Gå til innhold

High end gaming-pc til høsten + Skjerm + Headset 7.1


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe meg en ny gaming-pc til høsten da min nåværende har rundet 4 år alt. Dette skal være en stasjonær pc, like greit å få det ut med en gang. Det er en stund til (litt for lenge syns jeg :), men vil gjerne ha tips om hva som kommer på pc-fronten det neste halve året og ting jeg kan lese videre om. Har bygget mine tidligere pcer selv, men er noe rusten og har ikke fulgt med noe særlig de siste årene.

 

Skjermen kan det hende jeg vil kjøpe i vår, grunnet min aldrende 22" Syncmaster sovner litt av og til.

 

 

 

PC: 10.000-13.000

I den pcen jeg har nå er jeg på mitt andre skjermkort ATI HD 5970, som ble satt inn etter at mitt første HD 4780x2 røyk før det hadde vart i et år engang. Jeg har ikke vært helt fornøyd med ATI (artifacts, dårlig optimalisert, temperatur osv.), og vil derfor ha Nvidia som neste kort.

 

Jeg vil fortsette å bruke Intel, siden jeg har vært fornøyd med det, og vil ha et hovedkort som er lett å overclocke med. Har nå hatt et Asus-kort som kosta rundt 2 høvdinger en gang i tiden, men det var veldig kjekt siden alt jeg måtte stille på for å overclocke var FSB, volten stiltes nemlig automatisk. Er dermed interessert i noe liknende i mitt neste.

 

Skal selvsagt ha en SSD disk til OSet samt noen spill, og vanlig snurredisk til resten.

Vil ha et stort kabinett med plass til et gedigent skjermkort.

Blu-ray brenner?

Monster av en vifte til å kjøle ned prosessoren jeg planlegger å overklokke en god del :)

Ikke nødvendig med mus, tastatur, trådløst nettverkskort.

 

Jeg har hørt at det skal komme, eller har akkurat kommet en ny socket-type? Enda mindre nm? Som jeg har nevnt har jeg tenkt til å kjøpe først til høsten igjen, så tips om hva som kanskje kommer innen da blir godt mottat. :)

 

 

 

 

Skjerm: rundt 3.000

Har vært veldig fornøyd med min Samsung Syncmaster 22" fra 2007, men innser at den vil gå av med pensjon snart, og kanskje brukes som reserve/2. monitor. Jeg er ute etter en skjerm som er først og fremst god til å game på, men også gir gode farger.

 

Det jeg er ute etter er:

Viktig:

26"-27"

120hz

 

Litt mindre viktig:

Skulle gjerne hatt 16:10 format, jeg liker rett og slett ikke 16:9 formatet. Men når jeg har sett rundt så er det nesten bare 16:9 som eksisterer.

Kan også hende at 27" ikke vil føles så samentrykt ut grunnet større skjerm, men, men.

Har også hatt lyst på en oppløsning på 2560x1xxx siden 27" er ganske stort og jeg kommer til å sitte ganske nærme.

 

Andre ting som ikke er så viktig:

Jeg har også mulige planer om å spe på med 1 eller 2 skjermer til i rack hvis jeg noensinne skulle få råd til noe slikt, tar da forbehold om at skjermkort må oppgraderes ved et slikt innkjøp. Ikke legg for stor vekt på dette :)

LED eller LCD, er ikke LCD litt gammaldags, og LED gir bedre farger, eller var det OLED?

 

Til slutt vil jeg gjerne forstå kontrast, hehe.

 

 

 

 

Headset: 7.1 Surround med mic 1.000-2.000

Jeg har sett litt rundt og funnet ut at jeg mest sannsynlig vil kjøpe Astro A40 gaming headset. Har hatt noen Koss-headset, men nå er tiden inne for noen skikkelige greier. Microfonen på mitt Koss-headset har aldri fungert, og den vanlige grå bordmicen jeg har gir ikke akkurat en god lyd.

