Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kvalm hele tiden. Psykisk?


djanrune

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kan begynnde med det at jeg føler meg kvalm hele tiden så og sei. Visse dager jeg ikke er det, og det er hærligt!

Jeg tror det kan være psykisk, men er usikker, så vil gjerne vite om noen flere har erfaringer med det?

 

kan starte med at når jeg gikk på ungdomskolen, tilbake i 2005 så begynnte det med at jeg fikk panikkanfall, og 2-3 år senere fikk jeg påvist generalisert angstlidelse også.

Og spessielt den tiden det herjet på sitt verste, så gikk jeg ofte kvalm hele dagene og fikk ikke til og spise skikkeli og gikk ned flere kilo. Den perioden varte over flere mnder.

Lærte etterhvert og leve litt med det og ting vart bedre. Da gikk det over til det at jeg får det meste vart kvalm kun når jeg fikk anfall.

Men tilbake til 2010, så var det ofte slik at jeg kunne ligge kvalm hele dagene, noe som var veldig slitsomt. Jeg rett og slett tenkte at jeg kom til og bli kvalm, og vips så var jeg skikkelig kvalm.

Har også angst får og kaste opp(har faktisk et navn men husker ikke hva det heter) og det gjør det ekstra slitsomt.

Men etter jeg fikk førerkort i mars 2011, så gikk det fint, glemte bort det meste som hette angst, så gikk egentlig ganske greit, hadde noen få kvalmebyger selfølgelig, men aldri på lik linje som nå.

Men nå den siste tiden spessielt dei siste mndene har jeg vært plaget av kvalme igjen. Holder meg stort sett innendørs, og er slitsomt og gå på jobb når det er slik.

Av og til så hjelper det litt og spise en liten stund men så kommer det tilbake igjen. Av og til gjør det vondt verre, av og til får jeg skikkelig angstanfall etter jeg har spist og gjør saken enda verre.

Og det gjør meg rett og slett redd får og spise også, selv om jeg selfølgelig må gjøre det.

Er begynnt og bli slitsomt dette. Noen som har erfaringer, eventuelt tips? Flere som tror dette kan ha psykisk påvirkning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt ikke. Alt henger i sammen - om en sliter psykisk er det noe fysisk galt, og det kan også være omvendt.

 

Du må rydde opp i dietten og tilføre kroppen ALT den trenger av næring.

 

Kutt ut gluten, alkohol, oljer. Spis mye smør, egg, lettstekt/kokt kjøtt, GRØNNSAKER. Om du sliter psykisk så kutt ut ALL sukker. Alt godt i frukt får du gjennom grønnsaker minus sukkerinnholdet. Ta komplemmentert med tilskudd for å sikre at du til enhver tid inntar alle essensielle mineral og sporstoff, vitaminer, fettsyrer og aminosyrer.

 

PS! Om du synes det er vanskelig å holde seg vekke fra snop og chips (sukker og oljer), så begynn med et komplementært mineraltilskudd. Det er det bøndene gjør for at hestene ikke skal spise opp fjøset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Alt henger i sammen - om en sliter psykisk er det noe fysisk galt, og det kan også være omvendt.

 

Du må rydde opp i dietten og tilføre kroppen ALT den trenger av næring.

 

Kutt ut gluten, alkohol, oljer. Spis mye smør, egg, lettstekt/kokt kjøtt, GRØNNSAKER. Om du sliter psykisk så kutt ut ALL sukker. Alt godt i frukt får du gjennom grønnsaker minus sukkerinnholdet. Ta komplemmentert med tilskudd for å sikre at du til enhver tid inntar alle essensielle mineral og sporstoff, vitaminer, fettsyrer og aminosyrer.

 

PS! Om du synes det er vanskelig å holde seg vekke fra snop og chips (sukker og oljer), så begynn med et komplementært mineraltilskudd. Det er det bøndene gjør for at hestene ikke skal spise opp fjøset.

 

Det du sier om ernæring i fjøset er egentlig ganske interessant.

