Gå til innhold

sommerjakke/blazer til høst/vår ?


Anbefalte innlegg

Blir tvunger til å kjøpe meg en gave for jula 2012, så da tenkte jeg en tynn jakke til høsten/våren kunne vært noe.

 

Hva synes man om folk som går rundt i noe som det her http://www.bensherman.com/clothing/blazers/plectrum-single-breasted-wool-blazer.html ?

 

Og om det ikke falt helt i smak, hva synes dere er pent på en slank, 182 cm høy kropp?

Prisanntydning: 800-1300

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en jakke i donegal tweed, ment for kaldere årstider. Stoffet er en blanding av ull, polyester og litt silke, skeptisk til kvaliteten. Gå for rein ull eller bomull, og styr unna alt syntetisk.

 

Jakken bryter med noen konvensjoner, den er for kort, og sømmene på slagene og lommeklaffene er ikke sånn det vanligvis gjøres. Brystlommen er heller ikke 'riktig'.

 

En slank mann kan gå med hvilken jakke han vil, dobbel eller enkeltspent, men mange synes enkeltspent er greit å starte med.

 

I januar bir det salg og da kan du gjøre et kupp. Du bør finne noe fint til det prisen du antyder der.

Lenke til kommentar

Jeg kan naturligvis legge inn noen kroner selv dersom det kreves for et pent plagg.

Jakka må dog komme under juletreet (altså kan jeg ikke vente på salg).

 

Hadde satt veldig pris på noen forslag siden du sier sømmer er feil osv (og jeg aner ikke hva jeg skal se etter)

Lenke til kommentar

Ok. Halvvoksen, altså. :-)

 

Det er flere tråder her inne om stil og passform, du kan kikke i dem etter råd og tips.

Nå vet jeg ikke hvor du bor og utvalget av butikker der, men finn en butikk som ikke er av de hippeste, der er utvalget ofte dårligst og kunnskapen lavest. Bruk tid på å leite etter noe du liker.

En jakke for varmere årstider vil naturligvis være tynnere og lettere. Den kan ha påsydde eller innvendige lommer.

Den skal rekke ned til litt forbi der fingrene dine begynner når hendene henger rett ned. Det skal være plass til ca en neve mellom jakken og magen når den er kneppet. Skuldrene skal passe til dine, og kragen skal ikke være for vid eller for trang. Den skal føles behagelig å ha på.

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode råd, skal ta med meg dem når jeg prøver i butikken.

Jeg pendler mellom norge og england(london) annenhver uke, så der har du butikkene mine.

 

Et av 'probleme' jeg ser er at jeg tenkte jakken skulle ha et stoff som var litt 'røffere'. Her er en 100% bomull som jeg synes var meget pen, men den blir nesten litt for pen til å være en jakke jeg kan bruke til daglig?

 

Er det bare i hodet mitt? Kan jeg gå med den der hver dag?

 

edit: greit å få med linken også http://www.asos.com/Diesel/Diesel-Jilizia-Cotton-Twill-Blazer/Prod/pgeproduct.aspx?iid=2237188&cid=14254&sh=0&pge=17&pgesize=200&sort=-1&clr=Black&MID=35718&affid=2134&WT.tsrc=Affiliate&siteID=0RpXOIXA500-XxOq73aud9ggqWgjvJifJQ

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Det som faller ned i hodet mitt, er at en som pendler mellom Norge og England jevnlig gjerne bruker jakken hovedsaklig til varme. På flyplasser, på vei inn i en bil o.l. Jeg syntes i alle fall at det er slitsomt å reise i blazer. Den krøller seg, er ikke spesielt komfortabel når man sitter, og på grunn av strukturen funker den dårlig som "pledd".

 

Ville heller sett etter noe mer ustruktuert i din prisklasse, Park eller stalljakke er eksempler.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd, skal ta med meg dem når jeg prøver i butikken.

Jeg pendler mellom norge og england(london) annenhver uke, så der har du butikkene mine.

 

Et av 'probleme' jeg ser er at jeg tenkte jakken skulle ha et stoff som var litt 'røffere'. Her er en 100% bomull som jeg synes var meget pen, men den blir nesten litt for pen til å være en jakke jeg kan bruke til daglig?

 

Er det bare i hodet mitt? Kan jeg gå med den der hver dag?