 

Jeg ser at A40ene kan kjøpes sammen med noe som heter Mixamp Pro/ikke pro, og kommer i både trådløst og med tråd. Jeg lurer da på hva dette gir, og hva forskjellene er mellom trådløst og ikke trådløst når det gjelder effekt, lyd og etterslep samt batteritid. Om det er noen som har brukt disse der ute så vil jeg gjerne få en tilbakemelding på hva du syns om dem. Og til slutt vil jeg finne ut hvor i huleste man får kjøpt disse headsetene, uten å måtte vente i en evighet og betale enorme summer i den norske tollen.

 

Jeg har hørt at Amazon sender ferdig med norsk moms i summen og man slipper dette, men jeg har aldri handlet der før så jeg vet ikke om dette stemmer. Headsettet er også planlagt kjøpt nå snart eller til våren.

 

 

 

Håper det er en haug med villige datafolk ute der som vil gi meg litt god info på temaet og takker på forhånd :)

Endret av Tangier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der!

 

Vil først og fremst anbefale deg Fractal Design R4, det er ikkje eit veldig stort kabinett men held hardwaren kjølig og stille. For speling vil nok prosessoren i5-3570k holde i massevis. Den er svært overklokkingsvillig.

 

Ettersom du er ute etter et fleirskjermsoppsett med stor oppløsning lander nok valget på et eller fleire 7970 skjermkort ettersom dei er beire enn Nvidia på dette. Om du er fast bestemt på nvidia er eg ikkje sjølv sikker på om du bør gå 670 eller 680 vist du seinare skal gå sli. Kjøpte sjølv nvidia sitt 660Ti, men for einskjermsoppsett og grei fps på BF3...

 

Har lite erfaring med andre komponentar, men ved doble skjermkort må ein nok ha ca 750W strømforsyning. Samtidig har Samsung sin 840 serie med SSD'ar fått god kritikk.

 

Brukar sjølv Asus Sabertooth hovedkort med egne innebygde vifter til kjøling av kortet. Det er i tillegg dekt av ein "Thermal Armor" som skal hjelpe med beire luftstrøm og beskytte komponentar mot støv.

 

Eg er ingen ekspert, håpar noken andre kan bidra med beire valg for ditt bruk. Når det gjeld resten får noken andre hjelpe deg. Eg har ikkje stor nok erfaring med skjerm og lyd.

 

Håper det vil hjelpe deg litt, er spent på kva du vil bestemme deg for og håper du blir fornøgd med sluttproduktet! :thumbs:

 

So til slutt må eg få anbefale netonnet.no, gratis frakt og gode priser. Dei har nylig begynt å selge komponentar.

Endret av Lendingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding!

 

Når det gjelder gaming vil jeg nok i første fase gå for et skjermkort som kan dra en skjerm med bra grafikk i 100+ fps, det med flere skjermer er nok mer noe jeg vil ha lyst til, men ikke kan ta meg råd til (har endret OP litt).

 

Har spillt noe DayZ i det siste og det er veldig CPU-heavy, noe som kan ha med at det er dårlig kodet, men vil det koste mye mer for en i7 prosessor? Jeg har liksom alltid sett på i5 som dårligere enn i7, er dette feil, er de egentlig ment for forskjellige ting? Men som sagt, jeg har egentlig ikke peiling.

 

Som jeg nevnte i OP så er det en del måneder til jeg skal kjøpe, og om det kommer noen nye standarder på ting jeg burde se på som er det fortsatt PCI-express som gjelder, kommer det ny versjon? DDR4? Ny type chipset? Flere prosessorkjerner? Vil gjerne vite flere slike ting :)

Lenke til kommentar

Det eneste (av betydning) som skiller i7 fra i5 er at førstnevnte har noe som heter Hyperthreading. Dette innebærer en slags virtuell kjerne per fysiske kjerne, men det er ikke så mye som klarer å utnytte det, spesielt ikke spill. I tung videoredigering ol. kan det imidlertid være en fordel.

 

Iløpet av vår og sommer vil AMD lansere en nye serie skjermkort og Intel en ny sokkel. Det er mao. mye som vil skje innen høsten. Det er vel lite som tyder på at DDR4 vil innføres med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...