Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røyker hasj


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel for litt som om en nederlandsk langtidsforskning på cannabis.

 

Det ble funnet ut at selve hjernen ble fysisk krympet(samt mer væske rundt hjernen) hos de som røyket cannabis over en 10 års periode, enn de som ikke røyket.

 

Om det er tilfeldig tviler jeg på.

 

Mvh

En sliten mann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er usunt i store mengder, enten det er weed eller spinat. Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til cannabis/marijhuana som sådan, men siden det gjentatte ganger er dokumentert at det hos utsatte individer kan utløse depresjon, psykose og latente psykiske sykdommer (schizofreni, bipolaritet), så mener jeg man bør holde seg unna. Man vet tross alt ikke om man er et utsatt individ på forhånd ;) I tillegg klarer ikke de fleste å holde seg til av og til, og ender opp med hver fredag, som så blir hver fredag og lørdag, så hele helgen, osv, osv. Folk kan mene hva de vil, men min erfaring med folk som røyker relativt hyppig er tre ting; fanatiske forsvarere av stoffet, tar dårligere vare på seg selv (hygiene, ønske om å se bra ut), og de blir på en generell basis kjedeligere mennesker (kranglete, bastante).

 

Så in general; ja, det er skadelig for deg, for jeg tviler på at du er et av de få menneskene som er selvdisiplinert nok til å holde det til et par ganger i året.

Lenke til kommentar

Synes ikke å røyke i helgene nødvendigvis er "ofte" jeg.

Så lenge det ikke påvirker deg negativt, så seg jeg ikke hva som er gale med det. Synes ikke det går under som "misbruk".

Par ganger i året er ekstremt sjeldent, ikke negativt ment. Da har man virklig ett lavt forbruk.

 

Folk kan mene hva de vil, men min erfaring med folk som røyker relativt hyppig er tre ting; fanatiske forsvarere av stoffet, tar dårligere vare på seg selv (hygiene, ønske om å se bra ut), og de blir på en generell basis kjedeligere mennesker (kranglete, bastante).

 

Ikke min generelle erfaring, sett bort ifra at dem kanskje blir mer negative til forbudet. Og veldig overrasket over hvordan stoffet påvriker en, da det langt ifra er slik man har fått innlært siden barndommen. Det er få jeg kjenner som ikke erkjenner cannabis har negative sider. De fleste mener at rus-problemene i samfunnet er komplisert sammensatt, enn dem kanskje har gjort tidligere. Å dette er med på å styrke den negative holdningen til politikken som blir ført her og de fleste land.

Tror det kommer veldig an på hvordan en personen er i utgangspunktet, er man en slask så er det veldig lite sannsynlig at man vil bedre av og røyke. Det er dog veldig lett å skylde på rus alene.

:)

Endret av WaterMarked
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som skremmer meg med alle dere som røyker hasj, er at dere ikke har litt peilig på hva dere røyker.

 

Det er ingen kontroll på hvem som har dyrket, hvor det er dyrket, hbordan det er dyrket og hva det har gjennomgått tiden før du fikk det.

 

Hasj er svært ufarlig for et normalt og friskt menneske.

 

Noe av det som blir importert til Norge er svært farlig fordi det inneholder farlige midler som skal gjøre det skal virke "bedre" på utsiden. Det er rapportert mange helseskaselige effekter av hasjen her i landet, blant annet mild til langvarig impotens, synsproblemer, luftveisproblemer osv.

Har ikke hørt om noen langvarige skader her i Norge.

 

Er det noen som kan bekrefte dette før jeg leiter opp artikklene jeg leste? Kilde kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glemte å si at det også blir tilsatte noe stoffer som skal øke vekten på hasjen som heller ikke er helt bra. Prøver ikke å skremme noen men dere skal være veldig forsiktig med det dere røyker. Det er bedre å dyrke selv eller kjøpe av noen som dyrker så dere vet hva dere får. Kan havne i mer trøbbel hvis dere blir tatt.

Edit: Søker enda etter artikklene som informerte meg om dette. Det må være noen andre som har lest noen liknende.

Endret av Snikkers
Lenke til kommentar

Noe som skremmer meg med alle dere som røyker hasj, er at dere ikke har litt peilig på hva dere røyker.

 

Det er ingen kontroll på hvem som har dyrket, hvor det er dyrket, hbordan det er dyrket og hva det har gjennomgått tiden før du fikk det.

