Gå til innhold

Nanotek på UiO vs. Køben


Scones/w/bones

Anbefalte innlegg

Både Universitetet i Oslo og Universitetet i København tilbyr et bachelor-program i nanoteknologi/nanoscience som jeg syntes begge er attraktiv. Men jeg klarer ikke danne meg en formening om hvor jeg helst vil gå.

 

Er det noen som har grunnlag for å sammenlikne de to skolene, eller enda bedre, den studieretningen?

 

Faglister

UiO

KU

 

Er levekostnader omtrent de samme i de to byene, eller er Oslo betydelig dyrere?

Endret av Scones/w/bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i unik posisjon til å svare deg ettersom jeg studert på begge studiestedene! Jeg tok bachelor i nanotek ved UiO og hele mastergraden ved Københavns Universitet (KU). Pensumet og praktisk talt helt likt. Det første året bruker de samme mattebok, dvs norsk mattebok i kalkulus av Tom Lindstrøm. Progresjonen er bedre ved KU, dvs du lærer mer og mer relevante ting.

 

Sammenlikningen blir da basert på kvalitet og studieliv. Da kan jeg bare si at København gruser Norge generelt veldig hardt. KU er verdensledende i nanoteknologi og ingen lager bedre studieliv enn danskene! I tillegg kommer ikke du til å være den første nordmann til å gjøre bachelorgraden i nanotek ved KU, mao ingenting å frykte.

 

Mens jeg studerte i Køben møtte jeg 5 andre nordmenn som også studerte nano, 2 fra NTNU og en fra UiO, og 2 som tok hele graden der nede, og jeg tror vi alle var enige om hvor bra København er.

 

Når det gjelder pris er Oslo MYE dyrere, fakta.

 

Innlevering og muntlige presentasjoner kan gjøres på norsk. Men vær forberedt på at du på universiteter kommer til slutt på et eller annet tidspunkt til å måtte bytte helt til engelsk. Det gjelder over alt.

 

Si ifra hvis du har flere spørsmål, eller ønsker mer spesifikke svar med kilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg takker og bukker for dette svaret, det var akkurat det jeg trengte å høre!

 

Jeg ser få grunner til å ikke gå KU. Men det var en ting som jeg bet meg merke i når jeg leste pensumlistene, og det var at KU så ut til å kun ha ett semester totalt med matematikk, mot UiOs 3 semestere + modellering og beregning.. hva tenker du om det?

Lenke til kommentar

Jeg takker og bukker for dette svaret, det var akkurat det jeg trengte å høre!

 

Jeg ser få grunner til å ikke gå KU. Men det var en ting som jeg bet meg merke i når jeg leste pensumlistene, og det var at KU så ut til å kun ha ett semester totalt med matematikk, mot UiOs 3 semestere + modellering og beregning.. hva tenker du om det?

 

Godt spørsmål, de inkorporerer matte og python programmering i en del av fysikkursene. I tillegg går de en smule hurtigere gjennom boka kalkulus, som jeg tror er fordi de alle har R matte på videregående i Danmark. Kan legge ved at jeg egentlig aldri fikk bruk får så mye lineær algebra jeg lærte ved UiO. Mistenker UiO for å spare penger ved å lage generelle mattekurs for alle studielinjer, i motsetning til å lære hva som er relevant for studiet.

 

Hvis du er mer interessert i matte og fysikk kunne det være interessant å vurdere Dansk Teknisk Universitet. Nanotek der kommer fra det tidligere studiet teknisk fysikk og er mye mer fysikk og mattematikk rettet.

 

Kan legge ved at jeg ville ha foretrukket å bo resten av livet mitt i Danmark, og kommer garantert å flytte tilbake dit når muligheten tilbyr seg. Flyttet tilbake til Norge pga min norgeelskende samboer.

Endret av bjelleklang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Lenge siden det har blitt skrevet her, men gjør likevel et forsøk.

 

Nanotek føler jeg er noe som appelerer til meg. Har søkt HiVe, UiO og UiB, og regner med at jeg ihvertfall får plass på HiVe. Er det noen som vet noe om kvaliteten på de forskjellige stedene? Kunne også ønske å gå i Danmark pga studentmiljøet. Ser at de tilbyr Nanotek i København, Århus og DTU. Er nivået tilnærmet likt over de tre stedene? Kan noen også forklare meg hvorfor snittet er så høyt på NTNU sammenlignet med andre steder?

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...