Gå til innhold

Klargjøring til opptak


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal nå på opptak til befalskole, vet ikke nøyaktig dato, men må nå trene uansett.

 

Jeg er 21, er 175 og veier 78kg ca.

Har drevet en del med styrketrening før, men vil ikke se på meg selv som erfaren på noe måte.

 

Jeg har sett på anbefalte treningsprogram til opptak fra forsvarets sider, men syns de er så fryktelig kjedelige, så vil spør dere om dere har noen litt mer spennede muligheter.

 

Push og situps klarer jeg greit.

Problemet mitt er pullups og løpinga.

Løping er jo bare en måte å deale med, løpe mer, så mye vet jeg jo selv. Men kanskje dere har noen litt artige måter å øke litt fort på?

Tar 3000m på ca 16.30 nå. Vil hvertfall ned på 13.00.

Pullups klarer jeg akkurat 2, og sliter veldig med å øke på de.

 

Har div proteinshaker osv men vil ikke bruke de unødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Befalsskoleopptaket er ganske lett hvis du øver i et par måneder på forhånd på de øvelsene som skal gjøres. Tjenestegjorde selv i 4 år, hvis du lurer på hvor god kilden er, hehe.

 

Jeg starta på 17:00 ish på 3000m da jeg starta førstegangstjeneste. Hadde ikke kondis verd 5 øre. Tok meg 3 mnd å komme ned på 14:30 som var "normen" for godkjenning.

 

På løpinga så kan jeg anbefale programmet som troppsjefen min ga meg. Annenhver dag ut og løpe 3000m. Varm opp med 5-6 minutter rolig jogging, slapp av med gåing til du ikke er så andpusten lengre, og sett i gang 3000m. Så rolig som du føler er komfortabelt, og ta tida. Målet er å jogge hele veien uten å måtte bremse og gå, så hold deg på roooolig jogging. Neste gang, prøv litt mer tempo. Rinse and repeat.

 

Pullups er kanskje den tyngste øvelsen, men de har vel gått over til at alle skal ta kjerring-pullups sist jeg sjekka. Men å komme seg på et bra nivå der er ganske lett. Hvis du ikke klarer å ta vanlige (øv på vanlige, skikkelige. Det har du mye bedre nytte av) så finn anlegg slik at du kan ha hæla i bakken, lene deg bakover. Jo lengre ned du heller, jo tyngre er det. Når du får til flere sett på 10, så er det på tide å rykke opp til skikkelige pullups, med hele kroppen.

 

Da er du klar for det meste. Pushups og situps antar jeg du har greie rutiner på, siden du nevner at du klarer det greit, men spør hvis du lurer.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...