Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om Rivotril og benzodiazepiner!


Cooky

Anbefalte innlegg

Istedenfor å lage mange tråder om ting jeg/og kanskje andre lurer på angående Rivotril og andre benzodiazepiner, tenkte jeg det var en mye bedre ide å lage en tråd om alt jeg/andre personer måtte lure på innen dette temaet.

 

Spørsmålene jeg ønsker svar på er følgende:

 

- Hvor lenge varer vanligvis effekten av en vanlig dose (eks. 2-3mg) Rivotril dersom man har enten ingen eller veldig lav toleranse.

- Hvor fort blir man vanligvis tilvent stoffet dersom man bruker det fast daglig (i mitt tifelle Rivotril)?

- Hvor høy daglig dosering er mest vanlig ved bruk av Rivotril daglig, uavhengig av hvilken tilstand den brukes for?

- Finnes det situasjoner der man kan forlange at legen skriver ut et viss medikament, dersom de positive sidene overveier de negative (i dette tifellet benzodiazepiner)?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uansett tablett, uansett medisin så varer alt i 4 timer totalt..

eneste unntaket er kapsler og depot tabletter...

 

går en mnd til to så begynner toleransen din å bli høy

 

1 rivotril per gang, 3 ganger om dagen regner jeg med er ganske normalt (dette variere jo veldig og er veldig individuelt på person til person og hva sykdommen er og alt slikt, hvor kraftig sykdommen er. så man kan fint går på det 3 dobbelte og kalle det normalt men då er personen kraftig syk for du skal ikek ha mer enn 2 rivotriler for å begynne å føle deg rusa)

 

du kan si at du vil prøve det for å se, du kan au si at du vil ha, men legene er som regel strenge på dette, spesielt når vi snakker om B og A kategorier (jernteppe på det egentlige navnet der) og legene kan fint nekte deg å gå over på nope anna, men det er veldig skjeldent de nekter deg om du kommer med ordentlige grunnlag og sånt

 

men du skal vite en ting og det er det at utpå alle tabletter, alle typer medisiner så ligger det et tynt tynt lag med et stoff, det stoffet kalles for benzodiazepiner, dvs at uansett om du tar rivotril elelr noe annet så får du benzo i deg. benzo er et veldig standard stoff som betegner en tablett (medisin)

så når du tar rivotril så får du benzo i deg

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

når purken tar blodprøver av deg så tester de deg for benzo for å se om du har tatt tabletter.

det gjorde de med meg sist jeg satt inne og jeg fikk utslag pga ritalinen jeg går på, og de forklarte det veldig nøye til meg.

 

ellers kan jeg legemiddelboka omtrent i skallen, har visse unntak då men kan love deg at ejg er iallefall ikke på viddane.

 

du kommer ikke med noen argument eller poeng, du har jo hvertfall ikke peiling hvis du ikke kan komme med en bitteliten begrunnelse engang

Lenke til kommentar

Benzodiazepiner har det fellestrekket at de binder seg til spesifikke (A) GABA reseptorer. Det betyr ikke at en kan dra alle stoffene som går under denne kategorien over en kam, det er en stor variasjon. Klonazepam i Rivotril kan være gunstig som et antiepileptikum grunnet antikonvulsive egenskaper, i motsetning til oksazepam i Sobril som har hovedsaklig axiolytiske egenskaper. Nitrazepam i Mogadon og Apodorm har sterke hypnotiske og sedative egenskaper som egner seg dårlig i daglig angsproblematikk, brukes derfor som sovemedisin oftest. Angående metabolitter så er det også en forskjell hvilket gjør det mulig (etter sannsynlighet) å påvise hvilket stoff/stoffer en har brukt. Metabolisering av Diazepam i Valium gir blant annet oksazepam som en aktiv metabolitt, i motsetning til Rivotril som ikke har noen aktive metabolitter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

når purken tar blodprøver av deg så tester de deg for benzo for å se om du har tatt tabletter.

det gjorde de med meg sist jeg satt inne og jeg fikk utslag pga ritalinen jeg går på, og de forklarte det veldig nøye til meg.

