Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Termofysikk! hjelp med forklaring..


Anbefalte innlegg

Hei! Har snart prøve og jeg har noen spørsmål som jeg virkelig trenger svar på..

 

1 - Hvorfor øker temperaturen når vi presser en gass sammen?

 

2 - Luften som strømmer ut av den åpne ventilen på en sykkelslange, kjennes kald ut. Hva er grunnen?

 

3- Ved nattefrost kan fruktdyrkere verne avling mot frostskader ved å sprøyte vann på frukttrærne.. Hvordan kan jeg forklare det?

 

4 - Med en våt finger kan du kjapt ta på et varmt strykejern uten å brenne deg, hvorfor?

 

TAKKER VELDIG FOR HJELP!

 

:D :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke forklare hvorfor en ideel gass oppfører seg som formelen, men det er nå bare slik man har funnet ut at gasser oppfører seg:

ce8dc304ae19dd87ab48ddfd9ecf7525.png

 

p er trykk

V er volum

n er antall mol av gassen

R er den universelle gasskonstanten

T er temperaturen i Kelvin.

 

1.

Ser vi på denne formelen så forklarer den hvorfor temperaturen øker når vi presser en gass sammen. Øker trykket (p), så vil det gjøre at T må øke. Antall mol i gassen er jo fortsatt den samme, og R er jo en konstant som ikke endrer seg.

 

Det er da kun trykket, volumet og temperaturen som kan endre seg. Siden oppgaven ikke sier noe om at volumet endrer seg, så sitter du kun igjen med temperaturen og trykket, som i følge ligningen er proposjonale.

 

2. Gassen går fra et høyere trykk til et lavere trykk. Det vil si at p minker, og da må også T minke. Dette er akkurat det motsatte av oppgave 1. Her må gassen nå hente noe av varmen fra omgivelsene, og den vil føles kald ut.

 

Tror effekten hadde vært enda tydeligere om det ikke hadde vært for at volumet øker.

 

3. Tja, jeg vil tro det er fordi det kreves mye for å få vann å gå fra en form til en annen. Det kreves altså veldig mye energi for å få is til å gå over til vann. Det samme gjelder motsatt vei, og flytende vann vil kunne gi fra seg mye energi til omgivelsene før det fryser. Sprøyter du vann på plantene så vil denne energien bli tilført plantene, og presse temperaturen til over frysepunktet.

 

4 - Samme prinsipp. Det kreves mye energi å gå fra flytende vann til damp, og om fingeren din er våt, så vil energien til strykjernet bli brukt til å varme opp vannet, for så å omdanne det til damp.

 

Hadde du ikke hatt vann på fingeren så ville energien i steden bli brukt til å varme opp vevet i fingeren din/smelte det. Som igjen betyr smerte.

 

http://no.wikipedia....iki/Ideell_gass

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forklare hvorfor en ideel gass oppfører seg som formelen, men det er nå bare slik man har funnet ut at gasser oppfører seg:

a>

 

p er trykk

V er volum

n er antall mol av gassen

R er den universelle gasskonstanten

T er temperaturen i Kelvin.

 

1.

Ser vi på denne formelen så forklarer den hvorfor temperaturen øker når vi presser en gass sammen. Øker trykket (p), så vil det gjøre at T må øke. Antall mol i gasse ner jo fortsatt den samme, og R er jo en konstant som ikke endrer seg.

 

Det er da kun trykket, volumet og temperaturen som kan endre seg. Siden oppgaven ikke sier noe om at volumet endrer seg, så sitter du kun igjen med temperaturen og trykket, som i følge ligningen er proposjonale.

 

2. Gassen går fra et høyere trykk til et lavere trykk. Det vil si at p minker, og da må også T minke. Dette er akkurat det motsatte av oppgave 1. Her må gassen nå hente noe av varmen fra omgivelsene, og den vil føles kald ut.

 

Effekten hadde vært enda tydeligere om det ikek hadde vært at volumet øker

 

3. Tja, jeg vil tro det er fordi det kreves mye for å få vann å gå fra en form til en annen. Det kreves altså veldig mye energi for å få is til å gå over til vann. Det samme gjelder motsatt vei, og flytende vann vil kunne gi fra seg mye energi til omgivelsene før det fryser. Sprøyter du vann på plantene så vil denne energien bli tilført plantene, og presse temperaturen til over frysepunktet.

 

4 - Samme prinsipp. Det kreves mye energi å gå fra flytende vann til damp, og om fingeren din er våt, så vil energien til strykjernet bli brukt til å varme opp vannet, for så å omdanne det til damp.

 

Hadde du ikke hatt vann på fingeren så ville energien i steden bli brukt til å varme opp vevet i fingeren din/smelte det. Som igjen betyr smerte.

 

http://no.wikipedia....iki/Ideell_gass

 

Du redda dagen min! takk for alt!

 

Vi har ikke lært den formelen du nevnte på starten.. dette er fysikk 1..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...