 

Hasj er svært ufarlig for et normalt og friskt menneske.

 

Noe av det som blir importert til Norge er svært farlig fordi det inneholder farlige midler som skal gjøre det skal virke "bedre" på utsiden. Det er rapportert mange helseskaselige effekter av hasjen her i landet, blant annet mild til langvarig impotens, synsproblemer, luftveisproblemer osv.

Har ikke hørt om noen langvarige skader her i Norge.

 

Er det noen som kan bekrefte dette før jeg leiter opp artikklene jeg leste? Kilde kommer.

Litt selvmotsigende?

Lenke til kommentar

Så her er min historie...

 

Jeg kan fortelle at etter min erfaring med dette stoffet ikke har vært bra i heletatt. Vet mange synes det er et ufarlig stoff, men til enkelt personer så kan det føre til et misbruk og store psykiske problemer for de som er utsatt for dette. Det er som å spille russisk rulett med ditt liv og kan ødelegge deg for alltid.

 

Jeg begynte i midten av 20 årene med å røyke 1-2 ganger i måneden, følte livet var bra og hadde ingen negativ opplevelser i det første året. Kontra ble jeg gladere og kunne stoppe opp å reflektere over alt som var godt i mitt liv.

 

Mitt syn har vært veldig liberalt på cannabis og begynte å ruse meg enda mere som årene gikk.

 

Tilslutt......

 

Jeg så meg plutselig helt ensom, alle som jeg brydde meg om har jeg skyvet vekk, alt er blitt forandret. Og den jævla sofaen var min beste venn.

 

Jeg kjente ikke igjen meg selv, og kunne ikke se lengre forut enn hvordan skal jeg få skaffet medisinen min.. Jeg ble selvopptatt,innesluttet og tiltaksløs. Noe som ikke er den person jeg er..

 

Så tilslutt satt jeg helt alene og hadde alvorlig sosial angst, depresjon og et uhåndterlig liv som gjorde jeg var flere ganger på kanten til å ta selvmord.

 

For svært mange vil dette også føre til annen rus, andre psykiske problemer og noen til personlig ruin.

 

For meg er det ble de 2 sistnevnte tilfelle.

 

Dette tror jeg er en ganske klassisk historie og gjelder mange som har et rusmisbruk på cannabis.

 

For min del har jeg vært utrolig heldig og kan kun takke min familie for at jeg lever den dag idag.

 

Jeg har nå startet og ta tilbake livet igjen som en 30 åring, og prøver å finne lykken i livet igjen uten rus. Ikke enkelt etter den giftige tankegangen jeg har hatt og så langt nede jeg har vært, men føler det går riktig vei i det minste..

 

Med dette sier jeg bare, JA!. Cannabis er farlig for mange og du bør tenke deg om før du spiller rulett med livet ditt.. Du vet aldri om du vil få et normalt liv igjen eller ikke..

 

TENK DEG GODT OM!

 

 

Mvh

En sliten mann

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg begynte i midten av 20 årene med å røyke 1-2 ganger i måneden, følte livet var bra og hadde ingen negativ opplevelser i det første året. Kontra ble jeg gladere og kunne stoppe opp å reflektere over alt som var godt i mitt liv.

 

Mitt syn har vært veldig liberalt på cannabis og begynte å ruse meg enda mere som årene gikk.

 

Tilslutt......

 

Jeg så meg plutselig helt ensom, alle som jeg brydde meg om har jeg skyvet vekk, alt er blitt forandret. Og den jævla sofaen var min beste venn.

 

Folk er nok interessert i hvorfor, eller hvordan du lot cannabis ta over for deg på den måten.

Lenke til kommentar

Folk er nok interessert i hvorfor, eller hvordan du lot cannabis ta over for deg på den måten.

Folk er nok interessert i hvorfor, eller hvordan du lot cannabis ta over for deg på den måten.

 

Mest på grunn av miljøforandring og liberalt samfunn som danmark har. En annen norm enn vi har her i Norge, og det at du kunne reflektere og tenke på en annen måte på livet. Tok over pga, at jeg begynte å måtte ta mer og mer for å opnå samme effekt..