 

Ok. Desverre så er politiet de siste du skal høre på når det gjelder rusmidler, eller legemidler.

 

Ritalin kan gi utslag på urinprøve, enkelt og greit.

,

Fra legemiddelhåndboken om benzoer

http://legemiddelhan...egemidler/51335

Endret av 6Bravo2
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

uansett tablett, uansett medisin så varer alt i 4 timer totalt..

eneste unntaket er kapsler og depot tabletter...

 

går en mnd til to så begynner toleransen din å bli høy

 

1 rivotril per gang, 3 ganger om dagen regner jeg med er ganske normalt (dette variere jo veldig og er veldig individuelt på person til person og hva sykdommen er og alt slikt, hvor kraftig sykdommen er. så man kan fint går på det 3 dobbelte og kalle det normalt men då er personen kraftig syk for du skal ikek ha mer enn 2 rivotriler for å begynne å føle deg rusa)

 

du kan si at du vil prøve det for å se, du kan au si at du vil ha, men legene er som regel strenge på dette, spesielt når vi snakker om B og A kategorier (jernteppe på det egentlige navnet der) og legene kan fint nekte deg å gå over på nope anna, men det er veldig skjeldent de nekter deg om du kommer med ordentlige grunnlag og sånt

 

men du skal vite en ting og det er det at utpå alle tabletter, alle typer medisiner så ligger det et tynt tynt lag med et stoff, det stoffet kalles for benzodiazepiner, dvs at uansett om du tar rivotril elelr noe annet så får du benzo i deg. benzo er et veldig standard stoff som betegner en tablett (medisin)

så når du tar rivotril så får du benzo i deg

 

For all del IKKE ta noe den fyren her sier for god fisk. Svada fra ende til annen.

Lenke til kommentar

- Hvor lenge varer vanligvis effekten av en vanlig dose (eks. 2-3mg) Rivotril dersom man har enten ingen eller veldig lav toleranse ? 2-3timer , tabletter peaker så går de ned i effekt.

- Hvor fort blir man vanligvis tilvent stoffet dersom man bruker det fast daglig (i mitt tifelle Rivotril)? 10-14dager, men er forskjellig fra person til person..

- Hvor høy daglig dosering er mest vanlig ved bruk av Rivotril daglig, uavhengig av hvilken tilstand den brukes for? 0.5-6mg ikke noe fasit.

- Finnes det situasjoner der man kan forlange at legen skriver ut et viss medikament, dersom de positive sidene overveier de negative (i dette tifellet benzodiazepiner)? Nei..

 

Ikke hør på DrHawkins han har ikke peil og snakker rett ut ifra et hvis sted.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

http://www.felleskatalogen.no/medisin/rivotril-roche-563568

 

2-3 uker så bør man vurdere å øke dosen pga du blir det vi kaller innspist på de (høy toleranse)

 

ingen tabletter varer lengre enn 4 timer foruten depotabletter. spør hvem som helst som kan bittelitt om medisiner. spør LEGEN

 

seff kan du få det du vil av lege. gi GOD NOK grunnlag

 

er ikke så forbanna vanskelig vettu

 

jeg har mer peil på dette området enn alle dere har til sammen tydeligvis

har ikke lest et eneste fornuftig ord i fra noen andre enda

  • Liker 1
Lenke til kommentar

halveringstiden har ingenting med selve effekten å gjøre.

halveringstiden på rivotril ligger på 30-40 timer men hele effekten av tabletten er ute innen 4 timer

halveringstiden har mer med stoffane som blir ligganes igjen i kroppen, alle tabletter slår ut på urinprøve i 72 timer + - et noen timer. det er der halveringstiden handler om. alle stoffane av tabletten blir ligganes igjen i kroppen i inntil 72 timer men det er ingen effekt i fra noen av stoffene etter 4 timer

 

amfetamin, kokain, ecstacy og alle medikamenter slår ikke ut på urinprøve etter 72 timer.

amfetamin er et langvarig stoff og der gjelder 72timer når man begynner å lande som vi kaller det. når effekten begynner å gå ut så kan man regne 72 timer. men på alt det andre nevnte så er det 72 timer etter inntak.

