Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hei, Nybygget stasjonær, skjerm gikk i svart, får ikke bilde.


Anbefalte innlegg

Hei til alle dere kunnskapsfulle brukere på diskusjon.no. Håper dere har anledning til å hjelpe meg med et aldri så lite problem jeg har rotet meg bort i.

 

Bestilte deler til en splitter ny pc nå før jul, som jeg tenkte jeg skulle bygge selv, fikk siste delen i forrige uke og bestemte meg for at byggingen skulle gjennomføres denne helgen.

Byggingen gikk greit, og etter litt om og men fikk jeg tilogmed bilde (dog jeg fikk/får ikke noe ut av DP-inngangene).

Installerte OS (Windows 7 Ultimate x64) og driverne som fulgte med samt noe annet diverse snask, og startet opplevelsen med ny maskin.

Alt var helt herlig, og jeg satt i en 4-5 timer på nettet og surfet litt. Så klarte jeg ikke å holde meg og tenkte derfor å teste ut et spill for å se hvordan det kjørte på nye maskinen. Valget falt da på Metro 2033 på maks grafikk og 1920x1080 oppløsning.

 

Ca. 5-10 minutter ut i spillet, går skjermen rett i svart og det ser tilsynelatende ut til at maskinen har krasjet. Restarter maskinen, ingen respons på skjerm, men kan høre windows logon lyden, og at datamaskinen ser ut til å være i fungerende status.

Det er nok ikke skjermen som er problemet dessverre da jeg testet med en annen skjerm uten hell.

 

Hvilket fører meg til der jeg tror problemet ligger (men er redd for å innse det). Regner egentlig med at det er noe med skjermkortet, men uten skjermbilde så står jeg litt på bar bakke. Har demontert og montert maskinen igjen for å se om det kunne være noe jeg har gjort feil der, men ingenting åpenbarte seg. Skal hive inn det gamle skjermkortet mitt i den nye maskinen for å se om det hjelper, men jeg lurer på om ikke det kan være en innstilling eller noe på skjermkortet som har gjort dette slik at det kanskje kan være en enkel løsning (jeg griper etter halmstrå, jeg er klar over det :p)

 

Maskinvare:

 

ASUS P8Z77-V PRO THUNDERBOLT Z77 S-1155 ATX IVY

ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP

INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

KINGSTON 8GB 2400 MHZ DDR3 CL11 XMP HYPERX PREDATOR (4X4GB)

COOLER MASTER SILENT PRO M2 ATX12V 2.3 1000W

 

Tror ikke det er relevant, men hiver nå med info om skjerm og SSD i tillegg:

 

OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC

BENQ XL2420T 24" WIDE TFT LED 120HZ BLACK

 

Så.. Det jeg lurer på da, slik det ser ut for meg akkurat nå, så er det muligens noe på skjermkortet som har tatt kvelden (siden skjermen gikk i svart da jeg prøvde å gjøre noe som krevde litt mer ressurser enn bare å sitte på nettet/spille musikk) eller en innstilling jeg ikke har satt som jeg burde. Litt usikker på hvilken og innså plutselig at jeg ikke hadde veldig god tid for hånden til feilsøking :p

Har hørt det kan være et par ting med 7970'en av innstillnger som muligens må endres eller noe, men jeg har ingen som helst erfaring med det skjermkortet og skulle egentlig ha meg en Geforce 690 men pga. prisen ble 7970 handlet inn på impuls.

 

Hva jeg har prøvd:

- Har prøvd reset knappen på skjermkortet uten hell, har dog ikke prøvd å resette bios ennå.

- Remontere alt i håp om at det var et eller annet der som ikke helt stemte.

- Bytte skjerm.

- HDMI//DVI/DP/VGA er alle prøvd uten hell (dog det skal sies igjen at DP inngangene ikke virket fra starten av, og måtte ty til DVI for å få bilde i det hele tatt.

 

Beklager veggen med tekst, men håper dere ser noe som kan løse problemet jeg opplever. Tusen takk for all hjelp.

Endret av Tannpust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener ganske bestemt jeg bruker Catalyst, litt usikker på hvilken versjon. Får ikke bilde i det hele tatt. Ikke under oppstart og heller ikke hvis jeg kobler direkte i hovedkort, skjermen går bare i "no signal detected" . Har ikke gjort noe med BIOS ennå. Jeg lurte på om det kunne være en faktor, men med tanke på at det gikk i svart under spill, tenkte jeg det kunne være noe som slo ut på HK/Grafikkkort og ikke BIOSen, spesielt med tanke på at alt fungterte før jeg prøvde ut maskinen med et spill.

Endret av Tannpust
Lenke til kommentar

Har samme problem selv.. 1 år gammel pc med Hovedkortet før din modell! Har feilsøkt i hytt og helvete men ingenting funker.. Funker heller ikke og resette bios med batteri eller cmos.. Hørte pc startet opp i begynnelsen med svart skjerm men nå er det zip nada som skjer!

 

Jeg har konkludert med at Hovedkortet har takka for seg så det er nå på vei til komplett på garanti..

 

Kan også nevne at led_boot_device står og lyser konstant på Hovedkortet men det er ingen problem med 3kort, harddisk eller ram..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...