Gå til innhold

Jobb som dataingeniør


Anbefalte innlegg

Jeg har en sterk lidenskap for både fly og data/elektronikk :love: men liker ikke matte så godt :blush:

jeg har egentlig tenkt til å gå yrkesfaglig :yes: og utdanne meg som flymototmekaniker og få jobbe og mekke på fly som også er drømmen min men har også en drøm om å få jobbe med data og få utvikle masse rart for dem. for det høres også litt attraktiv ut å få jobbe for apple eller microsoft ;)

men lurer på om jeg kan utdanne meg som en dataingeniør på fritiden på en høgskole/høyskole eller på et universitet når jeg jobber som en flymotormekaniker?

og er det mye matte involvert i det faget hvis du har tenkt å bli det? for jeg har ikke noe imot matte men blir fort lei av mange regler og ting jeg kanskje ikke vil huske :p

høres også kult om du har to typer utdanninger så man føler seg litt smart som sheldon fra big bang theory. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha kult profilbilde (elsker Christian Bale) :dribble:

Men har hørt mange ganger at dataingeniørene ikke i det hele tatt bruker all den matten og fysikken de måtte lære i studiene, er det sant :hmm: ?

men kan du være så snill og gi meg et par eksempler på hvilke jobber som ikke krever så mye matematikkunskaper? :blush:

Vil gjerne jobbe hos Apple eller Microsoft osv og tjene kanskje 400.000-600.000 eller mer i året. vet du om noen kule jobber der med den type lønna? :wee::hm:

men jeg anser meg selv som en person som forstår grunleggende mattematik for en som går i 10.klasse

og det med fysikk får jeg spørre noen om og se hvor vanskelig det kan være.

Lenke til kommentar

Er skoleelev selv (VG3) så jeg kan ikke uttale meg om akkurat hvor mye av matematikken/fysikken/ingeniørfag osv en dataingeniør bruker i jobben sin, men poenget er at alle ingeniørstudier har en del matematikk, så man bør være ganske stødig i matematikk på forhånd. Dessuten krever alle sivilingeniørstudier full fordypning i R1+R2 (og fysikk 1), det vil si den vanskeligste matematikken på vgs. IT og data er jo et bredt felt, så det er jo derfor utrolig mange studier å velge mellom. Andre studier krever bare R1/S1+S2, dvs enten et år med vanskelig matte på vgs eller to år med middels vanskelig matte. Noen studier krever ikke fordypning i matte i det hele tatt, bare generell studiekompetanse, dvs bestått studiespesialiserende vgs.

 

To anerkjente universiteter i Norge:

- NTNU

- NITH

 

Er nok ikke noe problem å komme opp i den lønna så lenge man har en bachelor eller master og får en grei jobb.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Det er neppe så mye fysikk involvert i data, men matematikk derimot. Du kommer sikkert til å oppleve grunnlegende fysikk på høgskole/uni men ikke alle steder. Matematikk vet jeg blir brukt mye på datalinjene. Man bruker matte indirekte for å løse algoritmer.

 

Om du skal bruke det i jobbsammenheng eller ikke, kommer helt an på hva du skal jobbe med. Men det endrer ikke fakta at du faktisk må komme deg gjennom studiene. Og for å utvikle IT-løsninger i et fly, så kreves det ganske mye av deg både på karakterskalaen, personlighet, utdanning og mer. Sikkerhet settes høyt på et flysystem.

 

Og nei. Du kan ikke jobbe fulltid og ta en ingeniørutdanning samtidig hvis du har planer om å komme ut med gode karakterer og fullføre innen normal tid. Etter snart 3 år som ingeniørstudent i elektronikk, så vet jeg av erfaring at det krever mye av deg som person for å fullføre en ingeniørgrad med et godt snitt.

 

Jeg har også programmert mye innenfor studierettningen min. Aldri brukt noe særlig matte til det, men for å kunne programmere skikkelig, så kreves det faktisk at du ser smarte løsninger i koden. Selv om man ikke vil bruke matte direkte, så vil er det fortsatt et godt verktøy til å lære seg evnen til å se disse løsningene - på generell basis.

 

Ser du har høye ambisjoner om å jobbe med fly, apple og microsoft. Men sett deg heller mål for HVA du vil jobbe med, og ikke hvor du vil jobbe. Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe i Statoil og innenfor oljen, men med tiden så fant jeg ut at olje betyr MANGE forskjellige fagfelt, og at Statoil ikke helt var bedriften for meg. Og nå har jeg jobbkontrakt i en bedrift som jobber for/under Statoil, med oppgaver som jeg mener er litt mer spennende personlig.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Jeg var svak i realfag på VGS, men det ble stikk motsatt når jeg tok høyere utdanning, Jeg tror det er fordi jeg ikke var motivert for å gjøre en innsats med skolearbeid før jeg ble ble litt eldre. I dag er jeg en meget lykkelig siv.ing :) Start på en teknisk utdanning og fokuser på fagene du har foran deg til enhver tid, så går det av seg selv, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...