 

skal gi dere leksjon om tabletter:

det tar 20 minutter fra du svelger en tablett til den virker. fra den virker så når du max effekt omtrent med en gang, etter 2 timer begynner effekten å dempe, etter 3timer og 30 mins så vil mesteparten av effekten være ute, ved 4 timer er all effekt ute.

 

Depo tabletter bruker 1 time fra du svelger til den virker. så når du max effekt etter 2 timer, så vil effekten være helt ute etter 6 timer, så vil du få ny max effekt på den 7ende time, så vil den være helt ute og slutte å virke totalt etter 12 timer

 

Kapsler variere litt. ritalin depo får du kun i kapsel form og varer i 12 timer (depo er kjennetegn på 12 timer virketid) mens antibiotika kapsler varer i 6 timer totalt.

 

ta 3 rivotriler så blir du rusa etter 20 minutter, 2 timer senere igjen så vil du begynne å kjenne demping av rusen, etter 3 timer 30 mins så vil du ikke kjenne noe rus lengre men ikke all effekt har gått ut enda, 4 timer uti (etter den har starta å virke) så vil all effekt være vekke. 72 timer etter den starta å løses opp så vil den ikke slå ut på urinprøve lengre.

 

halveringstiden har ingenting med medisinsk eller rus effekt å gjøre. det har med urinprøve utslaget å gjøre.

 

rivotril er det vi kaller for kryssere og har 2 dele streker i et kryss elelr et pluss tegn, alt ettersom hvordan du holder den. veldig populær blant pillenarkomaner (noe jeg var før i tida, slutta for 7 år siden)

pillenarkomaner kan mer om medisinane enn det legane kan, kan mer om de forskjellige tablettane enn det som står i legemiddelboka.

dette er et emne jeg kan, men du finner ikke mange nettsider med all denne infoen pga det er ikke mange pillenarkomaner elelr Xpillenarkomaner som sitter å skriver slikt på nett.

 

men hvis du ikke kan spørre din egen lege engang om disse tingane her så har du ikke bra forhold til din fastlege og du bør skifte fastlege og få et ordentlig forhold til egen der du kan spørre åpent ut om alt mulig.

 

 

EDIT:

om du knuser en tablett og sniffer den så bruker tabletten kun 5 minutter på å virke men du ødelegger blandinga av tabletten så effekten vil ikek vare lengre enn max 3 timer.

Ritaling består av syntetisk amfetamin, men blandinga av tabletten gjør at den får en effekt som er mye mye mer lik kokain. om man knuser denne tabletten og sniffer den så forsvinner kokain effekten og mafetamin effekten kommer inn igjen. du får i deg de samme stoffane men ikke på samme måte og dermed ødelgger slik tabletten er lagt opp for å virke. man ødelgger ikke 100% men ødelgger en del av det, derfor senkes effekt tiden og virkemåten blir litt anderledes.

bare du deler en tablett i to så forkorter du effekt tiden betraktelig og selve effekten blir litt anderledes. det pga filmdrasjeringa som ligger utpå er ment til å gå først og beskytter innholdet i tabletten, men når du har delt den i to eller knust den så har du brutt den der og du får virkestoffane direkte. dette virker kanskje positivt og det er det egentlig au, men problemet er at istedenfor at du får ting i den rekkefølgen som ting er lagd i innvendig så får du en helt random rekkefølge på ting og tang og mye mer på en gang, dette er nyttig for nettopp pillenarkomaner men veldig unyttig for faktisk medisinbruk.

 

Dette her er faktum som kan prøves ut selv og man kunne fint dokumentert dette, myndigheter og leger er ikek særlig interesert i akkurat dette så derfor står det ikke så mye om dette, men en lege vil kunne fortelle deg at du forkorter effekt tiden med kun å dele den i to.

