Gå til innhold

Hvordan anser dere de ulike universitetene som tilbyr siv.ing-studier?


Egron123

Anbefalte innlegg

Spør grunnet en diskusjon på jobben i dag.

 

Hvordan anser dere de ulike skolene, tenker primært på UiA, UMB, NTNU og UiS, når det angår siv.ing-studier? Tenker ikke på en spesifik studieretning, men det er lov å komme med kommentarer.

 

Deler ikke mine tanker, ønsker at tråden ikke skal handle om hvorfor dere er enige/uenige med mine tanker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg sier noe: Jeg vet ikke om dette forumet er det beste stedet å spørre for å utføre en "generell" undersøkelse, siden jeg tror det stor sannsynlighet at mange med tilknytning til NTNU (og deres påfølgende meninger) kommer til å svare ut i fra tidligere erfaringer med forumet.

 

Jeg er selv fra NTNU, og tror at NTNU gjevnt over er bedre anerkjent enn de andre institusjonene. Det er generelt vanskeligere å komme inn på NTNU, og det er også (bare?) her man "i gamle dager" utdannet siv.inger. NTNU er også mye oftere omtalt i media, og jeg tror det er her flest siv.inger utdannes. Stort miljø gir stor kompetanse.

 

Selv om anerkjennelse ikke nødvedigvis reflekterer de faktiske forhold på kvalitet, tror jeg det påvirker hvor de "beste" velger å utdanne seg. Gode studenter ~= gode ferdigutdannede ?

 

Når det er sagt vil jeg i utgangspunktet ikke dømme noen ut i fra utdanningssted. Gode hoder kan man finne over alt, men jeg tror sannsynligheten for å finne disse er størst på NTNU.

 

Min rangering:

 

1. NTNU

2. UMB

3. UiS og UiA (like gode)

 

Rangeringen kan jeg jeg ikke begrunne. Det er helt og holdent en følelse jeg har, og må gjerne motbevises. Det skal nevnes at jeg fortsatt er student, og sommerjobber er eneste grunnlag jeg har fra arbeidslivet.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av bearman89
Lenke til kommentar

Hei, jeg går (siving) på UMB så jeg er vel et motstykke til bearman89.

 

Det er ikke noe å stikke under stol at NTNU er det mest annerkjente universitetet i Norge når det kommer til utdannelse innenfor teknologi. Jeg har endel venner som studerer på NTNU og har selv vært på skolebesøk der, i forhold til UMB er Gløshaugen enormt mye større enn hva UMB har å skilte med. Har også inntrykk at studiene innebærer mer obligatorisk innleveringsarbeid, og forøvrig at du generelt har mer du må gjøre.

 

Det er heller ingen hemmlighet at det er vanskeligere å få god karakter på NTNU. (jamfr. med karakterstatistikk) Hvis jeg på generelt grunnlag skulle rangere prestisjen/kvaliteten på studiet så ville det blitt.

 

1. NTNU

2. UMB

 

UiS og UiA kan jeg ikke ta stilling til, ettersom at jeg ikke har noe grunnlag for å vurdere dem.

 

Husk at nå ser jeg universitetene under ett. Hvis jeg skulle sammenligne linje for linje vil ikke NTNU alltid være øverst. Det inntrykket jeg har er at NTNU er best på konvensjonell teknologi, mens UMB er bedre på mindre nisjer, gjerne nisjer med miljøaspekt i seg.

 

Det er også en tanke at det er bedre å være en stor fisk i en liten innsjø istedet for en middels fisk i et stort hav.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Er delvis enig med Kubjelle. Jeg mener at NTNU generelt er overlegen, men at du kan finne enkelte linjer som tilbys ved andre universiteter som er like gode.

 

Vil f.eks si at å studere petroleum er like bra i Stavanger som på NTNU, men ikke at den ene er bedre enn den andre. Begge har hver sine fordeler og ulemper. Det samme gjelder bioteknologi på NTNU og UMB.

 

NB: Jeg er hverken student ved NTNU eller noe annet universitet, det jeg skriver er inntrykk jeg har fått etter å ha lest diverse info selv.

Lenke til kommentar

Spør grunnet en diskusjon på jobben i dag.

 

Hvordan anser dere de ulike skolene, tenker primært på UiA, UMB, NTNU og UiS, når det angår siv.ing-studier? Tenker ikke på en spesifik studieretning, men det er lov å komme med kommentarer.

 

Deler ikke mine tanker, ønsker at tråden ikke skal handle om hvorfor dere er enige/uenige med mine tanker.

NTNU er best selvsagt, men etter det er det UiA, (jeg er kanskje ikke objektiv som sørlanding :p ). Men alle som ikke kommer inn på NTNU pleier å gå på UiA, UiS er tredjevalget for mange, (karaktersnittet reflekterer dette).

 

-frank

Lenke til kommentar

Sjekket nettopp samordna opptak sine tall og UMB har høyere karaktersnitt på samtlige ingeniør/siv.ing-studier. Foruten de studiene der alle kom inn. Der var inntakskravet selvfølgelig likt.

