Gå til innhold

[Løst] Er det trygt å bruke bærbar PC i dette tilfellet ?


Anbefalte innlegg

Litt pussig spørsmål kanskje men :

 

Har en værstajon som skal på nett ( koples opp mot ftp server for å overføre data med jevne mellomrom - typisk hver time )

Dette er på hytta hvor jeg kun har mobilt bredbånd.

Til dette trenger jeg da en PC som kan stå og logge data fra værstasjon - og overføre dette.

Spørsmålet er om jeg kan våge å la en bærbar stå der - påslått - tilkoplet 220V -når jeg drar fra hytta.

Har en ide om at bærbar PC er større risiko for brann enn stasjonær?

Noen som har et råd å komme med ?

Har f.eks en HP Pavillion dv7 som jeg lurer på å prøve med.

Er det noen sjanse for at den tar fyr av å stå på i ukesvis ?

Endret av Kvisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Litt pussig spørsmål kanskje men :

 

Har en værstajon som skal på nett ( koples opp mot ftp server for å overføre data med jevne mellomrom - typisk hver time )

Dette er på hytta hvor jeg kun har mobilt bredbånd.

Til dette trenger jeg da en PC som kan stå og logge data fra værstasjon - og overføre dette.

Spørsmålet er om jeg kan våge å la en bærbar stå der - påslått - tilkoplet 220V -når jeg drar fra hytta.

Har en ide om at bærbar PC er større risiko for brann enn stasjonær?

Noen som har et råd å komme med ?

Har f.eks en HP Pavillion dv7 som jeg lurer på å prøve med.

Er det noen sjanse for at den tar fyr av å stå på i ukesvis ?

 

i utgangspunktet skal det ikke skje. Hele maskinen skrur ned ytelse for å hindre høy temperatur hvis den blir varm.

 

Blir den så varm at det kan bli farlig vil pcn skru seg av.

 

Jeg tror du trygt kan la en bærbar være på oppe på hytten uten noen problemer.

 

Hvis du vil være 100% sikker på ingen brannfare tar du og bygger din egen pc med passiv kjøling. På den måten er det ingen vifter som kan bli ødelagt.

 

Tror ikke du skal være redd for brannfare.

Lenke til kommentar

Jeg tror du trygt kan la en bærbar være på oppe på hytten uten noen problemer.

 

 

Tror ikke du skal være redd for brannfare.

 

Takk for betryggende og raskt svar,

DA kan jeg kanskje kjøpe en rimelig bærbar til dette formålet - trenger jo nesten ikke maskinkraft eller minne til dette bruket.

Ser de har en rimelig på Lefdal

http://www.lefdal.co...-15-6-barbar-pc

 

Er det noen merker som er mer plaget med varme en andre ?

Endret av Kvisten
Lenke til kommentar

Hvis du vil være 100% sikker på ingen brannfare tar du og bygger din egen pc med passiv kjøling. På den måten er det ingen vifter som kan bli ødelagt.

 

Ikke for å kverrulere, men hvordan kan dette beskytte han 100% mot brannfare? Brann kan oppstå på flere måter og de fleste maskiner skrur seg av om de blir for varme uansett. Jeg er mer skeptisk til kortslutning, lynnedslag, defekter i strømnettet eller pcen.

 

Når det gjelder stasjonær vs laptop så inneholder en laptop et batteri. Av og til sprenger batterier eller tar fyr, ofte i sammenheng med overspenn eller høy varmeutvikling. Så tja... det er kanskje mer brannvarlig, men dette forekommer svært sjeldent.

 

Ellers kan det stilles spørsmål om strømforsyningen i en liten laptop vs en kvalitets strømforsyning man kan bygge i en stasjonær. Men så kommer budsjett inn i bildet!

 

Alt i alt hadde jeg ikke vært så redd for brann med dagens teknologi, men ønsker du ikke å ta sjangsen er det beste du kan gjøre å koble fra alle unødvendige apparater fra strømnettet.

Lenke til kommentar

Takk for betryggende og raskt svar,

DA kan jeg kanskje kjøpe en rimelig bærbar til dette formålet - trenger jo nesten ikke maskinkraft eller minne til dette bruket.

Ser de har en rimelig på Lefdal

http://www.lefdal.co...-15-6-barbar-pc

 

Er det noen merker som er mer plaget med varme en andre ?

Et MYE billigere alternativ er jo å bare kjøpe en Raspberry Pi da.

400 kr:

http://www.netshop.n...0000200312.aspx

Pluss et SD kort til et par hundre og et kabinett til en hundrelapp. Og med denne trenger du nok ikke å bekymre deg noe for brann da den kun bruker 5 VDC 0,7 A fra en vanlig USB lader/stømforsyning og ikke har noe batteri.

 

PS: disse er ekstremt populære og blir solgt ut så fort leverandørene får dem innenfor døra (og produsenten klarer ikke å spytte ut mange nok til å tilfredsstille behovet i markedet). Så det er greit å bestille selv om de ikke har inne på lageret for øyeblikket.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ikke for å kverrulere, men hvordan kan dette beskytte han 100% mot brannfare? Brann kan oppstå på flere

Alt i alt hadde jeg ikke vært så redd for brann med dagens teknologi, men ønsker du ikke å ta sjangsen er det beste du kan gjøre å koble fra alle unødvendige apparater fra strømnettet.

 

Sant nok .

Men er vel batteriet som er støste risken kanskje,.

Derfor jeg tenker å kjøpe en ny til formålet - størst sannsynlighet for at den lever noen år.

Men er jo dette med at en PC beregnet på batteridrift står tilkoplet 220V hele tiden.

Men vil jo tro at det burde være trygt - men er vel egentlig ikke beregnet for det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...