Gå til innhold

Treig laptop - minne?


rolvs

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter her med en laptop som ikke er helt god. Det er en Asus A6F med 1,66 GHz C2D og 512 mb minne. Maskinen kjører Windows XP. Den er i perioder utrolig treig. Tar tid å åpne programmer, og det henger mye. Merker meg at harddisken jobber utrolig mye når det henger. Selv å høyreklikke på skrivebordet kan ta lang tid. Kan det være noe med minnebrikkene som gjør at den må bruke swap fila mye? Hvordan kan jeg evt. teste minnebrikkene? Hva annet kan det evt. være?

 

Maskinen er nettop reinstallert uten at det ble noe bedre, så det må være noe maskinvareproblem. Blir litt bedre etter at jeg har restartet den men etter kort tid er den like håpløs igjen. I gode perioder er den lynrask og åpner programmer så raskt som en skulle forvente på en så gammel maskin.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså bare én 512 Mb minnebrikke i maskinen? Der ligger nok problemet. Maskinen kan ta maks 2 GB RAM, så kjøp deg et 2 x 1 GB minnebrikkesett til den. SO-DIMM DDR2 PC2 5300 skulle vel passe. Men ikke forvent deg all verden - laptopen din er temmelig utdatert, og vil vel streve for å holde tritt med nyere software (og deres krav til minne) uansett. Win XP i seg selv trives vel best med mellom 1 og 2 GB RAM alene.

 

Et av disse brikkesettene, f.eks.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror neppe det er for lite minne. Har kjørt andre maskiner med 512 mb og WIndows XP og ikke noe problemer der. Denne henger noe enormt selv på enkle oppgaver. Men plutselig blir den rask igjen.

 

Lastet ned å kjørte memtest og den fant ingen feil på minnebrikken.

Lenke til kommentar

512 Mb RAM er uansett veldig lite :) . Det vil bety at page- (eller swap-) fila nok vil være i konstant bruk, og dersom da harddisken din ikke er så rask som den burde være, så vil du henge. Som sagt, 512 Mb er kanskje nok, men ikke optimalt for XP. Mange småfiler som brukes hyppig av OS'et vil da legges i pagefile i stedet for klart i RAM - og det vil bety en betydelig forsinkelse. Og så skal du i tillegg ha nok minne til alt annet av software du benytter ...Jeg ville i alle fall ha puttet på litt mer minne først - og hvis ikke det gjør nytten, så skal du vel begynne å se etter en ny harddisk. Hjelper ikke det heller, er det vel på tide å bytte ut hele sulamitten med noe nyere.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...