 

vanlig svartemarked rein amfetamin er i pulver. dette brukes å sniffes eller droppes eller drikkes elelr andre måter som sprøyte (jeg har aldri brukt sprøyte)

men om du sniffer så virker det etter 5 minutter men får ikke like sterk effekt eller like lenge som om du hadde droppa.

når man dropper så tar man å pakker pulveret inn i sigarettpapir og svelger. det blir samme prinsipp som med en tablett da. den oppløses i magen din. med drop metoden får du en kraftigere rus og du får en lengre rus. dette er noe alle som bruker amfetamin vet veldig godt om og kan fortelle veldig godt selv au

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

ja kom igjen du daninichi. kom med faktaen, kom emd beskrivelse og med grunnlag til å tro på deg.

 

du skriver ikke en dritt. du sier bare at det er feil and thats that. det er ikke noe å gå på. så lenge du ikke komemr med noen ting selv så syns jeg du rett og slett bare skal holde kjeften din igjen.

 

kan du komme med ordentlig utfyldige tekst der du beviser for deg at du faktiskt kan noe så går det kanskje ann å kunne tro på deg.

 

men neida, uansett, jeg vet hva jeg snakker om her.

den som er på jordet er du

 

ja jeg er uryddfig tekst og feil med punktum og komma og store bokstaver. men vet du virkelig hvem som egentlig klager på noe slikt?

jo det er de personane som føler seg truffet fordi den personen traff spikeren på hodet og de som klager på skrivemåten irriterer seg over det. men de har absolutt ingen argumenter å kunne komme emd og ingenting å si egentlig så derfor angriper de skrivemåten bare for å få angrepet noe som helst

det er slik det fungerer ;)

 

jeg veit jeg har dårlig skrivemåte men du skjønner alt som står der

Lenke til kommentar

Halveringstid er tiden det tar for konsentrasjonen av et legemiddel å bli halvert i kroppen.Ved Sobril f,eks så tar det 2-4 timer før du har maks konsentrasjon i blodet og 10-15 timer før det er halvert. Rivotril har en halveringstid på 30-40 timer, så den vil henge igjen ganske mye lengere enn Sobril gjør. Halveringstid for de forskjellige legemiddlene varierer ganske mye, så å si at all effekt er borte etter 4 timer er svada.

Endret av Kim Spartacus
Lenke til kommentar

Halveringstiden har ingen ting med selve effekten å gjøre? Plasmahalveringstid belyser jo virketiden. Subjektiv oppfatning av virketid spiller ingen rolle dersom fare for interaksjoner er der (eksempel). Kombinerer du amfetamin med acetazolamide kan du risikere at virketiden av amfetamin øker grunnet påvirkning av eliminasjonshalveringstiden (utskilling av amfetamin i urin reduseres) som kan tilsi påvirkning av distribusjonshalveringstid ((?)vet ikke nøyaktig hvorfor).

 

"Acetazolamid reduserer urinutskillelsen av amfetamin og kinidin og kan dermed øke effekt/virketid av amfetamin og effekt av kinidin" http://www.felleskatalogen.no/medisin/diamox-goldshield-547926 Om evidensbaserte faktorer spiller en rolle angående ordlegging så var det et dårlig eksempel.

Endret av Mer0vingian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://no.wikipedia....i/Halveringstid

her har du om halveringstider. legg spesielt godt merke til tabellen helt i bunnen av sida.

 

Der har du halveringstid på herion på 3 minutter men alikavel så varer rusen til heroinen i mange mange timer. jeg har aldri prøvd heroin så vet ikke nøyaktig selv men har sett andre folk fint være rusa i flere timer.

 

quote:

Det er individuelt hvor lenge disse effektene varer avhengig av toleranse, men kan vare i ca. 4 timer.

 

http://www.daria.no/skole/?tekst=3097

om heroinen langt nede på sida.

 

som jeg prøver å si. halveringstiden har ikke noe med effekten å gjøre.

hadde halveringstiden hatt noe med effekten å gjøre så ville ikke heroin vart lengre enn absolutt maximum 30 minutter.

