Gå til innhold

Fra ett ingeniørstudie til et annet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har prøvd å søke litt, men ikke funnet et tilfredsstillende svar...

 

Med bakgrunn fra tømreryrket har jeg lyst til å utdanne meg til byggingeniør. Går nå påbygging, og skal søke meg inn på ingeniør høsten 2013. I og med at jeg mangler nok kompetanse i matte og fysikk, må jeg velge TRES-ordningen.

Har ikke lyst å bruke 1 år på å gå forkurs.

 

Bor i Tromsø, og har lite lyst å flytte for å gå sommerkurset. Tenkte derfor å søke meg inn på 3-semesterordningen i Tromsø, retning sikkerhetsingeniør f.eks, for så å søke meg inn på en annen skole som tilbyr byggingeniør, etter å ha fullført både sommerkurset og 1 året i Tromsø.

 

Er dette mulig? Altså, kan man begynne rett på 2. året byggingeniør, hvis man har gått 1. året sikkerhetsingeniør, nautikkingeniør etc?

 

Takker for svar! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det er jeg usikker på. Men et annet alternativ kan være å gå på fagskolen, så videre til bygg-ingeniør? Da får du 4 semestre (2 år) på et universitet/høyskole istedenfor 3.

 

Fagskolen har jeg også tenkt på, men er utelukket da jeg ikke har fagbrev. :hm:

Har skolen, og har jobbet innad bransjen, men ikke som lærling. Fagskolen krever vel både fagbrev og noen års erfaring tror jeg.

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke automatisk hoppe fra et ingeniørstudie over til et annet og da slippe det første året. Det kan i noen tilfeller gå, men svært sjeldent. Dette er fordi forskjellige ingeniørstudier har ofte forskjellig oppbygning. De emnene som er like eller ligner hverandre veldig kan du søke om å slippe å ta på nytt. F.eks: Hvis første året du går har et mattefag som er veldig likt et mattefag på det andre studiet, så kan du få søke om "fritak" fra det andre.

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke automatisk hoppe fra et ingeniørstudie over til et annet og da slippe det første året. Det kan i noen tilfeller gå, men svært sjeldent. Dette er fordi forskjellige ingeniørstudier har ofte forskjellig oppbygning. De emnene som er like eller ligner hverandre veldig kan du søke om å slippe å ta på nytt. F.eks: Hvis første året du går har et mattefag som er veldig likt et mattefag på det andre studiet, så kan du få søke om "fritak" fra det andre.

 

Ok, tusen takk! Ser ut som jeg må revurdere noen planer da. :hmm:

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe direkte fasitsvar på det, du må isåfall sjekke hvilke fag du vil ta på skolen du starter på nå, som også er første året på skolen du har tenkt å gå byggingeniør på. Har selv en bachelor som byggingeniør fra HiG og ut ifra hukommelsen nå hadde vi 4 av 7 fag som var sikta direkte mot bygg som jeg tviler på du finner på noen særlige andre linjer. Men er også usikker på hvordan det blir med matten siden du må søke deg inn på den nye skolen via samordna opptak, eventuelt finne en annen skole som også har TRES.

Når det er sagt vil jeg nok anbefale deg forkurs og så ta vanlig ingeniør studie, MANGE av de som gikk TRES hos oss hoppa av da de ikke klarte opplegget som er veldig tett og tøft for TRES.

Lenke til kommentar

Fagskolen har jeg også tenkt på, men er utelukket da jeg ikke har fagbrev. :hm:

Har skolen, og har jobbet innad bransjen, men ikke som lærling. Fagskolen krever vel både fagbrev og noen års erfaring tror jeg.

Ring og hør med den Fagskolen som evt er aktuell.

Er en i klassen min med 1 års erfaring, uten relevant fagbrev. Så det kan være at det er en mulighet for deg også.

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre er å se på emnene du skal ha det første året på de ulike skolene. Dette finner du på skolens fagsider, ofte kalt "emneoversikt".

 

Det letteste hadde helt klart vært å starte på skole nr 2 med en gang :p

 

Jeg er forøvrig enig med Sveern angående forkurs vs TRES. Det er mange med TRES som sliter. Og de som tok forkurs ser ut til å sette pris på det de lærte der. Selv hadde jeg studiekompetansen jeg trengte så jeg snakker ikke av egenerfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...