Endret av Gjeldsslave
Lenke til kommentar

Spørsmålet er: Har du virkelig et behov for hasj. Blir du ulykkelig av å ikke røyke det? Hvis svaret er nei, slutt... Hvis svaret er ja, again, slutt (da kan det nemlig ha seg slik at hasjen har tuklet litt for mye med belønningssystemet i hjernen din). Hasj er ikke noe kroppen trenger og kan være farlig, so why chance it? Gikk en veldig bra dokumentar om hasj på nrk for litt siden, mulig den fortsatt ligger ute på nett-tv. Kan anbefales. Hasj er ikke noe jeg ville tuklet med i hvert fall. Your call.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste en artikkel for litt som om en nederlandsk langtidsforskning på cannabis.

 

Det ble funnet ut at selve hjernen ble fysisk krympet(samt mer væske rundt hjernen) hos de som røyket cannabis over en 10 års periode, enn de som ikke røyket.

 

Om det er tilfeldig tviler jeg på.

 

Mvh

En sliten mann

Det er også slik at studiene viser at hasjrøyking fører til dårlig sædkvalitet fordi det kommer til mindre væske i sæd slik at cellene blir svakere.

 

Jeg antar at dette med nivået av vann i eller rundt hjernen kommer av det samme som forårsaker dårlig sædkvalitet.

 

Mine studier viser at det er inntaket av væske og mineralvann som har noe å si.

 

Mine erfaringer er at folk drikker alt for lite eller alt for mye når de røyker hasj.

 

Mine erfaringer er også at feilernæring og for lite søvn er det mest skadelige.

 

Mine studier viser at de som røyker hasj er mest utsatt for feilernæring og lite søvn.

 

Mine erfaringer viser at det er de som er forvirra før dem begynner å røyke hasj er også de som blir enda mer forvirra av å røyke det og det er også de som ødelegger ryktet for hasjen og ekte stonere som meg.

 

Jo mer forvirra folk blir jo mindre bevisste blir folk. Det er mange årsaker til at folk blir forvirra og stress er en av de. Folk som røyker hasj er ofte mer utsatt for stress enn andre folk. Ikke nødvendigvis mer sårbare men mer sliten av stress og det er derfor folk som røyker hasj får humør svingninger. Og det er stress som kommer av folk som går i mot og frykt og paranoia for det er all grunn til å være redd når man røyker hasj i Norge.

 

Jeg tar heller en joint bak huset og kose meg inne etterpå enn å vimse rundt på fylla..

 

Jeg mener at alkohol er enda mer farlig fordi jeg blir faktisk dårlig av å drikke. Jeg blir dehydrert i kroppen, kvalm og ukomfortabel av å drikke.

 

Jeg blir aldri dårlig av å røyke hasj og jeg føler meg alltid komfortabel med dette.

 

Det er nok mange som ikke kan røyke hasj men jeg mener også at det er mange som ikke kan drikke.

 

Jeg er en som kan røyke hasj men jeg kan ikke drikke men jeg mener likevel at det å drikke er ikke noe som noen bør gjøre.

 

Jeg synes også at vi har en dårlig drikkekultur her i Norge... Men vi har heller ingen god hasj kultur her i landet og det er derfor det er så mange som er i mot hasj her i Norge.

 

Det kommer alltid til å være hasj i Norge så lenge vi har afrikanere og afrikanere er egentlig bra folk men de blir ofte opplært til å være drittsekker når de kommer til Norge fordi dem blir satt i dårlige miljø. Derfor er det så mange som hater de svarte.

 

Det kommer alltid til å være hasj i Norge på et visst nivå..

 

Dersom hasj ikke er ønsket i det norske samfunnet så er det helt nødvendig å begynne med forebyggende arbeid og ikke ta folk som røyker her og der for å tro at folk slutter å røyke hasj...

 

Folk som blir utsatt politiet blir ofte mer forvirra eller deprimerte som også gjør at folk blir forvirra.

 

Jeg blir veldig ofte provosert av norges lover og politiet samt folk som sier at jeg skal slutte å røyke hasj fordi det er så farlig...

 

Jeg har jo røyka i 20 gode år og jeg kommer til å fortsette med dette. Jeg skal være et bevis på at det er ikke selve hasjen som er farlig men folk som får for mye motgang som blir farlige.

 

Folk må forstå at det er ikke noen som stjeler uten å sulte.

 

Det er ingen som går med pistol uten å frykte.

