Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Totalkolestrol for høy?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Diabetespasient, fikk dette mystiske brevet fra sykehuset i dag.

 

Jeg stusser på fryktelig begrokken norsk(dansk?), samt hva disse verdiene betyr?

 

Jeg viser til Deres konsultasjon ved endokrinologisk poliklinikk. Prøvesvarene foreligger nu, og de viser totalkolestrol på 4,3, HDL 1,22 og LDL 2,59. Triglycerider 1,1

Dette er noe for høyt når man samtidig har diabetes, og jeg bed Dem derfor oppsøke egen lege mtp intervensjon hva gjelder dette?

 

Hva kan jeg forvente meg når jeg oppsøker fastlegen? Er det ikke vanlig å henvise meg til time , hvorfor må jeg ta kontakt med fastlegen selv om dette? Anonym poster: a9f6e987827ecfafe740486dae864e16

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke total som er for høy. Jeg hadde litt ugunstige verdier slik som deg, og har redusert BMI til ca. 18,5. Tror det kommer til å ha en god effekt.

 

http://www.sinnetshe...hjerte_kost.htm

 

6 veier til økt HDL-kolesterol:

Kutte ut røyken

Mosjonere regelmessig, minst 20 min. 4 dager i uken

Opprettholde en normal kroppsvekt

Spise mer fisk og vegetabilske matvarer

Redusere matfett og erstatt noe av fet- tet med olivenolje og rapsolje

Redusere overvekt ved for høye triglyserider

 

3 veier til redusert LDL-kolesterol:

1. Redusere inntaket av fete melke- produkter og fete kjøttvarer

2. Øke inntaket av frukt og grønnsaker

3. Unngå margariner med høyt innhold av transfett

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville tenkt meg om to ganger før jeg ville tatt statiner i alle fall. Det roter til alt for mye i kroppen med dem, og senker bl.a. produksjonen av koensym Q10 som er bare en av bivirkningene. Senker du produksjonen av Q10 senker du også energinivået i cellene siden statiner blokker HMG-CoA reductase som har minst 10 andre viktige oppgaver annet enn å lage lipoproteiner som legen måler hvor en av dem er nedregulering av produksjon av livsviktig Q10 som må være med i energisyklusen i celler. Mitt råd er å ikke herpe HMG-CoA. Ta heller B3 - niacin som har akkurat samme virkningen uten alle bivirkningene til statiner. B-vitaminer er også vannløselige så det er vanskelig å overdosere og forårsake skade. Tryggheten til B3 slår glatt alt av statiner på markedet.

 

Antallet mennesker som virkelig trenger statiner er forsvinnende liten i forhold til hvor mange som går på det.

 

Ellers er rådene til festen gode.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel en type høy måling de ikke er sikre på om vil påvirke eller ikke påvirke din diabetes i fremtiden, derfor vil de nok sette deg på en pille eller to om dagen en stund, for å se om verdien går ned.

 

Grunnen til at de henviser til fastlege er nok at dette ikke er livsviktig og at din fastlege kan se på din sykdomshistorie og se om dette henger sammen med noe annet.

 

Dersom dette gjelder diabetes type 2, vil troligvis fastlegen gi deg en medisin, dersom det gjelder type 1 kan ikke jeg gi deg noe svar.

Lenke til kommentar

Dette er vel en type høy måling de ikke er sikre på om vil påvirke eller ikke påvirke din diabetes i fremtiden, derfor vil de nok sette deg på en pille eller to om dagen en stund, for å se om verdien går ned.

 

Grunnen til at de henviser til fastlege er nok at dette ikke er livsviktig og at din fastlege kan se på din sykdomshistorie og se om dette henger sammen med noe annet.

 

Dersom dette gjelder diabetes type 2, vil troligvis fastlegen gi deg en medisin, dersom det gjelder type 1 kan ikke jeg gi deg noe svar.

Hei, TS her. Jeg har type 1. Skulle likt å ha litt mer informasjon om dette med forskjellige kolestrol og hva de betyr. Mange kilder på internett, men de fleste er også veldig tungtlest Anonym poster: a9f6e987827ecfafe740486dae864e16

Lenke til kommentar

Mye mettet fett øker LDL. Egg øker LDL. Transfett øker LDL og senker HDL. Enumettet fett som olivenolje er rik på senker LDL. God olivenolje koster ganske mye og kan sammenlignes med en god vin. Mye grønnsaker, frukt, avocado osv, som er rik på fiber kan øke HDL, og senke LDL. Trening for utholdenhet kan øke HDL og senker triglyserider. Tipper du kunne fått veldig pene verdier, men uansett hvor bra kostholdet er legger ting som fettet på kroppen en demper på hvor bra det kan bli. Jeg tror det hadde vært lettere å ha bra verdier om du var veldig slank og trente, selv med dårlig kosthold.

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...