Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Konvergent eller harmonisk rekke?


Anbefalte innlegg

Jeg forstår begrepene konvergent og harmonisk, men jeg forstår ikke helt hvordan man kan skille mellom disse typene.

 

Hvordan kan du for eksempel finne ut at rekken nedenfor er harmonisk og ikke konvergent?

 

chart?cht=tx&chl=1+\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\frac{1}{4}+\frac{1}{5}+...+\frac{1}{n}+...

 

Man ser blant annet at ledd chart?cht=tx&chl=a_\infty=0, men hvordan kan vi fastslå at summen av rekken går mot uendelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår begrepene konvergent og harmonisk, men jeg forstår ikke helt hvordan man kan skille mellom disse typene.

 

Hvordan kan du for eksempel finne ut at rekken nedenfor er harmonisk og ikke konvergent?

 

chart?cht=tx&chl=1+\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\frac{1}{4}+\frac{1}{5}+...+\frac{1}{n}+...

 

Man ser blant annet at ledd chart?cht=tx&chl=a_\infty=0, men hvordan kan vi fastslå at summen av rekken går mot uendelig?

 

Ledd chart?cht=tx&chl=a_{\infty} finnes ikke, derfor vil det ikke være noe null-ledd. Du legger sammen uendelig mange små brøker. Uendelig mange små tall blir til sammen uendelig stort.

 

Når det gjelder hvorfor den er harmonisk så er det rett og slett pga at leddene er 1/2, 1/3, 1/4 osv.

 

Konvergent vs divergent blir noe annet. Men en harmonisk rekke kan også være konvergent, for eksempel hvis du alternerer pluss og minus mellom leddene.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Ledd chart?cht=tx&chl=a_{\infty} finnes ikke, derfor vil det ikke være noe null-ledd. Du legger sammen uendelig mange små brøker. Uendelig mange små tall blir til sammen uendelig stort.

 

Hvorfor finnes ikke ledd chart?cht=tx&chl=a_{\infty}? Og hvordan kan man vise at rekken er harmonisk og ikke konvergent?

Lenke til kommentar

Hvorfor finnes ikke ledd chart?cht=tx&chl=a_{\infty}? Og hvordan kan man vise at rekken er harmonisk og ikke konvergent?

 

Konvergent betyr ikke "ikke harmonisk". Det finnes flere typer harmoniske rekker. Noen er divergent, andre er konvergent.

 

Og ledd # uendelig kan ikke finnes, fordi du kan ALDRI telle til uendelig.

 

Hvordan kan du se at rekke 1 er harmonisk, mens rekke 2 er konvergent?

 

Rekke 1: chart?cht=tx&chl=1+\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\frac{1}{4}+\frac{1}{5}+...+\frac{1}{n}+...

 

Rekke 2: chart?cht=tx&chl=1+\frac{1}{2}+\frac{1}{4}+\frac{1}{8}+\frac{1}{16}+...+\frac{1}{2^n}+...

 

Igjen, les det jeg sa over.

 

Rekke 1 kan bevises divergent fordi vi kan bruke sammenlikningsprinsippet, og sammenlikne med en rekke vi VET er uendelig. Hvis rekke 1 da er større enn den rekka, så må den også være divergent.

 

Rekke 2 kan vises å være konvergent ved å bruke den geometriske rekketesten.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...