 

edit: greit å få med linken også http://www.asos.com/...ud9ggqWgjvJifJQ

 

Du kan gå med hva du vil.

Men jeg synes ikke det var en pen jakke. Den bryter med vanlige prinsipper for hvordan en jakke skal se ut, den er for kort og for trang. Merkelig overskuldrene for de ermene er for store til den lille bolen. Da ser den merkelig ubalansert ut.

 

Denne fra Charles Tyrwhitt er klassisk i bomull, og fås også i navy. Sprenger gjerne budsjettet ditt.

post-181154-0-85061400-1355060014.jpg

Lenke til kommentar

Du kan gå med hva du vil.

Men jeg synes ikke det var en pen jakke. Den bryter med vanlige prinsipper for hvordan en jakke skal se ut, den er for kort og for trang. Merkelig overskuldrene for de ermene er for store til den lille bolen. Da ser den merkelig ubalansert ut.

 

Denne fra Charles Tyrwhitt er klassisk i bomull, og fås også i navy. Sprenger gjerne budsjettet ditt.

Får ikke tak i et litt større bilde da?
Lenke til kommentar

En blazer er ikke en ytterjakke, og fungerer følgelig ikke som en heller.

 

Selvfølgelig. Leste trådtittel, sommerjakke/blazer. I tilegg til førstepost, hvor TS skriver "da tenkte jeg en tynn jakke til høsten/våren kunne vært noe."

 

Jeg antok, muligens feilaktig at han da var interessert i en sommerjakke, eller en blazer.

 

@Djfreedo: Det er kanskje denne: http://www.ctshirts.co.uk/men's-outerwear/men's-blazers-and-jackets/Sand-cotton-drill-classic-fit-jacket?q=gbpdefault||JK062STN|||||||||||||

Endret av OJ Doe
Lenke til kommentar

Nja.. Det er like feilaktig å kalle det en fritidsjakke, da "jakke" gjerne forbindes med ytterplagg. Det eksisterer vel egentlig ikke noe godt ord på norsk for den typen jakker... Selv har jeg også gått mer over til å bruke "jakke", men det skurrer litt...

 

Angående jakken syns jeg ikke den var noe særlig. Den hadde vært penere med f.eks. påsydde lommer og et litt mer avslappet snitt til det bruket jeg oppfatter det som at trådstarter skal ha den til.

Lenke til kommentar

Nja.. Det er like feilaktig å kalle det en fritidsjakke, da "jakke" gjerne forbindes med ytterplagg. Det eksisterer vel egentlig ikke noe godt ord på norsk for den typen jakker... Selv har jeg også gått mer over til å bruke "jakke", men det skurrer litt...

 

Angående jakken syns jeg ikke den var noe særlig. Den hadde vært penere med f.eks. påsydde lommer og et litt mer avslappet snitt til det bruket jeg oppfatter det som at trådstarter skal ha den til.

 

Jeg prøvde en stund å si 'trøye' men det funka aldri. På engelsk heter det 'coat', som vi jo tenker er ytterjakke/frakk.

 

'Jacket' brukes ikke blant skreddere, unntatt som det som bakte poteter kommer i. Selv har jeg sett 'odd jacket', så det blir vel forstått om du sier jacket og.

 

'Blazer' er en spesiell type jakke, men på norsk så kalles alle fritidsjakker for blazere. Det er tull i grunn.

Lenke til kommentar

Jakke er ikke feil hvertfall, ut fra definisjonen av ordet. Problemet er vel heller at norsk på en del felt er et ganske fattig språk. En trøye er jo en genser.

Blazer er på engelsk en spesiell type jakke, på norsk sier ordlisten blant annet "lett (blå) jakke til sommerbruk". Men så sier den også at "eng. blazer, av blaze 'flamme, gløde',", som ikke stemmer skal man tro historien om at det var kapteinen på skipet Blazer som fikk sydd nye jakker til mannskapet, eller hvordan historien er.

 

Man må vel bare konkludere med at norsk terminologi på klær ikke er den aller mest detaljert beskrivende.

 

Men over til hva trådstarter bør kjøpe: det høres ut som han vil ha en blazer/odd jacket/jakke i tweed, men en quiltjakke eller lignende høres for meg ut som det lureste kjøpet til bruken. Ganske pent og litt varmere enn en blazer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...