Gå til innhold

Test: Streacom FC5 OD


Anbefalte innlegg

Bygde denne for et halvt år siden... Velkommen etter :D Bare en liten NB: Bygger du HTPC på intels integrerte grafikk vil du få blank skjerm i 1 sec i ny og ne viss du bruker HDMI utg, så det er best å bruke amd eller bare bruke DVI kontakten men da mister du 3d funksjonen. just saying... Mulig de har ryddet opp i dette med IVY bridge men det har jeg ikke lest meg opp på enda....

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

 

Jeg falt pladask for dette kabinettet, og gikk selv til innkjøp av:

* FC5B Evo (en litt oppdatert versjon, men mye samme kabinettet)

* P8H77-M

* Intel 3225

* Kingston SSD

* Kingston KVR16N11K2/16 minne

* Streacom sin PSU, USB3-kabel og BlueRay-drev

 

Jeg har litt å anmerke i.f.t. montering:

* Sånn bortsett fra at det var for lite medfølgende kjølepasta, så var det kurant med selve rørene. Derimot var topplaten, med tilhørende fjørbelastede skruer noe skitt. Fjørene skrudde seg ned i aluminiumen på topplaten, så det ble skrapet av litt spon. Dette kunne ha laget kortslutning om jeg ikke hadde fått blåst det vekk.

* Pluggen til strøm-LEDen var kun beregnet for 2-punkts kontakt. HK-et har en pinne i mellom, totalt 3, derved måtte det mikkes litt for å få det til. Ikke noe problem, men litt dumt at de ikke har en bedre løsning for dette. USB3-kabelen har tykke/lange plugger, som gjør at kabelen må bøyes mye rett etter pluggen, for at den ikke skal hindre montering av topplokket.

* Monteringen av drevet var et eget kapittel. De medfølgende skruene var så mye for lange at de tok borti utløsermekanismen på drevet. Amatørmessig! Litt skruelim ordnet biffen, men burde være unødvendig. I tillegg så viste det seg at det ikke fulgte med overgang fra m-SATA strømkontakt til vanlig/SATA. Derved ble det noen ekstra dager å vente å en liten overgang, som burde fulgt med.

* Minnebrikkene jeg valgte funker elendig på dette HK-et. De står rett nok ikke på listen til Asus, men HK-et burde spise det meste av minnebrikker av denne typen, noe det dessverre ikke gjør. Morsomt nok fungerer de samme minnebrikkene utmerket på ASUS P8H77-I, samme HK-et i ITX-versjon, og andre HK med samme brikkesett. Jeg får ikke de til å gå i dual, men å sette de i hver sin kanal så går de fint. Har prøvd å sette opp spenning, sjekket at de blir registrert korrekt, alt ligger til rette, men ikke pogger. Får ikke disse brikkene opp i dual. Har 2 sett med samme minnebrikkene, og begge settene går utmerket på ITX-versjonen, så tviler på at det er feil på brikkene. Mister nok endel ytelse på dette, men så langt har det gått nokså uproblematisk:

Kjører Windows 8 og XBMC 12.0 "Frodo", og det fungerer uten noe tull, CPU-belastning er konsekvent under 20%. Temperaturen kjennes helt fin ut til tross for at kabinettet står nokså trangt plassert. Håndlunken på utsiden, BIOS rapporterer under 40 grader selv rett etter maks belastning.

På IR-siden bruker jeg en USB-basert HP MCE-sak. I utgangspunktet ikke noe lekker klump, men den har en egen liten "ekstender", et lite dråpeformet øye, som er det eneste jeg har synlig. Så liten at jeg ikke legger merke til den, men den tar imot det som trengs.

Sum summarum: Ekstremt høy WAF, fruen er tydelig på at dette er lekkert, noe som er første gang i min HTPC-historie :-) Win8 og XBMC fungerer utmerket, både med strømstyring/gjenoppvåkning fra hvilemodus, bilde og lyd. Bilde og lyd har fått seg en solid oppgradering fra min gamle maskin, en Gigabyte GA-MA790GP-sak. Uten at jeg har målt, så er en oppstart eller restart ekstremt kvikk. Komboen dette HK-et, SSD-en og Windows 8 er brilliant :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bygde denne for et halvt år siden... Velkommen etter :D Bare en liten NB: Bygger du HTPC på intels integrerte grafikk vil du få blank skjerm i 1 sec i ny og ne viss du bruker HDMI utg, så det er best å bruke amd eller bare bruke DVI kontakten men da mister du 3d funksjonen. just saying... Mulig de har ryddet opp i dette med IVY bridge men det har jeg ikke lest meg opp på enda....

Jeg bruker HD4000 grafikken og HMDI, og har ikke sett noe til det problemet du beskriver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
FIkse: Hvordan fikset du drevet ved hjelp av lim(har du et bilde som vi kan se)? Har tenkt til å kjøpe dette chassiset selv, men da må jeg få blu-ray til å fungere 100%

 

Har ikke bilder, men det er relativt greit å forklare:

Se for deg kabinett/spiller sett forfra. Drevet skal festes med 4 skruer, 2 på hver side. Monteringsmanualen foreslår at skruen som er nærmest fronten, på høyre siden, kan droppes. Det gjorde jeg, pga den var noe trang å få montert. Den bakerste skruen på høyre side (altså den som er nærmest senter av kabinettet, det var den som lagde utfordringen: Ble den skrudd passe hardt til at drevet skulle bli liggende i ro, kom skruen for langt inn i drevet, så den sperret for mekanismen. Skrudde jeg skruen så langt ut at den ikke lenger hindret mekanismen, sto ikke drevet helt i ro på den siden. På venstre siden er begge skruene tight, så uansett kan ikke drevet flytte seg på permanent basis, men det var litt svikt når en trykket på utløserknappen. Løsningen ble en _liten_ kladd med lynlim, mellom drevet og bunnplaten den ligger på, i samme området som denne "problemskruen" står. Bruker fremdeles skruen der, men altså ikke den fremre på høyre side.

Valgte å bruke lynlim siden den limer fast raskt, og er relativt lett å knekke løs om det må løsnes en gang i fremtiden.

Problematikken er en noe "grovt" designet festeplate for drevet, i kombinasjon med dårlig skrueløsning. Her kunne de hatt skruer hvor det bare var gjenger ytterst, slik at det ikke var mulig å skru de for langt inn, eller noe tilsvarende,

Men drevet funker glimrende det altså. Og det står helt stabilt :green: Nå har jeg rett nok ikke gjort noe forsøk på å få Blueray via XBMC, men med separat program så funker det fint, og DVD/CD er helt fint gjennom XBMC.

Akseptabelt lite støy fra drevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...