Gå til innhold

"Nybegynner" trenger hjelp/tips til enkelt oppsett.


Anbefalte innlegg

Hei. Fikk tak i et pioneer hjemmekinoanlegg rett før helgen og trenger hjelp/tips til oppkoblingen. Er helt "fersk" på sånne ting, og kunne noen av dere ha laget en enkel "steg for steg" guide til meg som jeg kan bruke når jeg kommer hjem fra jobb i morgen? (altså hvor alle kablene skal sitte! :p) kan null og nada om sånn.

 

Har en bluerayspiller, ps3 og selfølgelig parabol koblet til hjemmekinoanlegget.

 

Finner sikkert ut en del når jeg først kommer i gang, men i latskapensnavn tar jeg gjerne i mot en guide på forhånd!

 

:)

edit. har dessverre ingen manual heller:P

Endret av soaugh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta bilde av bakpanelet på Pioneeren og legg ut her, så hjelper det en del.

 

eller skriv inn hele navnet, både på pioneeren, TVen, parabol dekoderen, blu-ray spilleren osv så er det lettere å si hva som bør kobles hvor.

 

Ellers er det umulig å kunne hjelpe da Pioneer har en enorm mengde forsterkere/anlegg osv, med like mange forskjellige koblingsmetoder.

Lenke til kommentar

Pioneer DVD/CD Reciever -> XV DV240

Sony Bluray player. BDP-S470

LG TV 42LD550

Canal digital standard dekoder :p

 

Håper dette var all informasjonen du trenger. Kom gjerne med et billig og godt forslag alternativ til Pioneeren. Bytter den kanskje hvis den ikke er noe særlig. ;)

Lenke til kommentar

Kan på det sterkeste anbefale deg å oppgradere. Pioneers vsx-922 er billig, og meget meget bra.

Du kan bruke høyttalerene som følger med, utenom suben. Det eneste du trenger å gjøre er å klippe av den pluggen som skal inn i forsterkeren, og koble den til den nye. Bare husk å få + og - riktig.

 

Med den forsterkeren får du alt du vil trenge, fra HD lyd, enkel betjening og nettverksavspilling av musikk, enten fra PC eller direkte fra ett Apple produkt. Samt andre muligheter også.

 

 

Men til det du allerede har. Koble alle kildene du har direkte til TVen. Kikk så bakpå TVen og se om det er en hvit og rød rundt kontakt som det står "Line Out" eller noe lignende, muligens en runding med pil ut av den.

 

Da må du ha en RCA kabel som finnes billig hvis du ikke har, og kobler den til det samme bakpå forsterkeren. Der det står Line In. Finnes bare så vidt jeg så.

 

Mange TVer har kun optisk ut, da får du ikke koblet dette sammen. Forsterkeren har for få, og feil innganger for moderne utstyr. Det finnes omformere, men da er det bedre å oppgradere for litt mer penger.

 

Høyttallerene har spesialplugg som skal være farge kodet, det pleier å være det på slike systemer. Det bør stå bakpå dem om de er "Left", "Right", "Center" osv. Plasser dem tilsvarende.

 

Så til det litt vanskligere, de bør stilles inn på avstand og volum, hvis denne har muligheten. En moderne forsterker gjør dette automatisk med en mikrofon som følger med.

 

Hvis du søker på navnet på forsterkeren så fant jeg kjapt manuelene for den, bruker på engelsk, og innstallasjon på tysk. Men ikke på Pioneer sine sider. Vedlagt er bruker manualen, som ikke viser noe særlig av koblinger, men mer bruker siden av den,

DCS-240-EN.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale sub ja, spesielt hvis man liker å se film.

 

Vil på det minste anbefale en XTZ sub, holder i lange baner med 10".

Surround.no fører XTZ. Det er ett svensk merke som har kvalitet til en billig pris.

De har også Pioneeren i sortimentet. Bor man i nærheten av Oslo så kan man hente hos dem også,

så slipper man porto.

 

Jeg vil anbefale denne: http://surround.no/Produkter/Subwoofere/XTZ/10-/XTZ-99-W1016-Matt-Black-Mest-bang-for-the-buck--100090-p0000000095.aspx

Hvis man ikke kan strekke seg så langt, så ta denne: http://surround.no/Produkter/Subwoofere/XTZ/8-/XTZ-99-W816-Black-Pianolakk--100112-p0000000117.aspx

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...