Veterinærer og leger har mange fellesfag i utdannelsesforløpet, men merkelig nok lærer veterinærene vesentlig mer om eræring enn legene gjør. Mange av de tilskuddene som regelmessig gis dyr er regulert som medisin for mennesker for å beskytte farmasøytisk industri sine interesser. Ernæringsprodukter produsert for dyr er mye mer vitenskapelig behovsbasert enn det som er menneskeføde.

 

Sukker / hvetemel, melkeprodukter og generelt betennelser kan påvirke psyken mye, og det er viktig som du sier å kutte det. F.eks vil stoffer som blir produsert av immunsystemet i kroppen (cytokiner) under betennelser interferere indirekte med måten hjernen fungerer på.

Lenke til kommentar

Virker som det er en del psykiske komponenter i dette, og det virker også som at du har mye større kontroll over dette enn du selv tror, og at du kan fokusere på andre ting for å distansere deg fra dette for å nedregulere symptomene. Får du oppfølging av psykolog ?

Spesielt det å ufarliggjøre det du skremmes av er viktig, sånn at du har et mer realistisk virkelighetsbilde.

Det finnes en god del effektive psykologiske teknikker for dette.

 

Prøv også å unngå stimulanter som koffein.

Lenke til kommentar

Virker som det er en del psykiske komponenter i dette, og det virker også som at du har mye større kontroll over dette enn du selv tror, og at du kan fokusere på andre ting for å distansere deg fra dette for å nedregulere symptomene. Får du oppfølging av psykolog ?

Spesielt det å ufarliggjøre det du skremmes av er viktig, sånn at du har et mer realistisk virkelighetsbilde.

Det finnes en god del effektive psykologiske teknikker for dette.

 

Prøv også å unngå stimulanter som koffein.

 

Hmm, det virker som om du har ganske bra kontroll, så da skal ikke jeg forstyrre.

Lenke til kommentar

Hmm, det virker som om du har ganske bra kontroll, så da skal ikke jeg forstyrre.

Virker som det er en del psykiske komponenter i dette, og det virker også som at du har mye større kontroll over dette enn du selv tror, og at du kan fokusere på andre ting for å distansere deg fra dette for å nedregulere symptomene. Får du oppfølging av psykolog ?

Spesielt det å ufarliggjøre det du skremmes av er viktig, sånn at du har et mer realistisk virkelighetsbilde.

Det finnes en god del effektive psykologiske teknikker for dette.

 

Prøv også å unngå stimulanter som koffein.

 

DVS at jeg er enig med vidor sier.

Lenke til kommentar

Tusen takk får gode svar begge dere to. Og det første svare, jeg tror kansje jeg bør legge om livstilen min litt også hehe.

Er ikke kvalm i dette skrivende øyelikke her, men den kommer og går.

Og ja har oppfølging av psykolog, men har ikke tatt opp dette med kvalmen så mye. Kansje det er noe jeg bør gjøre??

Lenke til kommentar

Jeg støtter alle rådene her. Som jeg har vært inne på før, angst er psykisk. Glem piller mot angst. Psykoanalyse og hypnose er det jeg tror på vs. angst. Finn årsaken. En fortrengt opplevelse kan være årsak. Analyse kreves. Jeg vil ikke utelukke en mer konstant underliggende årsak heller, som fraværende kompetanse i noen sosiale sammenhenger, at du ikke føler deg trygg. Det kan være reelt nok. Underbevisstheten signaliserer noe du ikke er bevisst på enda?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Ta det absolutt opp med psykologen din. Dette høres fort ut som om det er en sammenheng. Kroppen er litt rar sånn. Plutselig er du inne i en ond sirkel hvor du er redd for å være kvalm og ha et ubehag og da blir mer oppmerksom over det. Samtidig vil du kanskje merke at symptomene vokser tilsvarende. Du må bryte syklusen ved å akseptere det og ufarliggjøre det. Det kan også være greit å ta kontakt med en lege for å utelukke andre ting. Ikke at jeg tror det er noe galt med deg; Men det er bedre å dra til legen en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...