Gå til innhold

Samsung NX1000 eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er usikker nå.

Siden jeg skal vekk i julen fikk jeg min julegave i dag, et nx1000.

Kamera var på ønskelisten, så HURRA. meeennnn...

 

Vurderer å bytte det inn mot et annet kamera, opprinnelig tenkte jeg på EOS650, men kanskje jeg bare er gammeldags.

 

Hører rykter om at kanskje batteri-forskjellen er stor (i praksis)

 

Eller bør jeg vurdere noe annet.

 

Jeg er interessert i foto, men stiller som nybegynner med eget systemkamera.

 

Størrelsen på speilløse kamera frister jo stort, men samtidig er det jo noe kvalitetsmessig med å holde et ordentlig speilreflekskamera.

 

Ja, ikke lett valg.

 

Så derfor,

Jeg ønsker å høre andres synspunkter..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lett og anbefale noe uten litt mer informasjon.

  • Vil du bruke flere objektiver eller kun 1.
  • Har du intensjon om og lære deg bruken av et kamera eller bruker du kun autofunksjonene.
  • Skal du bruke kameraet hovedsakelig til ferie, fest, sammenkomster, etc.
  • Skal du bruke kameraet til hobbyfotografering dvs. ta bilder av ymse motiver, gjerne kreativt.
  • Hvilken type motiver liker du natur, landskap, dyr, portretter, etc.
  • Hvor mye penger har du tenk og bruke i utgangspunktet, og hva ønsker du da av systemet.
  • Er du villig til å ta med deg ei veske men fotoutstyr, eller vil du ha et mer lommevennlig kamera.

Det er sikkert mye mer men dette burde gi en indikasjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har et NX200 og et EOS 40D, men bruker nesten aldri 40D lenger på grunn av størrelsen.

 

Husk at kameraet som blir liggende hjemme i skuffen tar ikke bilder...

 

Fordelen med EOS 650D er bedre grep for store never, stabilisert objektiv, vribar skjerm, bedre autofokus ved filming og optisk søker.

Fordelen med NX1000 er mye mindre størrelse, lettere vekt, skarpere objektiv, WiFi, bedre panorama-funksjon.

 

Batteri er ikke noe problem hvis man bestiller et reservebatteri på eBay for en hundrelapp inkludert frakt til Norge.

 

Husk også at systemkamera ikke bare omhandler kameraet. Man kjøper fort flere og dyrere objektiver, store blitser, stativer, kameravesker, filtre osv. Har man ikke råd til dette kan man se på kameraene for seg selv.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

[*]Vil du bruke flere objektiver eller kun 1.

[*]Har du intensjon om og lære deg bruken av et kamera eller bruker du kun autofunksjonene.

[*]Skal du bruke kameraet hovedsakelig til ferie, fest, sammenkomster, etc.

[*]Skal du bruke kameraet til hobbyfotografering dvs. ta bilder av ymse motiver, gjerne kreativt.

[*]Hvilken type motiver liker du natur, landskap, dyr, portretter, etc.

[*]Hvor mye penger har du tenk og bruke i utgangspunktet, og hva ønsker du da av systemet.

[*]Er du villig til å ta med deg ei veske men fotoutstyr, eller vil du ha et mer lommevennlig kamera.

Har en godt over normalen interesse for å ta bilder for bildets skyld. Ønsker meg ikke noe lommekamera, for jeg har et som tåler "alt" som blir med meg over alt

Blir nok naturbilder, feriebilder og dagligdagsbilder.

Fote er en hobby jeg ikke helt har fått levd ut, derfor ønsker jeg å lære,eksperimentere og forsøke meg på nye ting med ulike objektiv.

 

Nå er det verdien av nx jeg har å gå på, men kan spytte i litt ekstra.

 

Ang. Veske, har jeg vært innstilt på at jeg må ha en veske til kamera uansett, om den er mindre til et nx kamera, spiller mindre rolle.

Lenke til kommentar

Kan absolutt anbefala Samsung 30mm, god og skarp, grei som allround, litt verre i trange bygater. Fekk den svært billeg med NX10. Kjenner ikkje andre modellar, men NX10 var lett å bruka frå første dag. Fine fargar og god i dagslys men ikkje det store i svakt lys! Vurder kanskje NX200 også, får mykje bra omtale, kanskje billeg nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...