Gå til innhold

Fagprøve innen automasjon


Baltus123

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Jeg skal opp til fagprøven i automasjon nå i februar, jeg lurte på noen her har peiling på hvordan denne foregår?

 

Jeg tror jeg har kontroll på det praktiske men noen som har tips til forskrifter jeg bør lese på? evt linker til ting det er lurt å lese

 

Fortell gjerne hvordan din fagprøve var og hvordan det gikk ;p hvilke oppgaver du fikk osv. hvis du husker noen spørsmål de kom med osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia!

Tror du kommer langt med Nek400 og maskindirektivet.

 

Min fagprøve var vel for så vidt 2 delt. Jeg hadde en teoretisk del hvor jeg måtte beregne vern, kabler, motor osv. Så hadde jeg en rigg hvor jeg skulle ha temperaturmåling, mengdemåling og nivåmåling. Nivåmålingene skulle danne grunnlaget for en nivåregulering hvor jeg regulerte nivået vha en enkel pumpe. Dette skulle kobles opp mot en PLS som hadde en skjerm. På skjermen skulle man kunne sette alt av regulatorparametere og få opp alt av målinger. Dette måtte selvfølgelig planlegges selv og alt av forbruksmateriell måtte hentes på grossist... En rimelig frustrerende periode for en stakkars lærling uten bil :laugh:

 

Når det kommer til utspørring så ble jeg virkelig "svettet". Sensorene var så snille at de satt av hele 6 timer til utspørring av meg og en kollega som tok fagprøven i samme periode. Vi ble praktisk talt grillet i alt av foreskrifter som kunne dras inn mot riggen vår. Her var det alt ifra krav til tverrsnitt på utgjevningsmotstander på kabelgater til pumpekarakteristikker. Senere på dagen ble vi med opp på et rom hvor den ene sensoren leste oppgaven man hadde skrevet mens han andre stilte spørsmål fra pensum og generelt. Så byttet de om... Hos meg så kjørte de "vi graver til han ikke kan svare lengre" taktikken!

 

Bare å spørre om det er noe annet du lurer på! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Unnskyld for å bryte inn, men jeg går nå vg1 elektro og lurer på å bli automatiker. Så jeg lurer på om dere som har erfaring kan hjelpe meg med valget mitt? :)

 

Hva er det i hovedsak dere gjør? På skolen så lager vi styre og hovedstrøm skjema og kobler opp etter det. Foreløpig er dreieretningsvender det lengste vi har kommet. Blir det mye vanskeligere? Og hvordan er en normal arbeidsdag som automatiker? Gjør dere det samme nesten hver dag? Er det lett å få jobb som automatiker?

Lenke til kommentar

Når det gjelder regelverk: FEL og NEK 400 gjelder veldig formelt og firkantet sett ikke for "maskiner" og med andre ord vanligvis ikke for "automatiserte anlegg".

 

For "maskiner" og for "automatiserte anlegg" så er det maskindirektivet (maskinforskriften) og EN 60204-1 som primært gjelder og en del andre normer som EN 60204-1 henviser til. (BLa div, div i forhold til maskinsikkerhet og rissikoanlalyse.)

 

http://www.standard....ert-pa-ELIADEN/

 

Hva man ellers gjør innenfor automatikeryrket det kan vel variere litt. Tror man kan si at det er en fellesnevner at automatikere ofte arbeider for litt større firmaer knyttet opp mot ulike typer industri. (I motsetning til elektrikerne som ofte(re) arbeider hos litt mindre bedrifter og opp mot boliger og andre bygninger.)

 

Tror automatikerjobben ofte kan være ganske variert litt avhengig av hva slags bransje man arbeider i.

 

Dreieretningsvenderen er nok bare en nokså tidlig start på "pensum" ja, og det blir både litt vanskeligere og litt mere morsomt med årene.

 

Når det gjelder muligheten for læreplass og jobb, så kan man jo ringe det opplæringskontoret som man hører til og høre hvordan det er med læreplasser i det fylket som man tilhører.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heia!

 

Jeg vil påstå at det er veldig langt mellom hver gang jeg gjør det samme på jobb. Min jobb innebærer vedlikehold og feilsøking på måleutstyr, ventiler, pneumatiske og hydrauliske aktuatorer og brann og deteksjons anlegg. Det vil da si at man jobber med mye elektro, mekanikk og data.

 

Automatikerfaget er rimelig mye mer enn en dreieretningsvender. Jeg vil nesten påstå at det går mer på en elektriker sitt fagområdet og at en dreieretningsvender ikke omfatter stort når det gjelder automasjon. Det du mest sannsynlig jobber med i ditt fag er emnet "styring" og ting blir mer spennende når man beveger seg inn på området "regulering".

 

Når det kommer til å få jobb som automatiker så er det vel hakket verre enn for en elektriker. Det er mer begrenset bruk for automatikere, men jeg syntes det er et mer spennende yrke. Det er vanligvis færre automatikere som utdannes kontra elektriker, så det jevner seg nok kanskje litt ut der uansett.

 

Så i bunn og grunn: Liker du arbeid hvor du blander elektro, mekanisk (det er blitt mer mekanisk siden jeg utdannet meg) og data - samt en jobb der man gjerne må være litt original for å løse oppgaver. Da tror jeg automatikerfaget er noe for deg! =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for ett meget godt svar!

 

Angående lønn, er det ikke slik at automatikere generelt sett tjener godt? Skal ikke spør om din lønn, men av erfaringer kan du si hva en vanlig automatiker lønn er?

 

En ting til, hvor er det du har lært dette forskjellige? Er det lett å lære mye nytt med en gang man kommer ut i bedrift, eller går de fleste mer skole etter fagbrev?

Lenke til kommentar

Hei.

 

I selskapet jeg jobber så har alle fagarbeiderne lik lønn (dvs kranførere, mekanikere, elektriker, automatikere osv) og det er kun antall år man har jobbet i bedriften som skiller oss. Jeg er faktisk ikke sikker på hva startlønnen rundt om er men der hvor jeg jobber starter vi på rundt 500 000,- kr. Normalt ender man da på rundt 700 000,- kroner i året før skatt.

 

Da jeg gikk på skole hadde vi et veldig fokus på programmering. Dette var omtrent ubrukelig i jobben min og jeg måtte sette meg inn i alt som inngikk i min fagstilling. Jeg har fått en drøss med kurs innen mange brukende og ubrukelige temaer og jeg har tatt mye selvstudium for å forstå ting. Jeg har også forsatt utdannelsen min med tekniske fagskole og nå høyere utdanning. Det er alltid noe nytt som må kunnes ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...