 

etter 10 halveringstider på heroin ville gitt 0,0043402777777778% av middelet igjen.

(fulgte tabellen øverst til høyre på wikipedia på første link her)

 

 

 

hva har acetazolamid med dette å gjøre?

ettersom jeg forstår på linken du ga med så er det en helt anna type tablett og har ikek noe med dette å gjøre så skjønenr ikek hvorfor du blander det inn.

 

når man tar amfetamin så er det så utrolig viktig å drikke mye vann, ikke brus, ikek saft, ikke melk men vann. det fordi at amfetamin tørker ut kroppen. det stoffet suger til seg all veske i kroppen. akkurat som å svelge ei teskje med kanel omtrent bare dette skjer inni kroppen. derfor er det utrolig viktig å drikke mye vann. drikker fort 5-6 liter i løpet av 1 døgn. men hvis man ikek drikker vann så vil du holde på rusen lengre og kraftigere fordi du ikke "vanner det ut" altså hydrerer kroppen din. det er en veldig viktig regel som når du går inn til anyone og tar noe amfetamin ilag med, og hvis du da er nybegynner så er det første du får er ei 1.5 liter flask med vann og blir fortalt at man må drikke mye vann. når det da har gått et døgn så må man tvinge i seg ei brødskive elelr noe bare for at kroppen skal ha noe å tygge på. veldig viktig med amfetamin inntak.

 

det jeg kan fortelle er at paracetamol forsterker andre tabletters effekt. om du tar 2 ibux og 2 paracet så er det nesten samme styrke effekt som 1 paralgin forte, bare uten morfinen (rusen).

om du tar hvilken som helst medisinsk tablett og tar det i lag med paracet så vil paracetamolen i paracetten forsterke effekte utav de andre tablettane du har tatt. dette er au noe alle pillenarkomaner vet om men som ikke står på noe offentlige papirer.

men legen sier selv at paracet forsterker ibux. bare prøv å gjøre det samme med andre kombinasjoner. paracet oppimnot andre typer. og prøv ei gang uten paracet så merker du fort forskjell. jeg har gjort det med mange typer og har ikke møtt på noen kombinasjoner der paracetamol ikke forsterker..

 

så igjen. halveringstiden har ingenting med selve effekten å gjøre.

 

legg au merke til diazepam i den wikipedia linken om halveringstider. 43 timer. diazepam er virkestoffet i valium og i flere andre typer medisiner, men valium varer au bare i 4 timer maximum.

alle medisiner varer effekten i 4 timer. (vanlige tabletter)

 

legen hadde ikke gitt resept med dose 1 tablett 3 ganger daglig med hverken rivotril eller valium hvis det hadde fungert i 30-40 og 43 timer. tenk litte granne etter

 

som sagt, halveringstid har ingenting med effekten å gjøre i det hele tatt. helt andre ting det er snakk om der.

 

rivotril på felleskatalogen:

"Klinisk effekt (peroralt 2 mg) etter 30-60 minutter."

DER har du når man når max effekt...

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Benzodiazepiner har det fellestrekket at de binder seg til spesifikke (A) GABA reseptorer. Det betyr ikke at en kan dra alle stoffene som går under denne kategorien over en kam, det er en stor variasjon. Klonazepam i Rivotril kan være gunstig som et antiepileptikum grunnet antikonvulsive egenskaper, i motsetning til oksazepam i Sobril som har hovedsaklig axiolytiske egenskaper. Nitrazepam i Mogadon og Apodorm har sterke hypnotiske og sedative egenskaper som egner seg dårlig i daglig angsproblematikk, brukes derfor som sovemedisin oftest. Angående metabolitter så er det også en forskjell hvilket gjør det mulig (etter sannsynlighet) å påvise hvilket stoff/stoffer en har brukt. Metabolisering av Diazepam i Valium gir blant annet oksazepam som en aktiv metabolitt, i motsetning til Rivotril som ikke har noen aktive metabolitter.

Artig hvor mange rare ord det var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...