 

Det er ingen som trekker for gardina uten å ha noe å skjule.

 

Dersom man gjør noe uten grunn eller noe man ikke vet så er man syk.. enkelt og greit. Det er også de som er farlige både for meg og samfunnet generelt.

Lenke til kommentar

Mest på grunn av miljøforandring og liberalt samfunn som danmark har. En annen norm enn vi har her i Norge, og det at du kunne reflektere og tenke på en annen måte på livet. Tok over pga, at jeg begynte å måtte ta mer og mer for å opnå samme effekt..

 

Mest pga mangel på selvkontroll.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De som skriver at de måtte slutte fordi de måtte ha mer og mer.. Hva er det for noe tull??

 

Mest pga mangel på selvkontroll.

Dersom jeg tar en pause på 3 dager så får jeg samme effekt som første gang jeg røykte og har god effekt i dagevis.. Jeg kan merke det i ukesvis.

Men jeg har en god kropp som renser seg effektivt.

 

Likevel så er det mange som har mangel på selvdisiplin... Det er noe som irriterer meg at folk sier at de måtte slutte fordi de måtte ha mer og mer.

 

Jeg vet ikke om noen andre som har røyka like lenge som meg men jeg har noen tiårs erfaring bak meg når det kommer til hashrøyking.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørsmålet er: Har du virkelig et behov for hasj. Blir du ulykkelig av å ikke røyke det? Hvis svaret er nei, slutt... Hvis svaret er ja, again, slutt (da kan det nemlig ha seg slik at hasjen har tuklet litt for mye med belønningssystemet i hjernen din). Hasj er ikke noe kroppen trenger og kan være farlig, so why chance it? Gikk en veldig bra dokumentar om hasj på nrk for litt siden, mulig den fortsatt ligger ute på nett-tv. Kan anbefales. Hasj er ikke noe jeg ville tuklet med i hvert fall. Your call.

 

Ingen som virkelig har behov for alkohol heller, likevel er det mange - sikkert du og - som drikker litt en gang i blant ;)

 

 

 

Angående avhengighet, så har jeg hørt at "avhengighetsnivået" ligger på rundt det samme som sjokolade. Men har ingen kilde for dette, så kan godt være at det bare er piss.

Endret av vapudu
Lenke til kommentar

Alkohol er lovlig. Alkohol er nok negativt på den måten at det hovedsakelig utgjør en mere fysisk (og mindre psykisk) påvirkning enn det cannabis gjør, noe som er positivt hvis en drikker bare en gang iblant tror jeg. Alkohol er blitt benyttet lenge blant befolkning her også, kroppen er kanskje litt bedre til å håndtere stoffet fra et utgangpunktlig ståsted enn cannabis.

 

Om det med psykisk påvirkning. http://www.water-bon.../Drug-Chart.gif

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Ingen som virkelig har behov for alkohol heller, likevel er det mange - sikkert du og - som drikker litt en gang i blant ;)

 

 

 

Angående avhengighet, så har jeg hørt at "avhengighetsnivået" ligger på rundt det samme som sjokolade. Men har ingen kilde for dette, så kan godt være at det bare er piss.

 

Stemmer det. Jeg har ikke behov for alkohol, men drikker en gang i blant, ikke særlig ofte. Nå er dette en kalkulert risiko som alt annet. Alkohol har jeg smakt, og jeg liker effekten av det. Liker derimot ikke ettereffekten av det om det har blitt litt for mye av det gode. Kanskje ville jeg likt effekten av hasj også? Vel, exactly, så jeg styrer unna ;-)

Det er nemlig vanskelig å slutte med noe som gir "godfølelse", dette betyr ikke at det er bra. Så om jeg drikker alkohol, betyr ikke det nødvendigvis at jeg må være "for" hasj, det undergraver heller ikke mitt argument i forhold til dette med behov.

Jeg var ung og dum før, og drakk mer. I dag modererer jeg meg betraktelig, selv om det hender en går på en liten smell. Det ville selvfølgelig vært best om jeg sluttet helt for kroppen sin skyld :-)

Jeg har for øvrig møtt folk som har røyket hasj lenge, og folk som har drukket lenge (da i moderate mengder), og jeg må si at baksiden av hasjen virker betraktelig større. Sløret hukommelse og treg kommunikasjon, nei takk. Og jeg kan legge til at om du også har en disposisjon for psykose, er hasj veldig uheldig, for å si det mildt!

