Gå til innhold

Olympus 12-60 - Er dette feil eller skal det være slik?


Anbefalte innlegg

Kjøpte et brukt Olympus 12-60mm i dag, av en veldig grei kar men jeg har et par spørsmål om det.

 

Det er brukt og jeg syntes det virker dårlig. Men jeg vet ikke hvordan dette objektivet skal være/føles.

 

Det er veldig slarkete i zoomrøret, og når man zoomer må man skru litt hardt på ringen, det er nokså mye motstand og så lager det litt lyd av friksjon når man gjør dette. Kan ikke forklare dette uten at det ville blitt misforstått og at folk tror det er falleferdig. Det høres ut som forsiktig skraping, men ikke ha det i tankene, for det må prøves før dere skjønner hva jeg mener, det er ikke direkte skrapelyder men klarer ikke å forklare det.

 

Fokusringen føles heller ikke smooth og god, men heller litt gammel og lager litt lyd av friksjon.

 

 

Jeg har et Panasonic G3 med Panasonic 14-42mm og Olympus 45mm og syntes at kvaliteten på disse virker bedre. 14-42 er altfor lett til å virke bra, men zoomringen og fokusringen er smooth, og fokusringen på Olympus 45 er supersmooth.

 

12-60mm i forhold er helt motsatt og slarker faktisk mer i zoomrøret enn plasttrompeten 14-42mm.

 

Skal det være slik? Har ikke rukket å ta bilder med det enda, men ville høre før jeg fullfører handelen og betaler hele summen. Hvis det ikke skal være slik hever jeg heller kjøpet :)

Endret av Kamera'ten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men til en annen ting, er det noen vet om jeg kan kjøpe en adapter fra ft til mft? Skal bare ha en passiv en :)

Tenker da på butikk i Norge :)

 

Eller om noen i nærheten av Kristiansand/Vennesla har som hadde vært interessert i en liten prat og fotovandring? Skulle fått testet objektivet mens jeg venter på Panasonic adapteren og bare sjekket at det funker bra :)

Lenke til kommentar

Dersom det er 4/3 objektivet 12-60 (2,8-4) er dette et av de suverent beste objektiver jeg har hatt. Jeg gikk bort fra Olympus over til Pentax for noen år siden og solgte også all Olympus optikk... Men jeg er på vei inn i m4/3 systemet med et par litt "eldre" Panasonic-hus og litt glass. Derfor angrer jeg veldig for at jeg i sin tid lot 12-60 objektivet gå. Objektivet har suveren byggekvalitet og føltes meget stødig. Svært smooth og meget behagelig både ved zooming og fokusering. Og definitivt ikke vedheftet ulyder... Eksemplaret du har kjøpt kan umulig være helt på topp etter hva du beskriver.Og med mindre du har fått det veldig billig, ville jeg ha omgjort handelen. Men som sagt; optisk i ultraklasse!

 

Billig mekanisk adapter finns kanskje på en av de norske smånettbutikker som ofte averterer på foto.no. Jeg bestillte mine på ebay, veldig billig (under 50-lappen) men det tok vel 10-14 dager til disse lå i postkassen. Jeg har en haug av gamle primes med ulike fatninger. Skal du ha adapteret helst NUH, tror jeg du sliter litt.

 

Jeg ville ha slått til med en original adapter med 12-60 zoomen hvis du beholder den. Den ska visstnok gi brukbar autofokus, og det er (for tredje gang) et objektive i spizenklasse!

 

Og til slutt; dette objektivet skal ikke slarke det aller minste!

Lenke til kommentar

Vel, da tror jeg heller du har vært heldig med ditt objektiv og fått et eksemplarisk eksemplar av Olympus 12-60mm.

 

Det er veldig vanlig at disse slarker litt i objektivtønna og også har litt motstand på zoom pga værtettingen mtp vekten, pakninger, store og tunge glass osv.

 

Det som også er veldig vanlig er at til tross for slarkete objektivtønne/zoomrør blir bildekvaliteten helt superb. Dette har liten/ingen innvirkning på sluttresultatet, men test objektivet skikkelig før du bestemmer deg for å beholde det :)

 

EDIT: For å underbygge mine argumenter kan du jo selv prøve å søke på "Olympus 12-60 wobble" så finner du fort ut at dette er helt vanlig på dette objektivet.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Sitter med et meget velholdt ZD12-60 i handa og kan bekrefte at det slarker en del når det er helt ute på 60.

Det vil også være en liten skrape/suse lyd når du zoomer av grunner som IceBlitz skriver. Ulyder skal det derimot

ikke være og lyden fra fokusringen er omtrent lik som fra zoomringen, om enn noe svakere.

 

Ikke desto mindre er det et meget godt objektiv som sitter på min E5 mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...