Gå til innhold

What to do with a CAD


Anbefalte innlegg

Har fått tak i en HP xw8600 m/ 2x Intel 5460 Xeon 3,33GHz CPU, 64GB minne, 4x 300GB 15000RPM SAS. Og satt inn et XFX 7950 3GB DD.

 

Minne og disker blir jo helt latterlig varme, så tok ut 48GB ram og 2x disker for at det skal være mulig å kjøle dette med luft.

 

Lurer litt på om det er vits å kjøre disse diskene i RAID (bruker Win7 ult)? Evnt hvilket RAID oppsett? (IS, IM..?)

Om hovedkortet er effektivt med 4x4GB ram eller om det er 'bedre' å kjøre 8x4GB?

 

Noe jeg bør vite mtp oppsett av en slik PC? HK er regnet for server-bruk og har ikke satt opp noe lignende før.

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du primært bruke "beistet" til?

 

http://www.studiodai...re-workstation/

 

Jeg vill droppet de antikvariske (varme og bråkete) diskene, satt inn en SSD og selvfølgelig brukt all RAM'en.

 

SSD var et meget godt tips, det hadde jeg helt glemt. :D Mon tro om disse gamle diskene er verdt noe..

Siden RAM er av typen 'Fully Buffered DIMMs' (FB-DIMM) så suger disse mer strøm enn 'vanlig' RAM, blir varme (70-80 grader når alle 16x4GB brikkene sto i) og viftene går i ett. Med kun 4x4GB er støynivået 'normalt'.

Den brukes til spill, vil tro 16GB ram holder en stund til?

Lenke til kommentar

SAS-diskene er bare søppel. Bare å kaste.

 

Ang minne, ville jeg kjøpt noen gb med "vanlig" minne som bruker lite strøm og ikke blir varme.

Minne er jo nesten gratis, så kjøp 16-32gb og ha en maskin som duger til det meste :)

 

Jeg ville kjørt 1 SSD disk til OS, og resten av diskene i raid.

Hardware-raid på hovedkort er raskere men noe mer usikkert da hovedkort-kræsj = all data tapt.

Software-raid er litt tregere, men man har mulighet til å sette disker i en ny maskin og få raidet opp og gå hvis hovedkortet tryner :)

Lenke til kommentar

Denne type maskin skal stå i et kaldt rom og brukes som en server, på ingen måte en gaming PC overhode.

 

F.eks hva skal du med 2 x Intel 5460 Xeon? Er ingen spill som drar ytelse av det i dag. Dette er jo en meget kraftig maskin som f.eks kunne vært brukt til ESXi (Virtualisering av maskiner) hvor du kunne hatt det MYE morro med.

 

Ellers, SAS-diskene bråker mye og er egnet best for RAID. Ingen vist å kaste dem.

 

Ellers, hvis du virkelig vil sløse vekk en slik pc til slikt spilling: (trist..)

Du har ikke behov for SAS-disker egentlig, men du kan godt kjøre dem i RAID om du ønsker.

Du har maks behov for 16GB minne.

Og du vil aldri få utnytte dine to CPU-er, bortkastet.

 

Annet eksempel du kunne gjort med denne maskinen:

Kjøp ESXi lisens som støtter 2 cpu-er og 64GB ram. (ESXi gratis støtter kun 1 cpu & 32GB ram)

Sett opp mange servere, f.eks Minecraft kunne kjørt en del av, noen mumble/teamspeak-servere, web-server. Alt du måtte finne på egentlig!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...