Gå til innhold

Lære JavaScript


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glem alt som er nevnt om Java... Java er IKKE Javascript og har overhodet ingen ting med det å gjøre.

Javascript er en dialekt av ECMAScript.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Javascript

 

Developed under the name Mocha, LiveScript was the official name for the language when it first shipped in beta releases of Netscape Navigator 2.0 in September 1995, but it was renamed JavaScript[9] when it was deployed in the Netscape browser version 2.0B3.[10]

The change of name from LiveScript to JavaScript roughly coincided with Netscape adding support for Java technology in its Netscape Navigator web browser. The final choice of name caused confusion, giving the impression that the language was a spin-off of the Java programming language, and the choice has been characterized by many as a marketing ploy by Netscape to give JavaScript the cachet of what was then the hot new web programming language.[11][12] It has also been claimed that the language's name is the result of a co-marketing deal between Netscape and Sun, in exchange for Netscape bundling Sun's Java runtime with its then-dominant browser.

 

 

Når det er sagt så anbefaler jeg å lære seg Javascript på det varmeste ;)

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Bruker selv Codecademy til å lære Javascript som TheMightyUnknown refererer til og er kjempefornøyd. De fleste "courses" er oversiktlige og godt forklart. Det er også noen "Challenges" innimellom hvor du bruker det du har lært til å bygge noe. Man tjener poeng for hver exercise man utfører og får en codestreak som teller hvor mange dager i strekk man koder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det å lære JavaScript kan være en ganske tung oppgave. Hvis du er helt fersk, så ville jeg ha finnet litt lektyre på jQuery for å få dreisen på hvordan event dreven scripting fungerer. Dette er kanskje enklere for nybegynnere enn de som har jobbet mye med språk av sekvensiell natur. Jeg peronslig jobbet lenge med omstillingen.

 

Etter at du har fått litt erfaring med dette, samt blitt mer kjent med verktøyene javascript tilbyr så ville jeg ha lest meg inn på prototype egenskapene til javascript. Dette kan ta litt tid å få oversikt over, hvis du ikke kjenner til konsepter som arv og klasse/objekt-instansiering.

 

Det kan også være lurt å kikke på andre sin kildekode. Det finnes mange små fiffige dokumenterte rammeverk man kan lære utrolig mye av ved å kikke under panseret. Prøv å lete på github.com

 

Jeg er personlig på et stadium der jeg er på jakt etter arkitektonisk sterke løsninger og hvordan man kan bygge dynamiske single-page applikasjoner på en effektiv, testbar og utvidbar måte. AngularJS og Backbone.js ser ut som gode kandidater.

 

TL:DR: start i det små og bli kjent med event dreven scripting og hvilke verktøy(løkker, tester, lister, objekter, funksjoner osv) javascript tilbyr. Utvid etterhvert med objekt-orientert javascripting for å skjerpe KISS og DRY. Streb alltid etter oversiktlig, testbar, vedlikeholdbar og utvidbar kode. Den dagen du mestrer alt dette er dagen du blir ansatt for det ;)

 

net.tutsplus.com er en fin start ;)

Endret av emilkje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...