Gå til innhold

[Løst] Hvilken hard disk for raid 0?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den første og billigste har høyere (teoretisk) overføringshastighet. Ellers er de dønn like...

Dette er ikke helt riktig, WD disken er laget spesifikt for raid (10.15 mot 10.14 Nonrecoverable Read Errors per Bits Read), den har 5 års garanti mot Seagate`s 2 og har TLER.

Har selv 5 WD RE4 1TB i raid10, fungerer utmerket. Hva skal du ha på disse diskene, OS/dokumenter/spill?

Dersom du ikke må ha masse plass koster WD Velociraptor 250GB nå 685,- hos netshop, bare får å nevne alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig, WD disken er laget spesifikt for raid (10.15 mot 10.14 Nonrecoverable Read Errors per Bits Read), den har 5 års garanti mot Seagate`s 2 og har TLER.

Har selv 5 WD RE4 1TB i raid10, fungerer utmerket. Hva skal du ha på disse diskene, OS/dokumenter/spill?

Dersom du ikke må ha masse plass koster WD Velociraptor 250GB nå 685,- hos netshop, bare får å nevne alternativ.

I hardisken så kommer jeg til å putte spill/dokumented, siden det skal brukes i en media pc. og jeg har en intel 330 ssd som har operativsystemet I seg.

Lenke til kommentar

2 120GB SSDer i raidkoster det samme, og har dobbel ytelse ;)

Det var 2slike i raid som grunnen til at jeg gikk over til WD RE4, slet lenge med ustabile SSD`er og et raid system som gikk dukken. Nå var dette med Vertex2 utgaven til Ocz og 1 fra Intel (husker ikke i farta modell).

Og ja, du får høy ytelse, selv har jeg ikke bruk for bortimot 1GB i lese/skrive hastighet. Om trådstarter har dette behovet må han svare for. Dessuten liker jeg 5 års garanti på en "billig" disk, dette har vel ikke alle SSDer ennå?

Lenke til kommentar

Det var 2slike i raid som grunnen til at jeg gikk over til WD RE4, slet lenge med ustabile SSD`er og et raid system som gikk dukken. Nå var dette med Vertex2 utgaven til Ocz og 1 fra Intel (husker ikke i farta modell).

Og ja, du får høy ytelse, selv har jeg ikke bruk for bortimot 1GB i lese/skrive hastighet. Om trådstarter har dette behovet må han svare for. Dessuten liker jeg 5 års garanti på en "billig" disk, dette har vel ikke alle SSDer ennå?

Da burde du heller revurdert hvilken SSD du kjøpte før du kjøpte den... OCZ har hatt MYE problemer... og du var i tillegg "dum" nok til å kjøre 2 SSDer av forskjellige merker i RAID, da har du nesten fortjent det som skjedde...
Lenke til kommentar

Da burde du heller revurdert hvilken SSD du kjøpte før du kjøpte den... OCZ har hatt MYE problemer... og du var i tillegg "dum" nok til å kjøre 2 SSDer av forskjellige merker i RAID, da har du nesten fortjent det som skjedde...

Jeg kjørte 2 Vertex2 i raid som gikk dukken (kjøpte rett etter at de kom) og har hatt 1Intel som har blåst seg, ble borte et 2 tall i forrige post.

Dessuten synes jeg ikke prisen på SSD kan forsvares (pr GB)når man får så gode disker som RE4 og Velociraptor, men dette er smak og behag.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte 2 Vertex2 i raid som gikk dukken (kjøpte rett etter at de kom) og har hatt 1Intel som har blåst seg, ble borte et 2 tall i forrige post.

Dessuten synes jeg ikke prisen på SSD kan forsvares (pr GB)når man får så gode disker som RE4 og Velociraptor, men dette er smak og behag.

og på den Intelen brukte du SSD toolkit regelmessig?
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg driver å ser på et par hard disker som jeg skal putte i raid 0. Jeg fant noen på DustInHome, men jeg grier ikke å bestemme meg hvilken som er best, det står mellom denne eller denne Kan noen av dere hjelpe med?

Takk :)

Siden du skal kjøre RAID0 må du tenke på at du dobler sannsynligheten for tap av data. WDC RE4 har en MTBF på 1.2 millioner timer og jeg tipper Seagate disken har rundt 700k - 800k(fant ikke info om dette). Så da er vel det lureste valget WDC diskene hvis det er veldig viktig at du ikke ska miste data. Men igjen, om det er veldig viktig ville jeg aldri ha gått for RAID0.

 

Regner med du vil kjøre RAID0 pga. ytelsen, for hvis ikke får du 3TB Seagate(http://www.prisjakt.no/product.php?p=984882) disk for under 1000,- som er 7200rpm. Da halverer du risiko for tap kontra RAID0 med samme drev. Selv kjører jeg fire av disse i RAID5 på min 5805 kontroller og er meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...