut til å fungere bra. Én ting som jeg er litt usikker på er en høyfrekvent lyd som kommer under spilling og varer noen minutter etter at spillet er avsluttet.

 

Jeg har fått et inntrykk av at lyden kommer fra vannkjøleren (H100i), fra selve pumpen nærmere bestemt. Er dette et problem noen andre har noen erfaring med og vet en løsning?

 

Forresten så har jeg alle viftene fra radiator og kabinett koblet i H100i og min 3770k går ikke over 45 C ved 100 % load så alt ser ut til å virke perfekt med unntak av denne lyden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde det du sa, men det virket ikke dessverre. Da kom viftene opp i rundt 900 rpm og det er bare når radiatorviftene har en hastighet på 700-1200 rpm at lyden er der. Stopper jeg så viftene med fingerrne så er lyden fortsatt der. I tillegg så kommer det en annen merkelig lyd hvis jeg velger at lyset på pumpen skal pulsere.

 

Klarer ikke helt å forstå hva dette kan komme av:p Det må jo ha noe med hvor mye elektrisk strøm som går gjennom pumpen eller noe:p Allikevel skjer det ingenting hvis jeg skrur opp hastigheten på kabinettviftene selv om de også er koblet i pumpen...

Endret av TheIne
Lenke til kommentar

kan være jeg er helt på villspor her, men etter erfaring med anlegg så er jording ofte et problem når støy intreffer. kan det være at noe ikke er jordet godt nok, da at kablene ikke sitter godt nok i. strømmen prøver å finne en vei ut, så da gjennom headsettet er ikke utenkelig?

Lenke til kommentar

Har lest at noen har brukt ekstra motstand mellom viftene og utgangen i pumpen, og det ser ut til å ha fungert.

 

Lager merkelige lyder her også ved pulserende lys(knakelyder), men har ikke vindu på kabinettet, så velger å ha det helt mørkt. Kanskje en bestemt farge i ditt tilfelle?

 

Men ja, etter å ha lest så har jeg ikke sett at du mente gjennom headsett. Suit-up har nok mest sannsynlig rett isåfall. Om det ikke er jording i stikkontakten finner man vell litt dyrere overspenningsvern med noe slags form for støyfilter.

Endret av Snotty
Lenke til kommentar

kan være jeg er helt på villspor her, men etter erfaring med anlegg så er jording ofte et problem når støy intreffer. kan det være at noe ikke er jordet godt nok, da at kablene ikke sitter godt nok i. strømmen prøver å finne en vei ut, så da gjennom headsettet er ikke utenkelig?

 

Det er ikke sikkert at du er helt på jorde, men lyden kommer fra kabinettet og ikke gjennom hodetelefonene:)

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet. Corsair Link suger. Jeg droppa hele greia, og kobla viftene (4x 120mm) direkte til en viftekontroller. Så setter du viftene til passe støy, jeg har dem på minimum på en Zalman ZM-MFC1 Combo og jeg trenger ikke mer kjøling. Kapasiteten på denne kjøleren (iallfall i push'n'pull med SP120) er kjempebra. CPU'n min er overklokket 39% fra orginale 3ghz og jeg ligger på 55 - 60 degC på max belastning. Min CPU har TDP 130W også, så det vil gjøre en enda bedre jobb på Sandy eller Ivy Bridge (Burde iallfall gjøre det, hvis ikke det er problemer med varmesprederen, som jeg har hørt rykter om på Ivy..)

 

Uansett mitt tips er å droppe Corsair Link, kjøre en egen spenningsregulator. Da får du ingen hyling, lav RPM og nok kjøling på en H100i :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pipelyden virker å forsvinne på >1200 rpm, men kan være at det bare er viftene som overdøver det (tror allikevel ikke det). Har sendt inn mail til Corsair-support så ser hva de svarer:) Hvis ikke det løser saken kobler jeg alle vifter til hovedkort eller eventuelt 650Ds viftekontroller:)

 

Takk for mange svar! Det var første PCen jeg bygget så godt å se at andre opplever det samme, var redd for at det var noe jeg hadde gjort galt eller at jeg måtte demontere hele saken.

Lenke til kommentar

Tror det er mange tråder om denne pipelyden fra H100i (muligens andre CPU-kjølere fra Corsair også..) Det er Corsair Link som gjør det garantert. Prøv å koble vekk alt som har med Corsair Link å gjøre. Raskt å teste :)

 

Takker! Koblet ut Link-kabelen og kjørte på med Far Cry 3, ingen piping^^ Men vil viftene nå gå fortere etter hvert som CPUen blir varmere slik som med Link?

Endret av TheIne
Lenke til kommentar

Nei.

 

Du kan sikkert få til en annen termisk viftestyring, men jeg ser ingen vits. Still viftene slik du liker dem (lav støy) så logger du temp. (f.eks vba AIDA64) og ser hva du maxer på.

 

Som jeg sa ... Mine går på minimum hele tiden, og jeg maxer på 55 - 60 degC,

 

Du trenger ikke mer kjøling ...

Lenke til kommentar

http://techbay.no/product.html/aerocool-viftestyring-touch-5-sort?category_id=153

 

På denne kan du iallfall få alarm ved høye temperaturer, og manuelt øke viftene.

 

Hvis du vill ha termisk styring kan man vel koble viftene fra radiator til PWM port på HK (må vel splitte i 2 eller 4 alt ettersom din konfig, og satse på de får nok strøm..). Men da må du bytte viftene, fordi Corsair sine (de som fulgte med) er 3 pins.

 

Men som sagt: Det er unødvendig. Still dem lavt, og lev happy med en god CPU kjøler.

 

(Beklager mye Edit...)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...