 

Så om noen spør meg om de bør begynne, eller om de bør slutte med hasj, så er jeg ganske trygg på mitt svar: Nei til det førstnevnte og ja til det sistnevnte. Samme med alkohol for så vidt. Men må si at jeg ser flere vellykkede alkoholbegrensninger, enn jeg ser vellykkede hasjbegrensninger.

 

Hverken alkohol eller hasj er bra for deg, så sånn er nå det. Velg selv hva du vil gjøre, jeg mener ikke å moralisere. Men jeg tenker det er fint å bruke hue ;-)

Lenke til kommentar

Men må si at jeg ser flere vellykkede alkoholbegrensninger, enn jeg ser vellykkede hasjbegrensninger.

Noe du kanskje ikke burde være så skråsikker på, det er neppe bare "stonere" som røyker cannabis. Du har nok møtt på noen som har røyket lenge, uten at du har hatt den fjerneste anelse om det, og ingenting ved personen som tilsier at han har holdt på med det lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å se en slik blomstrende og fargerik tråd angående vår kjære cannabis.. Det er sjarmerende : )

 

Det er også fint å se at det er noen som har sterke meninger i mot Cannabishasj, men dere trenger ikke å ødelegge for likeverdige som er for.

 

Til dere som er i mot Cannabishasj og lurer på hvorfor vi absolutt må røyke Cannabishasj så syns jeg at dere skal stille spørsmål med samme prinsipp i mot dere selv.

 

For eksempel:

 

Hvorfor spiser du snop? Kan du ikke bare slutte med alt som er usunt?

 

Hvorfor har du dårlige uvaner? Kan ikke du bare slutte da?

 

Hvorfor må du spille dataspill? kan du ikke slutte?

 

Hvorfor ser du på TV? kan du ikke bare slutte?

 

Hvorfor er dere late? Hvorfor har dere dårlig hukommelse? Hvorfor er dere sløve?

 

Alt dette som er negativt som folk som ikke røyker hasj har jeg fått høre men jeg ser jo det i større grad hos andre folk enn meg selv.. Jeg tar faktisk de fleste i være sløvere enn meg og da syns jeg at folk som ikke røyker hasj kan bare holde kjeft. Dere er barnslige og dumme fordi dere vet ikke hva dere prater om. Det eneste dere prater om er det som dere har lært og hørt fra noen andre. Derfor er det så mange som har forskjellige meninger om akkurat Cannabis.

 

Årsaken til at mange som røyker Cannabishasj fremstår som mindre smarte er at de klarer ikke å håndtere den overfloden av informasjon som kommer i hodet når man røyker og der er det lett å gå i surr for mange. Jeg har selv vært i en slik prosess men jeg har lært meg å bruke hodet med Cannabishasj og derfor har jeg en god hjerne som er i stand til mer enn folk tror og aner. Det er fordi blodårene i hjernen utvider seg slik at den fungerer bedre på lik linje med de andre organene i kroppen når de får mer blodtilførsel.

 

Slik som dere motstanderne sier til oss som røyker og er i for..

 

Og en som har røyka Cannabishasj og finner et forhold til Cannabishasj er også en som vet hva de er ute etter så de veit hva de får i motsetning til en som har røyka i en uke... En som gjerne røyker for å få noe å ruse seg på og som også går videre til andre stoffer som igjen får folk til å tro ting som ikke er sant som for eksempel at det er en sammenheng mellom Cannabis og andre narkotiske stoffer..

 

Jeg mener fortsatt at Cannabishasj i seg selv ikke er farlig men at det dyrkes dårlige holdninger som igjen skaper dårlige miljø i samfunnet... Det er som regel den usunne livstilen og all den motgangen som Cannabisrøykere tar skader av samt at de kommer ut i feil miljø. En annen faktor som kan ligge bak er at det er som regel folk som har problemer i fra før som begynner å røyke hasj.. Og det er de som får størst problemer. Og til dere som er i mot Cannabishasj så kan dere få fokuset vekk fra de som har det vanskelig fra før. Det er ikke Cannabishasjen som er farlig MEN lite søvn, dårlig kosthold og dårlige venner med dårlige holdninger som er FARLIG... SÅ SLUTT Å LEGG SKYLDA PÅ CANNABISHASJEN!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...