Gå til innhold

Førstegangstjeneste i senere år?


CalebDH

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn til førstegangstjeneste til høsten, og kjenner meg selv godt nokk til å vite jeg ikke er klar. Enda.

Jeg har tenkt til å søke utsettelse, så jeg kunne bli ferdig med utanninga mi først. og ved mine beregninger, da jeg eventuelt vil inn, vil jeg fylle 24 år.

 

Så mitt spm er hvordan er førstegangstjenesten da? blir det noe annerledes for en som er 18-19? Bedre, verre? Jeg tror jeg vil være bedre rusta til militæret om noen år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal inn til førstegangstjeneste til høsten, og kjenner meg selv godt nokk til å vite jeg ikke er klar. Enda.

Jeg har tenkt til å søke utsettelse, så jeg kunne bli ferdig med utanninga mi først. og ved mine beregninger, da jeg eventuelt vil inn, vil jeg fylle 24 år.

 

Så mitt spm er hvordan er førstegangstjenesten da? blir det noe annerledes for en som er 18-19? Bedre, verre? Jeg tror jeg vil være bedre rusta til militæret om noen år.

 

Har du en høyere utdanning vil forsvaret mest sette deg i en stilling hvor du får brukt den kompetansen du innehar. Så ja, din fgtj. vil da kunne være annerledes enn for en 18-19 åring som kun har grunnskole eller videregående.

 

Om det er bedre eller verre blir litt subjektivt, men sannsynligheten for at du får jobbe med noe du interesserer deg for øker jo da du har en utdanning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal inn til førstegangstjeneste til høsten, og kjenner meg selv godt nokk til å vite jeg ikke er klar. Enda.

Jeg har tenkt til å søke utsettelse, så jeg kunne bli ferdig med utanninga mi først. og ved mine beregninger, da jeg eventuelt vil inn, vil jeg fylle 24 år.

 

Så mitt spm er hvordan er førstegangstjenesten da? blir det noe annerledes for en som er 18-19? Bedre, verre? Jeg tror jeg vil være bedre rusta til militæret om noen år.

 

Jeg ville ikke anbefalt å vente til man er 24 år. For det første er det da ikke sikkert forsvaret vil ha deg pga alder, og det er vel heller ikke kult å bare være sammen med folk som er 4-5 år yngre.

 

Du sier du kjenner deg selv såpass at du vet du ikke er klar enda. Kan du ikke tenke på det som en ny måte å bli kjent med deg selv på? Jeg har gjennom 2 og et halvt år i forsvaret blitt kjent med meg selv på nytt. Hvis jeg hadde blitt fortalt for 3 år siden, hvor jeg skulle være, og hva jeg skulle gjøre, hadde jeg nektet å tro på det

Lenke til kommentar

Der hvor jeg var varierte alderen på menige medsoldater fra 18-25 år. Var selv 18 da jeg kom inn og ble 19 under førstegangstjenesten, men var flere som var i 20-årene. Alder hadde ingenting å si egentlig, tror de færreste tenkte over det....

 

Kan ikke huske at de fra rekrutten som var 24-25 år hadde noe annerledes etter rekruttskolen. Noen som var utdannet journalister fikk journaliststillinger husker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nevne at eldste rekrutt på Madla da jeg var der, var 32 år! De fleste som var på juli og september-innrykket kom rett fra videregående, men også god innblanding av eldre. Januar og mars-kontigentene har tradisjonelt flere eldre rekrutter som er yrkesfaglig utdannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var mars kull, noe som automatisk gjorde at de fleste var et par år etter videregående, men er selv 23år og har alltid vært blant de 1-3elste i min tropp/avdeling. Så lang har ikke dette vært noe problem eller noe jeg/andre har tengt noe over.

 

Noe som skal sies er at jeg har lagt merke til at personer som kommer rett fra videregående er i bedre fysisk form en de eldre.

 

Hadde en på troppen som var 25, jeg var nest eldst på 23, og ingen bryr seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...