 

Tror kanskje det faktum at du er sørlending preger deg, vil tro at de i din vennekrets som ikke kom inn på NTNU nok søkte seg til UiA.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/12/poenggrenser_vara_hoved_12.html

 

Her er en oversikt over hvor mange som søkte på de ulike linjene som tilbys ved Norges universiteter og høyskoler i 2012. Man bør ikke sammenligne etter poenggrensene, dersom spørsmålet er hvilken skole som er mest ettertraktet blandt studentene, da poenggrenser bestemmmes ut av karaktersnittet til de som søker i forhold til antall studieplasser (antall studieplasser varierer fra skole til skole og fra linje til linje).

 

Etter min mening var det liten forskjell i antall søkere hos UMB og UiA (2012).

Lenke til kommentar

http://www.samordnao...a_hoved_12.html

 

Her er en oversikt over hvor mange som søkte på de ulike linjene som tilbys ved Norges universiteter og høyskoler i 2012. Man bør ikke sammenligne etter poenggrensene, dersom spørsmålet er hvilken skole som er mest ettertraktet blandt studentene, da poenggrenser bestemmmes ut av karaktersnittet til de som søker i forhold til antall studieplasser (antall studieplasser varierer fra skole til skole og fra linje til linje).

 

Etter min mening var det liten forskjell i antall søkere hos UMB og UiA (2012).

 

Det er feil, poenggrensene bestemmes ikke slik. Poenggrensen er den laveste poengsummen blant elevene som kom inn på en gitt linje. Er poenggrensen for en linje 50 poeng, betyr det at den "dårligste" eleven hadde 50 poeng, ikke at snitteleven hadde 50 poeng. Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Det er feil, poenggrensene bestemmes ikke slik. Poenggrensen er den laveste poengsummen blant elevene som kom inn på en gitt linje. Er poenggrensen for en linje 50 poeng, betyr det at den "dårligste" eleven hadde 50 poeng, ikke at snitteleven hadde 50 poeng. Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

 

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig, det jeg mente var at karakterene til de som søker avgjør poenggrensene (da ser jeg det i sammenheng med at alle karakterene påvirker utfallet av søkeprossesen, og dermed hvilket karaktersnitt som blir det laveste av de som kom inn). Du har selvfølgelig helt rett i at det er konkurransepoengene til den eleven med det dårligste utgangspunktet (av de som kom inn) som setter selve "grensen".

 

EDIT: skrivefeil

Endret av ENY
Lenke til kommentar

http://www.samordnao...a_hoved_12.html

 

Her er en oversikt over hvor mange som søkte på de ulike linjene som tilbys ved Norges universiteter og høyskoler i 2012. Man bør ikke sammenligne etter poenggrensene, dersom spørsmålet er hvilken skole som er mest ettertraktet blandt studentene, da poenggrenser bestemmmes ut av karaktersnittet til de som søker i forhold til antall studieplasser (antall studieplasser varierer fra skole til skole og fra linje til linje).

 

Etter min mening var det liten forskjell i antall søkere hos UMB og UiA (2012).

Prestisjen på et universitet beror også på hvilket rykte eksaminanter har fra de forskjellige universitetene. Med høyere opptaksgrense er det større sannsynlighet for at eksaminanten også er flinkere og derfor også har bedre rykte.

 

Uansett, opptaksgrense og søkertall sier deg ikke spesielt mye. Når du kommer deg i arbeidslivet, så har erfaring og gode referanser mye mer å si en hvilket universitet du studerte på. Karakterer blir også vesentlig mindre betydelig.

 

Er du flink har det ikke så veldig mye å si hvor du går.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Om du kan velge, velger du NTNU. Det er virkelig så enkelt som så. Det betyr ikke at alle de andre universitetene og høyskolene er dårligere. Men kommer du i ett jobbintervju om 5 år og sier du er fra NTNU. Så er det en fordel, du vil tjene mer, du vil enklere få inpass. Det er aldri noen som vil se på det som en fordel at du kommer fra UiB i stedet for NTNU. Annet enn hvis de er på utkikk etter å spare litt penger i lønn.

Lenke til kommentar

Om du kan velge, velger du NTNU. Det er virkelig så enkelt som så. Det betyr ikke at alle de andre universitetene og høyskolene er dårligere.

Enig.

 

Men kommer du i ett jobbintervju om 5 år og sier du er fra NTNU. Så er det en fordel, du vil tjene mer, du vil enklere få inpass. Det er aldri noen som vil se på det som en fordel at du kommer fra UiB i stedet for NTNU. Annet enn hvis de er på utkikk etter å spare litt penger i lønn.

 

Hahaha, dagens! Har tilgode å oppleve noen som argumenterer mht. vitnemålet fra NTNU under lønnsforhandlinger. Resultater, ansvar og personlige egenskaper derimot..

Ut i fra hva du skriver ville du ha scoret dårlig på det siste punktet i min bok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...